המהדורה ה-41 של פסטיבל הקולנוע ירושלים חשפה היום (ראשון) את התוכנית הבינלאומית שתכלול עשרות סרטים באורך מלא ותתקיים בין התאריכים 18-27 ביולי. התוכנית כוללת סרטים בולטים מהשנה החולפת, ובהם זוכים גדולים של הפסטיבלים הבינלאומיים הבולטים בעולם כמו ברלין, קאן, ונציה וסאנדנס.

כנהוג גם השנה יקיים הפסטיבל תחרויות נושאות פרסים לקולנוע בינלאומי: התחרות הבינלאומית, תחרות הביכורים הבינלאומית, תחרות ברוח החופש והתחרות ע"ש שנטל אקרמן. לצד התחרויות הרשמיות, יוקרנו סרטים בינלאומיים בשלל מסגרות נוספות, בהן: מאסטריות ומאסטרים, פנורמה, גאלה, ואמנות בצומת.

מתוך ״כל מה שאנחנו מדמיינים כאור״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״כל מה שאנחנו מדמיינים כאור״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

 בין הסרטים הבולטים שיוקרנו בפסטיבל השנה:  ״כל מה שאנחנו מדמיינים כאור״ (״All We Imagine as Light״) של הבמאית ההודית פאיאל קפדיה שקטפה את פרס הגראנד פרי בפסטיבל קאן - הפרס הגדול של חבר השופטים. מדובר בסרט ההודי הראשון שהשתתף בתחרות של קאן מאז 1994. ״טאטאמי״ (״Tatami״), סרטם של זוכה האוסקר גיא נתיב (״סקין״, ״גולדה״) וזוכת פסטיבל קאן זאר אמיר איברהימי ("עכביש קדוש") שהוקרן וזכה בפרסים בפסטיבל ונציה, טוקיו ועוד. הזוכה הגדול של מסגרת מבט מסוים בפסטיבל קאן, ״כלב שחור״ (״Black Dog״) שיצר הקולנוען הסיני גואן הו. ״הצרפתייה״ (״A Travelers' Needs״), סרטו החדש של המאסטר הקוריאני הונג סאנג-סו, זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל ברלין.

מתוך ״טאטאמי״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״טאטאמי״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
 

כמו כן יוקרנו הסרטים: ״דברים קטנים כאלה״ (״Small Things Like This״), סרט הפתיחה של פסטיבל ברלין וזוכה פרס המשחק, בכיכובם של זוכה האוסקר קיליאן מרפי ("אופנהיימר") ואמילי ווטסון, סרט היסטורי המבוסס על הנובלה של קלייר קיגן. ״דור רומנטי״ (״Caught by the Tides״), סרטו החדש של ג'יה ז'אנג-קה ("מגע של חטא"), מהתחרות הרשמית של פסטיבל קאן.

מתוך ״דברים קטנים כאלה״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״דברים קטנים כאלה״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

״סוחו״ (״Sujo״), זוכה הפרס הגדול של התחרות הבינלאומית בפסטיבל סאנדנס. ״התכריכים״ (״The Shrouds״), סרטו החדש של דיויד קרוננברג שהוקרן בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. ״לה קוצ'ינה״ (״La Cocina״), דרמה בכיכובם של רוני מארה ועודד פהר, מהתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין. ״שלושה קילומטרים מסוף העולם״ (״Three Kilometers to the End of the World״), סרטו של הבמאי הרומני עמנואל פארבו מהתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. ״הסיפור של סולימאן״ (״The Story of Souleymane״), זוכה שני פרסים במסגרת תחרות מבט מסוים של פסטיבל קאן, כולל השחקן הטוב ביותר. 

