1. "עיר קיבוץ". תערוכה חדשה של נשות קיבוץ רעים. קפה עוטף רעים

ב"קפה עוטף רעים" תושק ביום חמישי (29.8) התערוכה "עיר קיבוץ" של נשות קהילת קיבוץ רעים. בית הקפה הוא בבעלות רעות קרפ מרעים, אשתו ואם ילדיו של השוקולטייר דביר קרפ שנרצח ב-7 באוקטובר. 

הפרוייקט בהובלתו של האמן איתמר שמשוני, ביחד עם האסיסטנטית יולי אילדיס, בליווי הצלמת יעל פרנקל ובשיתוף עמותת וראייטי ישראל למען הילדים, שיזמה ומימנה את המיזם במפגשים שבועיים שבמהלכם שימשה האמנות את נשות רעים ככלי לביטוי עצמי באמצעות טכניקות וחומרים מתחום האמנות הפלסטית. ההדפסים והתוצרים הם מתוך תהליך העבודה, מוצעים למכירה והכנסותיהם מוקדשות לטובת שיקום הקיבוץ וחבריו.

במשתתפות: יפעת אסטלין, מילכה גבאי, נעמה זפקוביץ, צופית ספטון, עדי דרימר, רותם פבר, רויטל הורן, רעות נחושתן קידר ושרון מרק. כזכור העתיקו תושבי רעים את חייהם מהקיבוץ לעיר. במשך שלושה חודשים נפגשה קבוצת חברות מהקיבוץ במטרה ליצור אמנות מתוך החיים הנוכחיים ורצון ליצור עולם חדש. 

רעות נחושתן קידר (צילום: יעל פרנקל)
רעות נחושתן קידר (צילום: יעל פרנקל)

דרך יצירת קולאז' התחברו רעיונות. באמצעות התעסקות בתחבושות גבס, גבס דנטלי, עיסות נייר, קאפה וסוגים שונים של פולימרים נוצרו פסלים של זכרונות. בשיטת הדפס עתיקה, ציאנוטייפ, נבחרו דמויות מהעבר והועתקו לתוך ההווה. ולבסוף, נוצרו עולמות אישיים. 

עדי דרימר (צילום: יעל פרנקל)
עדי דרימר (צילום: יעל פרנקל)

המפגשים תועדו ומתוכם נוצרו צילומים התופסים רגעים אישיים, קטנים וגלויי לב.

אוצרים: איתמר שמשוני ויעל פרנקל

פתיחה: 29.8

נעילה: 7.9

קפה עוטף רעים, וולפסון 54 תל אביב

2. מחווה לבמאי סידני לומט במלאת מאה שנה להולדתו. סינמטק ירושלים

השנה מציינים מאה שנים להולדתו של אחד מגדולי הבמאים האמריקאים סידני לומט מי שביים את פול ניומן, פיליפ סימור, הנרי פונדה מרלון ברנדו שון קונרי ואחרים. במהלך הקריירה הענפה שלו, ביים וכתב יותר מ-50 סרטים, רבים מהם היו מועמדים לפרסים יוקרתיים.

הוא עצמו מעולם לא זכה באוסקר, למעט פרס מפעל חיים שהוענק לו בשנת 2005. במחווה לבמאי שיקיים סינמטק ירושלים בתאריכים 4-25 בספטמבר יוקרנו 11 מסרטיו של סינדי לומט, המעניקה הזדמנות נדירה לצפות בסרטיו שלא נראו על המסך הגדול מזה זמן רב.

בסרטים: "רשת שידור", "פסק דין" ו"המין הנמלט", לצד סרטים שהפכו לאבני היסוד של הקולנוע, ביניהם "אחר צהריים של פורענות", "סרפיקו" ו"12 מושבעים" ועוד.

מרלון ברנדו ב''המין הנמלט'' (צילום: יחצ)
מרלון ברנדו ב''המין הנמלט'' (צילום: יחצ)

עוד בתוכנית: מפגש מיוחד של מועדון הסרט המופרע לפני הקרנת "רשת שידור" - הקרב על הרייטינג: סרטים שחצו את הגבול, בו יספר אלון גור אריה על המאבקים על רייטינג בקולנוע ובטלוויזיה, מסרטים כמו "המופע של טרומן", דרך מושגים כמו "לקפוץ על הכריש" בסרטי המשך חסרי תכלית, השימוש בעירום בקומדיה, דרך שיטות לעקיפת הצנזורה ועד לשחקנים שזכו בגלובוס הזהב על ניבולי פה.

