יום שני בשבוע, להלן המלצות התרבות: אלבום חדש להתמודדות עם טראומה באמצעות המוסיקה, שייקספיר במיטבו נודד אל מסך הקולנוע, מונודרמה על השדרנית שמירה אימבר, ספר חדש לאלי עמיר ופסטיבל מחול ופרפורמנס. זה הכל בשבילכם.

לראשונה: דניאלה פיק-טרנטינו תככב בסרט החדש של דני איי    
'תמונות בדמותם' לזכר נרצחי הנובה: "היצירות ממחישות את מי שהיו"

1."גם הכאב יחלוף" – מוסיקה כדרך להתמודדות עם טראומת השביעי באוקטובר 

עילי שמרץ, פסנתרן וחייל המשרת בתזמורת צה"ל, כתב מוסיקה למילים שנכתבו ברשת על ידי גולשים שמתמודדים עם תחושות קשות בעקבות אירועי השביעי באוקטובר.

עילי שמרץ (צילום: יחצ)
עילי שמרץ (צילום: יחצ)

במסגרת הפרויקט, הלחין שמרץ עשרה שירים שנכתבו על ידי ישראלים והועלו לרשת מאז ינואר 2024, שירים המבטאים את תחושותיהם בתקופה המלחמה. הכותבים נתנו את הסכמתם והדבר סלל את הדרך לאלבום ההנצחה "גם הכאב יחלוף"

הפרויקט והאלבום נולדו, בין היתר, גם על רקע תחושותיו הקשות של שמרץ, בעקבות חטיפתה של חברתו למגמת המוסיקה בתיכון קרית שרת בחולון, התצפיתנית אגם ברגר, נגנית כינור מוכשרת שנראתה לאחרונה בסרטון התצפיתניות המזעזע. "בחרתי להתמודד עם האובדן והטראומה באמצעות מוסיקה למילים שחותמות בגלולת זמן את התחושות של אזרחי המדינה בשבת השחורה" אומר עילי שמרץ.

אגם ברגר (צילום: צילום מסך)
אגם ברגר (צילום: צילום מסך)

המבצעים באלבום: אילי עלמני, מיקה צור ועדי שרון. האלבום יושק ב-28 במאי במועדון ה"טסה" בדרום תל אביב 

קישור להאזנה לאלבום המלא: https://www.youtube.com/watch?v=4UlVgECpPr0 
כרטיסים למופע ההשקה: https://eventbuzz.co.il/lp/event/iqser 

2.שייקספיר על מסך הקולנוע. סינמטק ירושלים

בשנת 2023 ציינו ברחבי העולם מלאת 400 שנים לצאת מהדורת הפוליו הראשונה של ויליאם שייקספיר. אותו מקור דפוס ראשון שאיגד את רוב מחזותיו של גדול הכותבים בהיסטוריה.

בשל אירועי השביעי באוקטובר, התוכנית המשותפת לסינמטק ולחוג לאנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים נדחתה, ועתה היא עולה בסינמטק ירושלים עם הרצאות וסרטים המבוססים על מחזותיו של ויליאם שייקספיר. מ"המלט" של קנת' בראנה, המביא למסך את המחזה מילה במילה, ועד מייקל אלמרידה, המעביר את התרחשויות הממלכה לעולם התאגידים בניו יורק של תחילת המילניום.

הסרטים "ראן" של אקירה קורוסאווה, שלקח את סיפור "המלך ליר" אל יפן של המאה ה-16 ו"הנרי החמישי" של קנת' בראנה, בוחנים את מהות תאוות הכוח. לעומתם ההומור, השנינות והרומנטיקה השייקספירית מובאים למסך עם עיבודים עכשוויים לקומדיות המבריקות של שייקספיר - "10 דברים שאני הכי שונאת אצלך", עיבוד עכשווי ל"אילוף הסוררת". "רק לא אתה" - קומדיה רומנטית שמבוססת על "מהומה רבה על לא דבר" ועוד.

חלק מהסרטים ילוו בהרצאות של מרצי החוג לאנגלית באוניברסיטה העברית, בהן הרצאה (באנגלית) "כל כך הרבה דם: מקבת מהדף למסך" מאת ד"ר מיכה לזרוס, שתלווה את הגרסה המצולמת  לעיבוד הבימתי של "מקבת", הרצאתה של ד"ר יעלי גרינבלט לפני הסרט "סיפור הפרברים" ועוד.

סינמטק ירושלים | 9-30 ביוני. 

3. מפי שמירה אימבר - מונודרמה בכיכובה של מירב גרובר

"מפי שמירה אימבר" המחזה שזכה בפרס הראשון בפסטיבל תיאטרונטו 2024  מאת יואב גינאי, בכיכובה של מירב גרובר ובבימויו של אלון אופיר - מגיע ל"צוותא".

