בכנס להצלת הקולנוע שנערך אתמול (ראשון) בסינמטק ירושלים במסגרת פסטיבל הקולנוע JFF נשמעה ביקורת חריפה נגד שר התרבות והספורט, מיק זוהר והרפורמה שהוא מעוניין לקדם.

הבמאי והתסריטאי יוסף סידר, אמר: "הרפורמה הזאת מנסה לכבות כל שיח ביקורתי ודיון, זאת מטרתה. סרטים ביקורתיים אומרים את האמת, וברוב הסרטים הביקורתיים האלו זה מגיע מהמון אהבת ישראל. עם כל הכבוד לחברים של שולי ולהצלחת הסרט על כך שהביא מיליון צופים, לא יכול להיות שאת התקופה שלנו יקבעו מה קשור".

ינון מגל כינה את אמנון לוי "קוריוז": ואז נשלפה הודעת הוואטספ המביכה
"מה שהלך בדיון זה צפון קוריאה": ועדת הכלכלה אישרה הטבות לערוץ 14

 יו"ר הפורום הדוקומנטרי, רוני אבולעפיה, הוסיפה: "יש דבר יותר הזוי בלעסוק בתבחיני קרנות הקולנוע דווקא עכשיו? יש יותר סכין בגב מזה? חלק מהסעיפים כלל אינם ישימים, מה שרק מוכיח שאין מושג למי שכתב את הרפורמה הזאת מה הוא עושה. הרפורמה הזאת היא חלק מאותו הפאזל לגבי הנעשה במשרד התקשורת, החלקים פה כולם מתחברים. מצב הדוקו בכי רע גם ככה ולמרות זאת השר מנסה להשתיק אותו, דווקא כי הוא מגיע להמוני אנשים".

כנס הקולנוע (צילום: תם וינטראוב לוק)
כנס הקולנוע (צילום: תם וינטראוב לוק)

כתריאל שחורי, מפיק ולשעבר מנכ"ל הקרן לקולנוע הישראלי, הדגיש: "כל התכנון של הרפורמה חסר היגיון, אי אפשר לדעת כמה הקהל באמת יצפה במבחן המציאות עד שהיצירה לא עולה. אין חיה כזאת בעולם של קרן המתוקצבת בהתאם לנתוני כרטיסים, מדובר בפרמטר שבלתי ניתן לחיזוי. למשל בהפקת 'מאחורי הסורגים' חשבנו שנביא לקולנוע 20 אלף צופים ולבסוף הבאנו מיליון איש. שהשקענו בזמנו כמפיקים בסדרות אמנותיות שגם סחפו את הקהל כפופולאריות כמו זינזאנה ופלורנטין, זה לא היה במקום התמיכה המוסדית".

עוד הוסיף, "התמיכה בקרנות לא מתקרבת למה שקורה מעבר לים. אם לא נפעל כעת, עוד שנה וחצי-שנתיים כבר כמעט לא יהיו יותר סרטים ישראלים. התמיכה המוסדית בקולנוע מביאה להשקעות בינלאומיות ומכניסה כסף פנימה לישראל וכעת כל זה ייעצר. בינתיים כבר פספסנו אפשרויות בינלאומיות יקרות ערך בגלל כל זה. ובכלל אנחנו לא "תעשייה". בשום ז'אנר תרבותי מקביל לא נמדדים כאילו מדובר במפעל, לא במחול ולא באופרה, תמדדו אותנו כמו אמנות".

חבר המועצה הישראלית לקולנוע, נפתלי אלטר, ציין: "יש קווי דמיון עצומים של השראה בין דו"ח המחקר של פורום קהלת שמבוסס על עובדות ונתונים לא נכונים, לבין התכנית של זוהר שאף יותר קיצונית ממנו. הפקת סרט מסחרי אחד לא יכולה לקטול את הקיום של כל הסרטים האחרים. כרגע יש לנו 5 נקודות להגיע עליהן להסכמות, גם לשביעות הרצון שלנו וגם של השר".