בעשור האחרון עברו גם הפלירטוטים, כמו מרבית האינטראקציה האנושית, לעולם הווירטואלי. יותר ויותר רווקים מוצאים עצמם מחפשים את אהבת חייהם, או לחלופין סיפוק מיני מזדמן, באתרי היכרויות וביישומונים (אפליקציות) הצצים כפטריות אחרי הגשם בעולם ובישראל. בין היתרונות לחסרונות, אחד השינויים הבולטים הנלווים לתופעה הוא המשקל המרכזי שיש לתמונות שלנו בשיווק העצמי שלנו כלפי חוץ. 

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת הרווארד מצא שתסביכים שקשורים לדימוי עצמי ומשקל גוף, החל משליטה מוגברת במשקל הגוף ועד הפרעות אכילה קיצוניות, שכיחים הרבה יותר בקרב משתמשי היישומונים הללו. מדובר בשימוש במשלשלים, בכדורים דיאטטיים, בתוספים המיועדים לבניית השריר ובסטרואידים אנאבוליים, וכן בהנהגת צום.

המחקר, שפורסם בסוף השבוע האחרון בכתב העת Journal of  Eating Disorder, מתבסס על מדגם מייצג של 1,769 מבוגרים שהשיבו על סקר אינטרנטי. אף שאי אפשר להוכיח קשר ישיר מובהק, הממצאים מצביעים על קשר בין שכיחות השימוש באתרי היכרויות ויישומונים לבין הפרעות אכילה בקרב נשים, ובניגוד לדעה הרווחת, הדבר בולט אף יותר בקרב גברים. 


מבין המשתתפים במדגם, 183 נשים ו־219 גברים ציינו שהם משתמשים ביישומוני היכרויות. בקבוצה זו, כמחצית הגברים וכמחצית הנשים דיווחו שהם צמים כדי לשלוט במשקל שלהם. יתרה מכך, אחת מכל חמש נשים ואחד מכל שלושה גברים דיווחו שנהגו להקיא כדי לשלוט במשקלם. נוסף על כך, אחת מכל ארבע נשים ו־40% מהגברים דיווחו כי עשו שימוש במשלשלים. ככלל, הנטייה לשימוש בסטרואידים ובתוספים לבניית שרירים, שכיחה יותר בין גברים.

לדברי ד"ר אלווין טראן מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, שעמד בראש צוות המחקר, אי אפשר להסיק באופן מוחלט על קשר בין תסביכים שקשורים לדימוי עצמי ומשקל גוף לבין משתמשי אתרי ההיכרויות והיישומונים. "איננו יודעים אם הנשים שהשתתפו במחקר שלנו סבלו מבעיות התנהגויות שקשורות בשליטה במשקל עוד לפני השימוש ביישומונים. אנחנו מניחים שהשימוש בשירותי היכרויות מסוג זה, שמתמקדות במראה ובדימוי החיצוני, עלול להחמיר את ההתנהגויות האלה".

באופן מקרי או שלא, התפרסם המחקר ערב יום המודעות העולמי להפרעות אכילה, שצוין אתמול. בישראל, כ־4% מהנשים והגברים בגיל 16 עד 24 לוקים בהפרעות אכילה (אנורקסיה, בולימיה, אכילת יתר כפייתית), וכ־2,000 ילדים ובני נוער מאובחנים מדי שנה כלוקים בהפרעות אכילה. 

במסגרת יום המודעות הציג צוות המכון לטיפול בהפרעות אכילה בבית החולים השיקומי רעות בתל אביב קמפיין תחת הכותרת "אל תשפטו את הילדים לפי המראה שלהם!", ובו מוזכרים משפטים נפוצים ששמעו המטופלים מהוריהם. לטענתם, משפטים המתייחסים למראה ולמשקל של הילד עלולים ליצור נזק.