המהדורה ה-41 של פסטיבל הקולנוע ירושלים תצא לדרך מחר (רביעי) ותפתח בהקרנת בכורה של קומדיית הפעולה "תלמה״, סרט הביכורים של ג'וש מרגולין. בין היתר, השחקנית האמריקאית ג'ניפר ג'ייסון לי תהיה אורחת הכבוד של אירוע הפתיחה ותקבל השנה את אות ההוקרה המוכר. 

בין שלל הסרטים הישראלים שישתתפו בתחרויות המקומיות, יציג הפסטיבל כמדי שנה שורה של סרטים בינלאומיים בולטים מהשנה החולפת. ביניהם ״כל מה שאנחנו מדמיינים כאור״ (״All We Imagine as Light״) של הבמאית ההודית פאיאל קפדיה שקטפה את פרס הגראנד פרי בפסטיבל קאן האחרון, ״הצרפתייה״ (״A Travelers' Needs״), סרטו החדש של המאסטר הקוריאני הונג סאנג-סו, זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל ברלין ו״סוחו״ (״Sujo״) זוכה הפרס הגדול של התחרות הבינלאומית בפסטיבל סאנדנס. מלבדם, הנה כמה המלצות צפייה שלא כדאי לפספס:

״רוחות רפאים״ // Ghost Trail

סרט הביכורים של הבמאי הצרפתי ג׳ונתן מילה מצליח בחכמה לשרטט מהי אנושיות, הדחקה וזרות. אחת הסיבות המרכזיות לצפות בסרט הינה תצוגת המשחק המרהיבה של אדם בסה שמהווה למעשה נתח משמעותי מהצלחת הסרט. 

בפשטות ובפגיעות בסה מביא לידי ביטוי את המורכבות של אדם הבורח מארצו במטרה לחפש אחר עתיד כלשהו אך עברו המצלק מותיר אותו במרחב לימינלי ותקוע. גיבור הסרט פועל במסגרת קבוצה סודית שמטרתה איתור ולכידת בכירי משטר סורים שמצאו מקלט במדינות אחרות. הוא נשלח לצרפת ועוקב אחר גבר שלפי החשד עומד מאחורי הסבל והעינויים שעבר במולדתו.

דרך שורת בחירות בימוי מרתקות ״רוחות רפאים״ מייצר באינטליגנטיות הזרה על מותחן הריגול המוכר ולוכד חוויה מורכבת על עבר והווה המתנגשים ומתערבבים זה בזה. במידה ותרצו לצפות בדיוקן דמות מרהיב, אל תפספסו את ״רוחות רפאים״. 

''רוחות רפאים'' (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)
''רוחות רפאים'' (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)

״מחוץ לעונה״ // Out of Season

שחקן מפורסם שנקלע למשבר נפשי, נוטש חזרות להצגה חדשה ומוצא מפלט במלון ספא מרוחק במערב צרפת. שם, הוא פוגש באליס, אישה מעברו שחיה בקרבת מקום. אותו מפגש מעמת את השניים עם הבחירות שלקחו במרוצת השנים, נתיבי חייהם השונים, ומהו טעמה המחודש של האהבה שהייתה ביניהם.

סרטו של הקולנוען הצרפתי הבולט, סטפן בריזה, מפגיש בין גיום קאנה ואלבה רורוואכר, שני הכוכבים הגדולים של הקולנוע האירופי העכשווי, ובוחן ברגישות את תחושת הפספוס וריסון התשוקה שיכולים להתעורר באמצע החיים. הסרט לוקה גם כן במה שאני קוראת לו ״הגנות״ אסתטיות ובחירות בימוי שכמו בורחות מהרגש המורכב בו עוסק הסרט. 

עם זאת, הן גם מביאות לידי ביטוי את אותה תחושת ריקות שמתעוררת בלב תרבות העומס המרופדת במציאות העכשווית. ״מחוץ לעונה״ בוחן מהו המסע המייסר והבלתי נגמר אחר תשוקות, חרטה, מימוש עצמי ואושר. 

״מחוץ לעונה״ (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)
״מחוץ לעונה״ (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)

״דאאאאאאלי!״ // Daaaaaali!

במידה וצפיתם ביותר מדי סרטים ״כבדים״ שלוקחים עצמם ברצינות יתר, סרטו החדש של המאסטר הצרפתי קוונטין דופייה ירעננן את חוויית הצפייה שלכם ויספק 77 דקות של הנאה ותעתועים בקונוונציות הקולנועיות. 

הקולנוען הצרפתי הפרוע, שהחל את דרכו כמוזיקאי, וידוע בכך שהוא מביים, מצלם, כותב ועורך בעצמו את סרטיו ביניהם "עור צבי" ו"שני גברים וזבוב", מגיע עם מחווה לאייקון התרבות הגדול של המאה ה-20, האמן הספרדי-קטלאני סלבדור דאלי.  

הסרט עוקב אחר עיתונאית צעירה (אנאיס דמוסטייה) שמשיגה ראיון עם האמן הדגול דאלי, אך אותו ראיון מתפוצץ שוב ושוב בגלל הקפריזות של דאלי והופך למעין מרדף פסיכדלי אחר מושא הערצתה של העיתונאית. בתוך המסע הזה הסרט מעמת אותנו הצופים עם המשבר הקיומי שבחוויה האנושית ומספק דרך צפייה מחודשת שאלות מערערות באמיתות המציאות. קחו לכם רגע של הנאה, בריחה והתמסרות לפארק השעשועים שיצר דופייה במדיום הקולנועי.

״דאאאאאאלי!״ (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)
״דאאאאאאלי!״ (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)