לראשונה בישראל: המחזמר "הסוף", בכיכובם של עידן אלתרמן, ג׳וי ריגר ואבי דנגור, יעלה בגרסת "התו הרגיש" המונגשת לקהל מבוגר על הרצף האוטיסטי ב-27.6.24 בצוותא, תל אביב. המחזמר שזוכה להצלחה רבה יעלה בגרסה מיוחדת המאפשרת לקהל על הרצף האוטיסטי, לקהל עם טורט, הפרעות קשב וריכוז וגם פוסט טראומה להגיע ולצפות במחזמר מבלי החשש שיעירו להם.

עבור רובנו, הליכה לאירועי תרבות בכלל ולתיאטרון בכלל, הם עניין שבשגרה. בשנים האחרונות הושגה גם התקדמות בהנגשה פיזית של אולמות ותיאטראות לאנשים בכיסאות גלגלים ומוגבלויות פיזיות שונות. אולם עבור אוכלוסייה שלמה של עם צרכים מיוחדים שאינם בהכרח מגבלה פיזית – אנשים על הספקטרום האוטיסטי, פוסט טראומטים, אנשים עם תסמונת טורט ועוד, חוויית הצפייה בתיאטרון היא בלרוב בגדר חלום רחוק. סאונד חזק, שינויים פתאומיים בתאורה, טריגרים וחשש מתגובת הסביבה להתנהגות, מדירים אותם בפועל מהאולמות.

כעת, לראשונה, בעקבות יוזמה ושיתוף פעולה בין אי"ב (ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון), יוזמת "התו הרגיש" ובתמיכת מחלקת האמנויות של עיריית תל אביב-יפו, גם אנשים עם צרכים מיוחדים יוכלו, חלקם בפעם הראשונה, ללכת להצגות.

"התו הרגיש" הוא יוזמה של עמותת "מקומות שמורים", מייסודן ובניהולן של אור אלתרמן ברנע ושרון גבריאלוב, הפועלת להנגשת עולם התרבות והאמנות באופן חושי וקוגניטיבי. מ-2018 עד היום הנגישה העמותה עשרות מופעי תרבות ואמנות של טובי היוצרים והתיאטראות ומעל חצי מיליון ילדים ומשפחות זכו בבילוי משפחתי משותף בתיאטרון, רובם הגדול לראשונה בחייהם.

ההופעות הרגישות מתרחשות במרחבים מכילים ותומכים המאפשרים לילדים ולמבוגרים לשקוע בעולם האמנות והדמיון ללא הצפה חושית, וכל פעילות העמותה מלווה בצוות מייעץ על הרצף האוטיסטי.

גרסת "התו הרגיש" כוללת שינויים טכניים קלים בעוצמות התאורה והסאונד, וחומרי הכנה מפורטים באתר, גם על ההגעה למקום עצמו גם על המחזמר, רשימת טריגרים, תיאור הכולל ספוילרים להצגה ומידע רב המספק לקהל שרוצה וזקוק להכנה מירבית, כמה שיותר פרטים.

במהלך ההצגות שיעלו בגרסת "התו הרגיש" כל תגובה היא טובה וכל התנהגות מתקבלת בברכה – מותר להסתובב באולם, לדבר, לצחוק ואפילו לצעוק אם צריך. בנוסף, הצוות במקום, והשחקנים, עברו הכשרה בנושא מתן שירות לקהל מבוגר עם צרכים מיוחדים, כך שידעו לתת מענה מכובד וסבלני לכל בקשה שתגיע מהקהל. בקרבת האולם יהיה אזור שקט אליו ניתן לגשת המאפשר ויסות רגשי וחזרה לאולם.

ההצגה הראשונה שאימצה את התו היא המחזמר המצליח "הסוף" בצוותא, בה משתתפים בין היתר עידן אלתרמן, אבי דנגור וג'וי ריגר, ובתאריך 27.6 הם יקיימו הצגה המותאמת לפיו.  בהמשך השנה יעלו גרסאות רגישות של "התו הרגיש" גם בתיאטרון תמונע, תיאטרון הבית ותיאטרון יפו.

אור אלתרמן ברנע ושרון גבריאלוב: "התו הרגיש בא לתקן עוול של עשרות שנים ואפלייה ברורה כלפי קהל רב שלא מוזמן לתיאטרון. העובדה שקהל זה אינו יכול לצפות בהצגות, אם זה בגלל התנאים שמציפים אותו, או בגלל תגובות מהקהל, מעידה על המוגבלות של התיאטרון עצמו, יותר מכל דבר אחר. הגיע הזמן לשנות את התנאים והכללים כדי שתיאטרון אכן יהיה עבור כולם וכולן".