'הגיבור מהדלת ממול' הוא ספר נוסף שמאיר את האירועים האחרונים ואת סחרחרת המלחמה יצא אור-הבחור מהדלת ממול. המחבר נפתלי חן ישב איתנו להסביר על מה ולמה ולמה דווקא עכשיו.

"לפני כ-10 שנים התחלתי להדריך טיולים והבנתי שיש צורך לעשות שינוי בעולם הדרכת הטיולים, להכניס יותר משמעות, תוכן עומק וחיבור אל הסיפורים, הגיבורים, ההיסטוריה והמורשת". הוא מספר על הרקע לכתיבת הספר. "מתוך כך הקמתי את "ערך הדרך" -עמותה להדרכת טיולים חינוכיים שפוגשת מעל ל-40 אלף תלמידים בשנה מכל קצוות החברה הישראלית. את התלמידים צוות ההדרכה שלנו (מעל 130 מדריכים) פוגשים במסעות משמעותיים, מסעות זהות, ציונות, שואה לתקומה. במסעות אלו אנו מנסים לחבר את התלמידים אל ארץ ישראל היפה והטובה, ובעיקר לתפקיד שלהם להמשיך ולתרום למען המדינה.

"כשפרצה הקורונה העסק קרס והפסדתי מאות אלפי שקלים, לאחר שבועיים של דיכאון בבית בו חלום חיי קרס, החלטתי להרים את הראש ולבדוק מה עוד אפשר לעשות ולמרות השבר וההפסד, התחלתי להגשים חלום ישן והתחלתי לכתוב סיפורים היסטוריים לחברים ומשפחה בוואטסאפ. מהר מאוד זה הפך להיות 100 קבוצות ווטסאפ שבהם אני שולח סיפורים היסטוריים ערכיים על מבצעים , מלחמות, אירועים משמעותיים, ניצחונות ופנינות היסטוריות.

"בימים האפלים של הקורונה העברתי הרצאות בזום על ההיסטוריה הציונות והמורשת של העם היהודי לאלפי משתתפים בהתנדבות כדי להעלות את המוראל. לאחר הקורנה הקמתי את קהילת 'משלנו' – הקהילה הדיגיטלית הגדולה בארץ להיסטוריה, ציונות ומורשת, בה חברים אלפי משפחות מכל רחבי הארץ והעולם". 

איך הגעת לכתיבת הספר?
בתחילת המלחמה, בתוך כל הייאוש והדיכאון, החלטתי להרים את הרוח שלי ושל 50,000 העוקבים שלי וכתבתי סיפורים על גיבורים כדי להראות שהמצב שלנו אמנם קשה - אבל עוד יהיה טוב בזכות גיבורי ארצנו

לאחר כחודש גוייסתי ליחידת ההסברה של צה"ל כדי להעביר הרצאות על צדקת הדרך, על גיבורי העבר וכדי להעביר את המורשת של העם המופלא שלנו אל הלוחמים. ביקרתי בכל מקום בארץ בדגש על עוטף עזה, פגשתי אלפי חיילים לפני כניסה ללחימה, ואחרי יציאה מהלחימה, תומכי לחימה, כוחות מודיעין ועוד ועוד

בכל הרצאה ראיתי את האור בעיניים של החיילים והבנתי שאת סיפורי הגבורה צריך להעביר הלאה גם לדורות הבאים. זו היתה הנקודה בה הבנתי שאני חייב לכתוב את הספר.

מה המסר המרכזי בספר?
הלקח העיקרי של הספר הוא שנדע שביכולתו של כל אדם ואדם להיות גיבור, זה רק עניין של החלטה ובחירה. על מנת להעביר את המסר בחרתי להתחיל את סיפורי הגיבורים הרבה לפני ה-7.10 עצמו. ביקשתי לתת מקום למשפחה שלהם, לרקע בו גדלו ולסיפור חייהם כולו, ובכך לנסות להסביר את השאלה הקשה מכל: איך הגיבורים עשו את מה שהם עשו, מה הבחירות שהובילו אותם אל המקום הזה, והאם היו עושים זאת שוב?

