החינוך הדתי פסל ספר ילדים שכתב מאיר שלו ואייר מישל קישקה מרשימת ספרים מומלצים לתלמידי כיתות א'–ג' שגיבשו במשרד החינוך, בטענה כי איורים של נשים לובשות גופיות שמופיעים בו מנוגדים ל"רוח החינוך הממלכתי־דתי". בעקבות ההתנגדות, הוחלט במשרד לפרסם שתי רשימות המלצה נפרדות, לחינוך הממלכתי־עברי ולחינוך הממלכתי־דתי, כבר מכיתה א', ולא מכיתה ד' כפי שהיה נהוג עד כה - כך חשף עיתונאי "הארץ" אור קשתי.

"הפועלות": הסיפור שלא סופר על הנשים הדגולות מאחורי הגברים הדגולים
סימני נפילה | פרק מהספר החדש "ספר הריצות"

ב"הארץ" נכתב כי "חצי שנה לאחר מותו של שלו ב-אפריל 2023, יצא לאור ספרו "נכד קרטה וסבא סנוקרת", בהוצאת עם עובד. לפני מותו הספיק שלו לאשר את הסקיצות שהגיש קישקה. עלילת הספר מתמקדת בקשר בין סלי בן ה–7, שאוהב לשמוע סיפורים, לקלוע לסל ובמיוחד ללמוד קרטה, ובין סבו. הילד חושש מהאפשרות שהסב ימעד וייפול או ילך לאיבוד, ומחליט "להגן גם עליו". הסב, בן דמותו של שלו, מנסה בעדינות להעביר מסר כי איפוק ותמיכה של אוהבים חשובים יותר משימוש בכוח פיזי. רוב האיורים בספר הם של הסב ושל הנכד, ובדרך כלל מצוירים בצבע. הדמויות האחרות, אמיתיות ודמיוניות, נמצאות ברקע וצבועות באופן מונוכרומטי ופחות בולט".

אמנם במשרד החינוך החליפו כמה גרסאות בנוגע לסיבות ההתנגדות של החינוך הדתי לספר, אך בסופו של דבר התברר כי היא נבעה משלושה איורים של נשים בגופיות הפזורים לאורכו. לדברי חניתה לרנר, המפקחת הממונה על לימודי הספרות בחינוך הדתי, היא שלחה את הספר לכמה מורות, "מכיוון שגם לדעתי האיורים לא מקובלים. כולן ענו שהאיורים לא מתאימים לחינוך הדתי". לדברי בכיר בחינוך הדתי, ההתנגדות לספר עמוקה יותר: "לא נכון להיתפס רק לגופיה זו או אחרת, אלא לאקלים הכללי שעולה מהסיפור ואיוריו. זה לא רק עניין של 'צניעות' בלבוש". למרות בקשות חוזרות, במשרד החינוך סירבו להסביר כיצד האיורים או התוכן מנוגדים ל"רוח החינוך הדתי".

משיחות עם מקורות במשרד עולה כי מובילי התוכנית בשנים האחרונות אינם שותפים לעקרונות הישנים. ככל הידוע, חברי הוועדה קיבלו, בלי ויכוח או תהייה, את הקביעה שמותר לפסול ספר ילדים על סמך כמה איורים של אישה בגופייה. "אנחנו לא עושים אינדוקטרינציה, ולא מנסים להשפיע על דעתו של אף אחד באמצעות הספרים. המטרה שלנו היא רק לעודד קריאה", אמר גורם. מקור אחר הוסיף: "יש דברים שהחינוך הדתי פשוט לא יכול לקבל. אנחנו מאוד גמישים ומאוד סובלניים, כלפי כל האוכלוסיות. לא רצינו לוותר על ההמלצה על הספר של שלו לחינוך הממלכתי, ולכן היה צורך ברשימות נפרדות". לטענת גורם שלישי, לרנר חששה שאם ייכנס ספרו של שלו לרשימה המומלצת, בתי ספר והורים דתיים יביעו חוסר אמון גם בנוגע לספרים האחרים. "הספר יצר בעיה שאיימה על כלל הפרויקט", אמר.

ממשרד החינוך אישרו את הדברים ומסרו בתגובה: "בהתאם לחוק, החינוך הממלכתי דתי פועל לפי רוח החמ"ד ומועצת החמ"ד. עד כה היתה רשימה אחידה לתלמידי הממלכתי והממ"ד לכיתות א'–ג', אך לאור פניות שהתקבלו הוחלט על הפרדה חלקית".