איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) פנה אתמול (שני) לגופי השידור המרכזיים, ביניהם קשת, רשת, הוט, יס וכאן 11, בדרישה להתערב במשבר בין אק״ט לאיגוד המפיקים. זאת, בעקבות החלטת איגוד המפיקים להפר באופן חד צדדי את ההסכם שנחתם בין הצדדים באוגוסט 2023 ושתוקפו עד אוגוסט 2025. איגוד המפיקים טוען כי תקציבי ההפקות אינם מספיקים כדי לקיים את הסכם העבודה, שכולל קיצור של יום העבודה ועדכון שכר בינואר 2025. 

במכתב ששלח מנכ״ל אק״ט גיורא ואלה ציין כי ״כל עוד ההסכם קוים היינו נכונים לדון בביצוע התאמות להסכם, אולם כל איגוד המפיקים לא חוזר בו מכוונתו להפר את ההסכם, אנחנו מחויבים לפעול ליישומו ואכיפתו בכל האמצעים המשפטיים, הארגוניים והאחרים שעומדים לרשותנו״.

יונית, יש לנו חדשות: העיתונאי הוותיק חוזר לחדשות 12 | פרסום ראשון  
כמה כסף יישלם רונן צור לערוץ 14?  

חדר בקרה רשות השידור ארכיון (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חדר בקרה רשות השידור ארכיון (צילום: Miriam Alster/Flash90)

עוד הדגיש מנכ״ל אק״ט: ״חרף כל זאת, שבנו והפצרנו במפיקים להודיע כי בכוונתם לכבד את ההסכם, ולמנוע מהתעשייה להתדרדר לכאוס, דווקא בתקופה רגישה כל כך. לצערנו טרם נענינו. אין לנו ספק שטובת התעשייה מכתיבה חזרה להסכם והפעלת המנגנונים הקיימים בו, לרבות ועדת המעקב המשותפת, ובכך להימנע ממאבקים, אולם אנו נחושים לעמוד על זכויותינו ולא נהסס לעשות זאת".

״אתם, הגופים שעבורם מבוצעות ההפקות, מחזיקים בתפקיד מרכזי בתעשייה ובעלי אחריות, בין היתר באמצעות תקצוב מספק ואכיפה מול חברות ההפקה, לתנאים בהם מועסקים נשות ואנשי הצוות. אני משוכנע שכמונו, גם אתם מאמינים שהסכמים יש לכבד ושיש להימנע מהפרות ומצעדים חד צדדים. נבקש את התערבותכם במטרה להבטיח שההסכם יכובד ולמנוע מאבקים וכאוס שיפגעו בכולם״, הוסיף. 

במכתב מצוין כי לפי ההסכם, בתאריך 1.1.2025 יתקצר יום העבודה ויעמוד על 10 שעות עבודה, וכן צפוי להתבצע עדכון שכר בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן ולמנגנון צמצום פערי השכר שקבוע בהסכם.
 
תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ידעה מאבקים ושינויים רבים בשנים האחרונות, על רקע דרישת איגוד אקט לשפר את תנאי העבודה ובעיקר לקצר את ימי העבודה שכללו שעות העבודה הארוכות והגיעו עד ל-14-15 שעות ביום. המאבקים הגיעו לשיא בחודש ינואר 2022, אז החליטו באיגוד המפיקים להשבית את צילומי הפקות הקולנוע והטלוויזיה, בניסיון להדוף את דרישת אק"ט לקצר את יום העבודה. בחודש אוגוסט 2023, לאחר 10 חודשי מו"מ ממושך, נחתם הסכם חדש בין איגוד אקט לבין איגוד המפיקים, שהחליף את הסכם העבודה משנת 2008.

ההסכם החדש מעגן את קיצור יום העבודה ל-10 שעות עבודה ביום, מקנה מנוחת סוף שבוע מינימלית ומנוחה בין ימי עבודה, מסדיר עדכוני שכר שנתיים ועוד.