המטרה שלי היתה שכל מי שיקרא בספר יבין שגיבורים הם לא דמויות קומיקס אלא הם האנשים שחיים בדלת ממול, וגם הוא יכול להיות אחד מהם אם רק ירצה.

ולמי הוא מיועד?
הספר מיועד לכל החברה הישראלית, מבוגרים ונוער כאחד. כל אחד מאיתנו עבר הרבה בשנה האחרונה והספר מביא אור תקווה וחזון לעתיד טוב יותר.

מה בך הבשיל והחלטת להוציא אותו מהארון?
הייתה לי שנה עמוסה במיוחד. מעל 160 יום מילואים לצד ניסיון לשמור על העמותה שלי פעילה כדי שלא תקרוס כלכלית. האמת היא שלא תכננתי להוציא ספר, במיוחד לא עכשיו.

בהתחלה כתבתי את הסיפורים לעוקבים שלי, בקצב של כמעט אחד ליום. אבל עם הזמן הבנתי שמדובר באירוע גדול מהווטסאפ; מעשי הגבורה שנעשו מאז 6:29 של ה7.10 חייבים להיות מונצחים ודרכם ופועלם של הגיבורים חייבים להיזכר. לכן החלטתי שצריך להוציא את הספר לאור, לא בשבילי - אלא בשבילם.

למה קראת לו בשם זה?
חיפשתי שם קולע לספר ולא הצלחתי למצוא. תוך כדי דיבור עם אנשי הוצאת סלע מאיר עלה השם הזה: "הגיבור מהדלת ממול". הוא קולע בדיוק למסר אותו אני רוצה להעביר: אנחנו עם של גיבורי על רגילים. כל המתגייסים למילואים, כל נשות המילואים, כל אחד שפתח חמ"ל התנדבות וגילה רצון לעזור במה שרק יוכל – כל אלו חשפו את העובדה שכנראה בדלת מול ביתך חי גיבור.

חששת מהוצאת הספר?
בוודאי. כמו בכל פרוייקט גדול, ליוו אותו חששות רבים. אך כאשר 1,500 איש רכשו עותק במכירה המוקדמת שערכנו לו, הבנתי שהצלחתי לכתוב חלק חשוב בזיכרון הלאומי.

איזו מין מדינה אנחנו עומדים להיות?
השנה האחרונה לימדה אותנו שאנחנו המדינה והעם הטובים ביותר שיכולנו לאחל לעצמנו. למרות כל האתגרים, הריבים , הכעסים, המחלוקות, המחדלים והקושי, ברגע האמת גילנו את הפרצוף האמתי שלנו. אבל צריך לזכור כל יום ויום שזה תלוי רק בנו; אנחנו היחידים שסוללים עבורנו ועבור ילדינו את הדרך.

מי עומד מאחורי הדלת?
האדם שאף פעם לא חשבתם שהוא עשוי ברגע האמת להיות גיבור כמו בסיפורים. אבל טעיתם.

על מה הקפדת בכתיבת הספר?
במהלך הכתיבה הקפדתי לשמור על תקווה ואופטימיות. הקפדתי להקשיב למשפחות ולשקף בצורה המדויקת ביותר את סיפורי יקירהם, כדי שחלילה לא תצא תקלה מתחת ידי. הקפדתי שאת הסיפורים יוכלו להבין כולם, גם מי שלא השתתף מעולם בקרב או התעניין במלחמות ישראל. כל אחד יכול ללמוד שיעור לחייו מלפחות אחד מגיבורי הספר.

כמה זמן לקח לך לכתוב אותו?
הספר נכתב יחסית במהירות. היה לנו חשוב לחזק את הרוח של העם בישראל בשעות המורכבות תוך כדי המלחמה, ולא להמתין לסיומה. לפעמים הרגשתי שזה מרתון ארוך שאני רץ בספרינט בלי הפסקה; היו ללמוד שהייתי נרדם על המחשב תוך כדי הכתיבה, מתעורר לפנות בוקר וממשיך לכתוב. אבל בסופו של דבר, בתמיכת צוות התוכן המסור של סלע מאיר, אני מרגיש שעמדתי במשימה.