''מפי שמירה אימבר'', מירב גרובר (צילום: ז'ראר אלון)
''מפי שמירה אימבר'', מירב גרובר (צילום: ז'ראר אלון)

שמירה אימבר בת 78, אחיינית רחוקה של משורר ההמנון הלאומי נפתלי הרץ אימבר, היא שדרנית מיתולוגית מורדת בנשמתה, החולה בסרטן. המחזה מתרחש ביום האחרון של חייה. בעוד כשעה היא תקבל על פי בקשתה, טיפול רפואי שיביא למותה. בתוכנית רדיו מוסיקלית שהיא מקליטה לפני מותה היא יוצאת למסע בחייה, מילדותה הפרועה בתל אביב של 1950, שירותה הצבאי כחיילת לוחמת צדק. משם לקליפורניה של ה"סיקסטיז" שם הצטרפה לילדי הפרחים והפגינה נגד מלחמת ויטנאם. בהמשך, כששיחקה בגרסה הישראלית של המחזמר "שיער" ועד לימיה כקריינית חדשות ומגישת מוסיקה, שלא היססה לומר בשידור חי את דעתה הנחרצת, גם כשידעה שתיענש.

יום שישי |7.6 |12:00 | צוותא, תל אביב
עמוד המופע: https://www.tzavta.co.il/event/3729 

4."והימים לא חלפו״ ספר חדש לסופר אלי עמיר

חדש על המדף. "והימים לא חלפו" ספר חדש לסופר הפורה אלי עמיר ("עם עובד") מחברם של "תרנגול כפרות", "מפריח היונים" ו"נער האופניים" שזכו להצלחה ואף הומחזו והוסרטו.

בספרו מבקר עמיר בתחנות חייו שטרם ביקר בהן באמצעות גיבורו נורי, שכדי להתערות בארץ החדשה משתדל להצטיין בכל תחנות החובה שעובר בן הארץ: צבא, אוניברסיטה, עבודה. 

בימים המתוחים, כשהר הצופים עוד היה מובלעת מפורזת, הוא שירת בחיל הקשר, וכשנשלח להר צפה משם לעבר העיר העתיקה ודרכה - אל ילדותו בבגדאד; ולא רק אליה, אלא גם אל אופק חייו. מה מזמן העתיד? האם יצליח להשתלב בין בני הארץ הזאת, המושכים ודוחים אותו כאחד? האם יצליח באוניברסיטה? ומתי כבר תבוא לו האהבה הגדולה, שעליה נכתבים השירים.

לעת עתה הוא מתקשה להישאר נאמן לאישה אחת - לכולן הוא נמשך. רק אחת ויחידה יציבה בחייו, הזמרת הגדולה אום כולת'ום, שמזכירה לו את התרבות שגדל בה ושבכוח שיריה לטשטש את קשייו כאן. בעזרתם, ובניסיונו לעצב את עצמו מחדש, הוא מגלה בתוך עצמו את היכולת לברוא עולם בסיפור.

והימים לא חלפו, אלי עמיר (צילום: ללא קרדיט)
והימים לא חלפו, אלי עמיר (צילום: ללא קרדיט)

5. חצי יובל לפסטיבל אינטימדאנס 2024 

תיאטרון "תמונע" מציג במסגרת העונה הדוקומנטרית "המציאות עולה על כל בדיון" את פסטיבל אינטימדאנס 2024. בשנת ה-25 להיווסדו, מתקיים הפסטיבל בסימן הדיסונאנס של התקופה, ובדומה לרבים מאירועי התרבות, גם אינטימדאנס שהיה מיועד לשמיני באוקטובר בוטל. בחלוף חודשיים מהתאריך יצא קול קורא ליוצרים.

ריקוד של יום יום, נועם בן ישראל ויובל פינקלשטיין (צילום: דן בן ארי)
ריקוד של יום יום, נועם בן ישראל ויובל פינקלשטיין (צילום: דן בן ארי)

בין המופעים בפסטיבל, שעיקרו מחול ופרפורמנס: היצירה "פאון" מאת ארתור אסטמן, על אובססיה למין, שגעון והדוניזם; "עבודת בית" מאת מאיה ברינר בשיתוף מיכאל וזהר, דברור של אמא לשני בניה בזמן מלחמה כשהיא רצה לאזור מוגן; "ריקוד של יום יום" מאת נועם בן ישראל ויובל פינקלשטיין, גבר ואשה מחפשים נחמה זה בזו כשהחוץ שבור ומרוסק; "כמה " מאת ג‘יאני נוטרניקולה, דמות קווירית חושפת שתי ישויות שבתוכה: האחת דיוניסית והאחרת מופנמת ועוד.

''פאון'', ארתור אסטמן   (צילום: Shmaria)
''פאון'', ארתור אסטמן (צילום: Shmaria)

במסגרת הפסטיבל יתקיים אירוע הוקרה (14.6 | 11:00 ) ליאיר ורדי, האיש שהמחול הישראלי הוא מפעל חייו. 

 מנהלים אמנותיים: ניב שינפלד ואורן לאור | 12-15 ביוני | תיאטרון תמונע תל אביב 

האירוע בפייסבוק: https://www.facebook.com/tmunaTelAviv/ 
אתר תיאטרון תמונע לכרטיסים: https://www.tmu-na.org.il/