ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, קיימו הבוקר (חמישי) הערכת מצב בעניין נגיף הקורונה וזן האומיקרון. במהלכו הנחה ראש הממשלה את גורמי המקצוע, לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים. לפי דיווח של כתבת וואלה! מירב כהן, בנט אף הציע להטיל סגר והגבלות טיסה על לא מחוסנים.

מעבר לכך, הוחלט על הגברת האכיפה בעניין התו הירוק באמצעות ברקוד, בדגש על מתן דוחות באופן מיידי, ללא התראות, למפרים את הכללים. המשרד לביטחון פנים יוביל את ההיערכות למול משטרת ישראל.

בתוך כך, בהמשך להחלטות רה"מ ושר הבריאות, קיימה ועדת החוקה, בראשותו של חבר הכנסת גלעד קריב, דיון ובמהלכו אישרה הארכת איסור היציאה ל-50 המדינות האדומות ב-13 ימים עד ל-22.12.

"ההתפשטות המהירה מדאיגה; אנו קרובים לגל תחלואה עולמי" 

במהלך הדיון בוועדת החוקה, הציגה ראש מטה בריאות הציבור, אילנה גנס, נתונים מדאיגים לפיהם פוטנציאל ההדבקות בווריאנט החדש, גדול פי 3.5. "ההתפשטות המהירה של הוריאנט מאוד מדאיגה. זה יקפיץ את מקדם ההדבקה בצורה מאוד משמעותית גם אם לא רואים עדיין שמדובר בהתפרצות אלימה", אמרה. על פי הנתונים שהוצגו במהלך הדיון, 15 מתוך 15 השבים מדרום אפריקה, אובחנו כמאומתים לווריאנט. 

"מרבית המקרים על פי דיווחים ממדינות אחרות עדיין מגיעים בעקבות מעבר בין מדינות, מספרים מועטים הם של הדבקה קהילתית", ציינה. "נכון להעביר מסר לציבור שיש לצמצם נסיעות, ותתכן דינמיקה מהירה של התפרצות הווריאנט, אנחנו נראה את קצב העליה בקרוב".

"התפוצה בישראל עדיין מאוד מצומצמת", ציינה גנס, "לכן יש הצדקה להמשך מאמץ לצמצום כניסה מחו"ל. אנו ערים שיתכן ונצטרך להגיע גם בממשלה וגם בכנסת להחמרה נוספת, במידה ונראה אינדקציות בעליה בהחמרה בכניסת הווריאנט לישראל".

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת קריב, הורה לבצע בדיקות גם עבור דיילים ודיילות אוויר, השוהים במטוסים: "אתם טוענים שהנגיף מדבק פי 4-5, לכן אתם לחוצים מהשהייה בתוך המטוס. אתם שולחים אנשים לבידוד במלונית, אבל הדיילים שהולכים הלוך ושוב, נראה לכם שיחזרו לקהילה ללא בדיקת PCR? אני לא אאשר תקנות על מדינות אדומות בלי התחייבות שאנשי צוות אויר יעברו בדיקות PCR".

הוא הוסיף: "על פי תמונת המצב שבידינו, אנו מאוד קרובים למציאות שיש פה גל תחלואה עולמי בגלל מקדם ההדבקה שלו ואז הממשלה תצטרך לקבוע מדיניות. אירופה מאוד קרובה לגל תחלואה באומיקרון. בבריטניה האומיקרון הביס את הדלתא בעיצומו של גל תחלואה של הדלתא".

תורי ענק בתור לבדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: ליעד בן-צור)
תורי ענק בתור לבדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: ליעד בן-צור)


בעולם, מדינות דוגמת איטליה, גרמניה ואוסטרליה שקלו להטיל מגבלות שיועדו נגד אנשים שבחרו לא להתחסן. על פי ההגבלות החדשות באיטליה, רק מחוסנים או מי שהחלימו לאחרונה מהנגיף יוכלו להיכנס למסעדות ופאבים (למעט אלו הנמצאים באוויר הפתוח), לבקר במוזיאונים, ללכת לבתי הקולנוע ולמועדונים או לצפות באירועי ספורט. בגרמניה, נקבע כי יוטל סגר על האוכלוסיה הלא מחוסנת במדינה.