''סרפיקו'' (צילום: יחצ)
''סרפיקו'' (צילום: יחצ)

סרטי הקולנוע הראשונים שביים לומט היו ברובם עיבודים קולנועיים למחזות. במקביל התגבשה יכולתו לתעד  את המציאות האמריקאית, בדגש על זו של ניו יורק בה בחר לצלם את מרבית סרטיו. לומט גם מפורסם בזכות יכולתו הנדירה להפיק את המירב משחקניו  - הנרי פונדה, אל פאצ'ינו, שון קונרי, מרלון ברנדו, אנה מניאני, פיי דנאווי, ריצ'רד ברטון, פול ניומן ועוד. 

''רשת שידור'' (צילום: יחצ)
''רשת שידור'' (צילום: יחצ)

התכנית הינה חלק מאירועי שנת המאה להולדתה של ליה ון ליר, מייסדת הסינמטק.

3. זמן סליחות. ירושלים

עירית ירושלים תקיים בחודש אלול חודש הסליחות עשרות אירועי סליחות ברחבי העיר, סיורי סליחות, אירועים ומופעים ועוד, שיתקיימו  החל מה-4.9 (א' אלול) ועד 10.10 (ט' תשרי).

סליחות ראשונות יצחק מאיר  (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)
סליחות ראשונות יצחק מאיר (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)

שופר על טיילת החומות בסיור סליחות בירושלים  (צילום: יוסי סובה)
שופר על טיילת החומות בסיור סליחות בירושלים (צילום: יוסי סובה)

אירועי הסליחות ייפתחו עם "ניגונים של תקווה", סדרת אירועי תרבות, מוסיקה וסיורים החושפים את מורשת קהילות ישראל 

(10-14.9.24, בית העם, כיכר המוסיקה, נוקטורנו).

בין המופעים המרכזיים: 

מופע סליחות תזמורת חיבה - בית העם. 12.9

מופע סליחות תזמורת חיבה: אלי לוזון ויחיאל נהרי – בית העם. 18.9

סליחות ראשונות עם יצחק מאיר. בנייני האומה 28.9

ישי ריבו. בריכת הסולטן 29-30.9

סליחות ירושלים. דוד ד'אור. בריכת הסולטן 9-10.9

מופע הסיום "אדון הסליחות" תזמורת מזרח מערב בניצוחו של תום כהן. כיכר ספרא 10.10

4. "עוד נחזור לרקוד". סרטו של הבמאי יריב מוזר על מסיבת הנובה

 הקרנת טרום בכורה לסרט התיעודי על מסיבת הנובה, "עוד נחזור לרקוד" של הבמאי יריב מוזר, תיערך  ביום חמישי 5.9 | 19:30 | בהשתתפות הבמאי.

הסרט התיעודי "עוד נחזור לרקוד" מעניק מבט מעמיק לשלוש נקודות זמן: לפני, במהלך ולאחר שהאירוע הפך לזירת טבח. כולל ראיונות עם חוקרים, חיילים ועיתונאים.

הבמאי יריב מוזר בעופר הקריון, ערב אישי ומיוחד (צילום: יחצ)
הבמאי יריב מוזר בעופר הקריון, ערב אישי ומיוחד (צילום: יחצ)

במפגש יחשוף מוזר, את הלבטים וההחלטות האמנתיות שעמדו מאחורי הסרט והעבודה עם גופי שידור בינלאומיים רשת BBB ופארמונט האמריקאית. 

הוא אסף עדויות וסיפורים מצמררים משורדי הטבח: נשים  וגברים שכל חטאם היה התשוקה למוסיקה ולאהבה, שיצאו לרקוד ורובם לא חזרו הביתה. הכל משודר ללא צנזורה בכדי לתת ביטוי אמיתי ועמוק למסיבה שהפכה סמל להרס ולחורבן.

 ההקרנה והמפגש יתקיימו במתחם בית הקולנוע בעופר הקריון, קרית ביאליק.

5. "רכבת הילדים של הרב הרצוג". תיאטרון אספקלריא

 "רכבת הילדים של הרב הרצוג" היא הצגה חדשה של תיאטרון אספקלריא שתועלה ב-28 באוגוסט בבית חינוך עיוורים בירושלים. ההצגה, אותה כתבו חגי לובר ורביב ז'ק ובבימויו של ינון שאזו, מספרת את הסיפור ההיסטורי יוצא הדופן ומעורר ההשראה של הרב הרצוג אודות השבתם של 500 ילדים יהודים לחיקו של העם היהודי לאחר השואה. 

רכבת הילדים של הרב הרצוג (צילום: יחצ)
רכבת הילדים של הרב הרצוג (צילום: יחצ)

בתום מלחמת העולם השניה, הרב הרצוג יצא למסע ארוך כדי להשיב את הילדים היהודים האבודים שהוחבאו במהלך המלחמה במנזרים ובכנסיות ברחבי פולין במטרה להציל את חייהם מציפורני הנאציים. להערכתו הוחזקו כעשרת אלפים ילדים יהודים במוסדות קתוליים.

 שחקנים: אביחי שילה , ינון שאזו , שמוליק בהלול 

28.8 | 12:30