דנמרק נורבגיה ואיטליה, הודיעו היום (חמישי) כי הן עוצרות את מבצע החיסונים של אסטרה-זנקה, לאחר דיווחים על היווצרות קרישי דם אצל חלק מהמתחסנים.

ההחלטה הגיעה לאחר שאוסטריה הפסיקה את השימוש בחיסון בזמן שחקרה מוות כתוצאה מקרישי דם. בנוסף, דנמרק קבעה על עצירת ההתחסנות באסטרה-זנקה למשך שבועיים, לאחר שאישה בת 60 מתה כתוצאה מהיווצרות קרישי דם לאחר קבלת החיסון.  

שר הבריאות של דנמרק צייץ בנושא: "כרגע לא ניתן להסיק אם יש קישור. צריך לחקור את זה ביסודיות".

"זו החלטה זהירה", אמר גייר בוקהולם, מנהל מניעת ובקרת זיהומים במכון הנורבגי לבריאות הציבור (FHI), במסיבת עיתונאים: "אנו מחכים למידע כדי לראות אם יש קשר בין החיסון למקרה זה עם קריש דם".

חיסון לקורונה , אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
חיסון לקורונה , אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

גם איטליה הודיעה שתשהה את השימוש במנה ששימשה באוסטריה, לאחר שמתו שני גברים בסיציליה לאחר קבלת החיסון. זאת למרות שחלק ממומחי הבריאות במדינה אמרו כי אין ראיות המציעות כי יש לעצור את השימוש בחיסון וכי מקרי קרישי הדם תואמים לשיעור המקרים הללו בקרב האוכלוסייה הכללית.

"זו גישה זהירה במיוחד המבוססת על כמה דיווחים מבודדים באירופה", אמר סטיבן אוונס, פרופסור לפרמקואפידמיולוגיה בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון, "הבעיה בדיווחים ספונטניים על חשד לתגובות שליליות לחיסון הם הקושי העצום להבחין בין השפעה סיבתית לבין צירוף מקרים", אמר והוסיף כי "מחלת הקורונה קשורה מאוד בקרישת דם".

בתגובה של אסטרה-זנקה לרויטרס נכתב כי "בטיחות החיסון שלה נבדקה רבות בניסויים בבני אדם ונתונים שנבדקו על ידי עמיתים, וכי לא היו שום תופעות לוואי חמורות". בנוסף בחברה הצהירו כי הם נמצאים בקשר עם הרשויות האוסטריות ותומכת באופן מלא בחקירתן.