קרן פרס בראשית העניקה אמש (חמישי) את "פרס העשור" לשחקנית, במאית, מפיקה, סופרת, תסריטאית, זמרת ופעילה החברתית ברברה סטרייסנד באירוע מיוחד בלוס אנג'לס. "פרס העשור" של קרן פרס בראשית הוענק לסטרייסנד כהוקרה על מחויבותה לצדק חברתי והקדשת כוחה הציבורי לעשיית טוב, במשך כל חייה.

ברברה סטרייסנד: לא מה שחשבתם, וגם לא מה שהיא חשבה

פרס בראשית נחנך בשנת 2014 כאשר ראש עיריית ניו יורק, איש העסקים והפילנתרופ מייקל ר. בלומברג הוכרז כחתן הפרס הראשון. הפרס, שכונה על ידי מגזין TIME "הנובּל היהודי", הוא פרס שנתי בסך מיליון דולר שנועד להעלות על נס אנשים על הישגיהם המקצועיים הבולטים, תרומתם לאנושות ומחויבותם לערכים יהודיים. לצד בלומברג, כלות וחתני הפרס הקודמים כוללים את השופטת רות' ביידר גינסבורג, נתן שרנסקי, הרב לורד ג'ונתן סאקס, רוברט קראפט, סטיבן שפילברג, יצחק פרלמן ומנהיגים יהודים יוצאי דופן נוספים (לרשימה המלאה לחצו כאן).

מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ: "כל העולם מכיר ומעריץ את ברברה סטרייסנד כזמרת, שחקנית ובמאית. עבודתה החשובה והנלהבת לקידום צדק חברתי ולמאבק באפליה ובאי-שוויון צריכה להיות ידועה לא-פחות. היום אנו חוגגים את מנהיגותה של ברברה סטרייסנד בהתמודדות עם כמה מהבעיות החברתיות החשובות ביותר בחברה שלנו בחמשת העשורים האחרונים. האקטיביזם החברתי המרשים שלה, ואינספור המאמצים הפילנתרופיים שלה – מבוססים כולם על ערכיה וחינוכה היהודי. אנחנו בוחרים להוקיר את הקשר המופתי שלה לזהותה היהודית. החיבור הזה מעורר ומעצים אותה להשתמש בכוחה לטובה בעולם הזה - בדיוק כפי שהמסורת היהודית שלנו קובעת".

ברברה סטרייסנד: "אני מאושרת על הזכות לקבל את פרס העשור המיוחד של קרן פרס בראשית לציון 10 שנים ולשתף פעולה עם קרן הפרס, ויחד לתמוך בארגונים שמכירים באנושיות המשותפת שלנו ושואפים לשפר את החברה שלנו. הערכים היהודים של "תיקון עולם" יקרים לליבי".  סטרייסנד פנתה לקהל בארוחה החגיגית ואמרה: "על פי היהדות, חמלה היא אחת המעלות הגבוהות ביותר, אני מאמינה בכוחה של אהבה ותפילה, ומתפללת שאנשים יוכלו בסופו של דבר לחיות ביחד בשלום".

אחד משיאי הערב היה סרט תיעודי בן 15 דקות שהופק על ידי קרן פרס בראשית, שסיפר את סיפור האקטיביזם והפילנתרופיה החברתית של ברברה סטרייסנד. הסרט בחן את מסע חייה לקידום חברה צודקת, הוגנת ומכילה, על המסך ומחוצה לו. הוא הדגיש את המנהיגות של סטרייסנד בכמה מהנושאים החברתיים החשובים ביותר מאז שנות ה-70, ביניהם התנועה נגד מלחמה, מגפת האיידס, אי שוויון גזעי ומגדרי, שינויי אקלים וזכויות להט"ב.

כלות וחתני פרס בראשית מעניקים את הפרק הכספי בסך מיליון דולר למטרות פילנטרופיות. ברברה סטרייסנד תעניק את כספי הפרס לשבעה ארגונים הפועלים בתחומי בריאות האישה, שינויי האקלים, אמון במרחב הציבורי, וסיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה. בין הארגונים האלו נמנים Hebrew Immigrant Aid Society,  United 24, Women's Heart Alliance, League of Conservation Voters Education Fund, National Resources Defense Council, The UCLA Center for Truth in the Public Sphere, וה- State Leadership Project. 

בעבר תרמה סטרייסנד תרומות משמעותיות למרכז פרס לשלום ולחדשנות, לאוניברסיטה העברית, לקרן החדשה לישראל, למרכז הרפואי וולפסון ולקרן החירום של הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס לישראל. הקרן הוקמה כדי לספק טיפול רפואי, שירותי חירום, תמיכה בפינוי, תחבורה ודיור למשפחות שנפגעו בשבעה באוקטובר.