ב-6 באוגוסט, יפתח בפעם ה-24 בסינמטק תל אביב פסטיבל "אנימיקס" הבין לאומי האוצר את מיטב היצירה בתחומי האנימציה, הקריקטורה והקומיקס בארץ ובעולם. 

גלילה רון פדר (צילום: פלאש 90)
גלילה רון פדר (צילום: פלאש 90)

מאז היווסדו הפך הפסטיבל למסגרת הגדולה בארץ שאוצרת וחושפת את החומרים המעניינים לקהל הרחב ולמיטיבי הלכת בתחומים אלו תוך טיפוח וחשיפת הדור החדש של אמני האנימציה והקומיקס בישראל.

התיאבון לחיים: רותי זוארץ מוציאה ספר שירים ראשון
גם קדושה: שחקנית ישראלית נוספת לוהקה לסדרה של סקורסזה

בין היוצרים והיוצרות שכתביהם עובדו לקומיקס, נמצאת לה גלילה רון פדר עם ספרה הנצחי "אל עצמי", ספר לנוער שראה אור ב-1975. גיבורו של הספר הוא ציון כהן, נער שמגיע למשפחה אומנת מרקע של מצוקה וחווה קשיי הסתגלות. הספר זכה להצלחה ותורגם לתשע שפות. 

 באיזו מציאות נולד הספר "אל עצמי" ועד כמה היא השתנתה היום?

"הספר נולד לפני חמישים שנה כאשר רוב השכבה הסוציואקונומית הנמוכה זוהתה עם מה שנקרא אז 'ישראל השניה' והזיהוי העדתי היה בולט מאד. מאז 'זרמו הרבה מים בים'. היום, הילדים שנשלחים למשפחות אומנות באים ממשפחות שהגיעו אלינו מארצות אחרות". 

מדוע לדעתך הספר עדיין נשאר רלוונטי ומשפיע בימינו?

"מפני שהוא עוסק בניגודים. אלה ניגודים תרבותיים וסוציואקונומיים שתמיד היו ויהיו. לא רק אצלנו, אלא בכל מדינות העולם. כאשר מי שנחשב החלש שאותו יש 'להחזיר למוטב', מוכיח שהפסוק 'היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה' נכון, זה עידוד גדול לכל מי שנקודת המוצא שלו לא היתה מוצלחת". 

איך נרקמה מערכת היחסים עם המאיירת רחלי שלו?

"היחסים עם רחלי היו אהבה ממבט ראשון. מיד הבנתי שהיא מרגישה עמוק בלב מיהו ציון וסמכתי עליה". 

 מה דעתך על גרסת הקומיקס של הספר?

"אני חוזרת ונדהמת מהיכולת של הקומיקס להביא באיור אחד שלושה עמודים של הגיגים". 

 האם היית שותפה לעשייה?

"הייתי שותפה רק במחיאות כפיים וקריאות הידד".

 האם לדעתך היוזמה הזו תנגיש את "אל עצמי" לעוד קהלים?

"כבר בשבוע הספר פגשתי ילדים שבזכות הקומיקס ביקשו את הספר הוותיק. אכן ישנם ילדים רבים שקוראים רק קומיקס ואני מכבדת כל דור על הבחירות שלו". 

גלילה רון פדר  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גלילה רון פדר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

איך ומתי קיבלת את היוזמה של הפסטיבל לערוך אירוע לרגל צאת הספר החדש?

"רחלי סיפרה לי על הפסטיבל ועל היוזמה וכמובן שמחתי. זו הפעם הראשונה שאשתתף בפסטיבל קומיקס ואני מתרגשת מאד. בשבועות האחרונים למדתי קצת על היצירתיות שבעבודה הזו. החלוקה בינינו תעסוק בהעברת סיפור מלב אל לב והלבשתו ב'בגדים' אחרים. אני אתאר את לידת הסיפור ורחלי תראה את הסקיצות שליוו את תהליך הלבשתו מחדש". 

 מה דעתך על ז'אנר ספרות הילדים בארץ כיום?

"כפי שכבר ציינתי, אני מכבדת כל דור על הבחירות שלו. כילדה אני זוכרת שנפגעתי מאוד כאשר מורים מתחו ביקורת על הספרים שקראנו".