כנס ותערוכת Greentech 2024 אופק חדש יתקיימו בשבוע הבא (17-18 בספטמבר בבנייני האומה בירושלים) וצפויים להשתתף בהם מאות בעלי עניין בתחום האנרגיה הירוקה וביניהם: מפעלי תעשייה, משקיעים, יזמים, חברות סטארט-אפ, מנהלים ברשויות מקומיות (עירוניות וכפריות) חוקרים מהאקדמיה, אנשי ממשלה ועוד.

אחד ממוקדי העניין המרכזיים של הכנס צפוי להיות מושב החדשנות שבו תשתתפנה נשים בלבד שהן דמויות בולטות בתעשיית האנרגיה הירוקה הישראלית המבוססת על טכנולוגיות חדשניות: המנחה, צביה ברון, מייסדת ומנכ"לית חברת CtD, חברת ייעוץ לאנרגיה טק וחדשנות, מומחית מובילה בתחום האנרגיה-טק והחדשנות. דר' ארווין טל-גוטלמאכר, מנכ"לית Hydrolite, מפתחת פתרונות לאגירה והמרת אנרגיה ירוקה ע״ב טכנולוגיות מימן (תאי דלק ואלקטרו לייזרים לייצור מימן ירוק) דר' בת-אל כהן ויזל, הטכנולוגית הראשית של Solar-PV, המפתחת תאים סולאריים המייצרים אנרגיית חשמל מאור החדר (כדוגמת LED או פלורסנט) להפעלת התקנים אלקטרונים שונים כאלטרנטיבה יעילה וירוקה לסוללות אצבע ללא צורך בחיבור לרשת. אירית פידל, מנכ"לית Fidelity Energy Consulting, מתמחה ביעוץ, תכנון והקמת מערכות תרמו-סולאריות לשוק הציבורי, עסקי ותעשייתי באמצעות טכנולוגיות ישראליות מהעוטף, ורונית אשל, מנהלת בכירה ברשות החדשנות, מובילה מדיניות וקידום חדשנות בתחום האקלים-טק וחברות בשלות שתציג כלים שרשות החדשנות מציעה לחברות.

מושב החדשנות יציג את הצורך ההולך וגובר בפיתוח טכנולוגיות Non-Wired שהם פתרונות חדשניים, רבים מהם ישראליים, המאפשרים ייצור, אחסון וניהול אנרגיה מנותקות רשת וללא תלות ברשת החשמל המסורתית. אלו כוללות מערכות כמו פאנלים סולאריים ביתיים, טורבינות רוח קטנות, מערכות אגירת אנרגיה מתקדמות ורשתות חכמות מקומיות, כמו גם מערכות ניהול מתקדמות. זאת על רקע העובדה שכדי לעמוד בביקוש הגובר לחשמל ברחבי העולם תוך עמידה ביעדי האקלים יהיה צורך להכפיל את אורכה של רשת החשמל הקיימת ולהוסיף לה 152 מיליון ק"מ.

התחזיות לשנים הקרובות מצביעות על מהפכה בתחום האנרגיה, עם מעבר מואץ לפתרונות מבוזרים ועצמאיים. הבשורה המרכזית של המושב היא שטכנולוגיות Non-Wired Alternatives יובילו ליצירת חוסן אנרגטי לאומי ומקומי, תוך הפחתת התלות ברשתות חשמל מסורתיות.

ברחבי העולם מיקרו גרידים ו- Non-Wired Alternativesמשמשים להתמודדות הן עם ההתחממות הגלובלית והן עם הצורך לחבר לגריד אזורים מרוחקים מהגריד. בישראל נוסף השנה גם הצורך הבטחוני שכן ה-7 באוקטובר הוכיח כי עלטה היא תרחיש מבוסס, גם אם אזורי וכי האויב רואה בניסיון לפגיעה לרשת החשמל, הן פיזית והן דיגיטלית, ערך אסטרטגי משמעותי בשדה הקרב.

צביה ברון, מנחת המושב, מייסדת ומנכ"לית חברת CtD: "טכנולוגיות Non-Wired Alternatives אינן רק חזון עתידי, אלא מציאות מתהווה שמשנה את פני עולם האנרגיה. ה-7 באוקטובר, כמו גם המלחמה באוקראינה, הוכיחו כי מלחמות מתמקדות בהריסת תשתיות קריטיות ובראשן, מערכת החשמל. אחד הפתרונות לייצר בטחון אנרגטי כמו גם אקלימי בישראל הוא להשקיע בפתרונות חדשניים בתחום כמו גם ברגולציה מאפשרת ותומכת. מושב החדשנות יציג פתרונות טכנולוגיים כחול לבן  שמובילים את מהפכת ה- Non-Wired Alternatives שכל ישראלי יכול להיות גאה בהם".

רונית אשל, מנהלת אגף אקלימטק ותעשיה בוגרת, רשות החדשנות: "העתיד של האנרגיה טמון בחדשנות. השקעות בשלבים המוקדמים בטכנולוגיות אנרגיה non-wired הן לא רק הזדמנות עסקית, אלא גם השקעה עתידית באנרגיה נקייה, מבוזרת ובטוחה יותר. ברשות החדשנות, אנו מחויבים לתמוך בחברות סטארט-אפ פורצות דרך שיפתחו את הדור הבא של הפתרונות האנרגטיים".

כנס Greentech 2024  אופק ירוק יציג את החשיבות הקריטית של האנרגיה הירוקה לעתיד האנושות ולעתידה של ישראל ואת ההזדמנויות הכלכליות והטכנולוגיות שטמונות בה. ההרצאות והמושבים יחשפו תמונת מצב עדכנית על ייצור אנרגיה ירוקה בשיטות שונות כמו: רוח, שמש, גלי ים ועוד, טכנולוגיות לחסכון באנרגיה ולניהול אופטימלי של אנרגיה, אחסון והעברת אנרגיה, טכנולוגיות לתכנון, ניהול ובקרה של אתרי אנרגיה מבוזרים ושורה ארוכה של נושאים נוספים. במסגרת הכנס תתקיים תערוכה שבה יציגו סטארט-אפים טכנולוגיות חדשות שמשנות את כללי המשחק בתחומי האנרגיה הירוקה. 

שני יושבי ראש הכנס הם: ד"ר משה זילברמן, ראש מרכז אנרגיה ירוקה במכללת עזריאלי להנדסה, ירושלים ועמוס לסקר, מנכ"ל קהילת EnergyCom ובעבר מנכ"ל חברת החשמל.