מתוך ״דור רומנטי״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״דור רומנטי״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

״סינג סינג״ (״Sing Sing״), זוכה פרס בחירת הקהל של פסטיבל SXSW בכיכובו של המועמד לאוסקר קולמן דומינגו. ״מרצ'לו מיו״ (״Marcello Mio״), קיארה מאסטרויאני ואמה קתרין דנב בדרמה החדשה של כריסטוף הונורה ("בתוך פריז", "שירי אהבה"), מהתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. ״בצלמו ובדמותו״ (״In His Image״), סרטו של תיירי דה פרטי ממסגרת שבועיים של במאים בפסטיבל קאן. ״הבנות מהמרפסת״ (״The Balconettes״), סרטה של השחקנית והבמאית נעמי מרלן ("דיוקן של נערה עולה באש"). ״האימפריה״ (״The Empire״), סרטו החדש של ברונו דומון שהוקרן בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין.

מתוך ״הבנות מהמרפסת״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״הבנות מהמרפסת״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

״יהלום פרוע״ (״Wild Diamond״), סרט ביכורים שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן 2024. ״הפלישה״ (״The Invasion״), סרטו התיעודי החדש של סרגיי לוזניצה ("דונבאס", "באבי יאר. קונטקסט"). ״יהיה טוב״ (״All Shall Be Well״), דרמה מרגשת מהונג קונג שזכתה בפרס הטדי של פסטיבל ברלין. ״אל תצפו ליותר מדי מסוף העולם״ (״Do Not Expect Too Much from the End of the World״), סרטו החדש של ראדו ג'ודה ("לא אכפת לי אם ההיסטוריה תזכור אותנו כברברים"), נציג רומניה לפרס האוסקר.

מתוך ״הפלישה״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״הפלישה״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

״יצירה אחרונה״ (״Dying״), זוכה פרס התסריט הטוב ביותר של פסטיבל ברלין. ״עם הזרם״ (״Flow״), סרט אנימציה שהוקרן בתחרות מבט מסוים של פסטיבל קאן וזכה בארבעה פרסים בפסטיבל אנסי. ״משפחה״ (״A Family״), סרט הביכורים של הסופרת המוערכת כריסטין אנגו. ״הטעמים של עירק״ (״Flavors of Iraq״), סרט אנימציהעל פי ספרו הביוגרפי של פוראט אלאני. ״לחיות, למות, להיוולד מחדש״ (To Live, To Die, To Live Again), סרטו של גאל מורל שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן. ״מחוץ לעונה״ (״Out of Season״), דרמה רומנטית חדשה של סטפן בריזה ("ערכו של אדם"), בכיכובם של גיום קאנה ואלבה רורוואכר. ״הגבול הירוק״ (״Green Border״), סרטה החדש של אניישקה הולנד ("אירופה אירופה", "באפילה"), זוכת שבעה הפרסים בפסטיבל ונציה כולל פרס מיוחד של חבר השופטים.  

מתוך ״עם הזרם״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״עם הזרם״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

במסגרת הקלאסיקות יוקרנו: "שוגרלנד אקספרס", סרט הביכורים של סטיבן ספילברג מ-1974. זוכה פרס התסריט של פסטיבל קאן
"דו קרב בשמיים", סרטו של קרלוס רייגאדס מ-2005. "שנות השמונים המוזהבות", המיוזיקל הייחודי של שנטל אקרמן מ-1986. "מפלת בית אשר" סרטו של רוג'ר קורמן מ-1960 לציון מותו השנה. "חוק וסדר", סרטו התיעודי המכונן של פרדריק ווייזמן מ-1969. "חיוך הגדי״, סרטו של שמעון דותן מ-1986 על פי ספרו של דוד גרוסמן. רסטורציה מטעם ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים.

מתוך ״לחיות, למות, להיוולד מחדש״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)
מתוך ״לחיות, למות, להיוולד מחדש״ (צילום: באדיבות פסטיבל ירושלים)

במסגרת מחווה לשחקנית ג'ניפר ג'ייסון לי שתקבל אות הוקרה מהפסטיבל יוקרן הסרט "מרגו בחתונה" בהשתתפות השחקנית ומפגש שאלות ותשובות. "אקזיסטנז" 25 שנה לסרטו של דיויד קרוננברג. "שמונת השנואים" סרטו של קוונטין טרנטינו עליו הייתה ג'ייסון לי מועמדת לאוסקר.
"ג'ורג'יה – אחותי", עליו זכתה ג'ייסון לי בפרס המבקרים של ניו יורק.