היום (רביעי) התקיים בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת בראשות ח"כ יוסי טייב דיון מיוחד בנוכחות השר מיקי זוהר בנושא רפורמת הקולנוע, אותו יזם חבר הוועדה ח"כ סימון דוידסון, ונערך בהשתתפות אנשי תעשיית הקולנוע וביניהם יוזמי המכתב ולצדם שחקנים, בימאים, יוצרים, מפיקים ועוד.

לאחר שטען במהלך הדיון זוהר כי ״יש תחום אחד בתרבות שדועך וזה הקולנוע״, הנוכחים בדיון לא הצליחו לעבור על הטענה הזו בשתיקה ותקפו. ״מתי היית בקולנוע בפעם האחרונה?״ שאל המפיק לירן עצמור. ״אתה כלל לא יודע שהקולנוע מצליח יותר מכולם״, אמר המפיק אסף אמיר. 

הבמאית טל גרניט: ״מדובר בשנה הפוריה והמגוונת בקולנוע הישראלי מזה שנים, עם יצירות שעסקו בחברה הבדואית והחרדית ועוד. קולנוע אמנותי הוא יכול גם להיות מסחרי כמו ׳ואלס עם באשיר׳ (ארי פולמן) ו׳אפס ביחסי אנוש׳ (טליה לביא) הביאו מיליונים לבתי הקולנוע בישראל. הרפורמה באה לשרת אגנד'ה שמתאימה לשר לגבי אליטיזם מול עממיות״. 

זוהר בתגובה אמר: ״אז מה אני פה, האליטיסט או העממי? תעשי קולנוע על חשבונך, לא על חשבון משלם המסים״. זוהר אף פנה לשחקנית ויו״ר שח״ם, ריקי בליך, ואמר: ״לא אשכח שקראת לי חצוף״. בליך בתגובה: ״אולי הגיע לך?״. במהלך הדיון הוצא המפיק לירן עצמור בזמן שאמר את דבריו.

דיון סוער בכנסת על רפורמת הקולנוע (צילום :פורום איגודי היוצרים)

קרין קיינר מפורום הקולנוע הדוקומנטרי: ״סדרות הדוקו שברו בשנה האחרונה את כל שיאי הצפיות, גם אם לא מדובר בצופי קולנוע. פרטנר וסלקום פושעים. לא נותנים שקל לשום יצירה דוקומנטרית וקרעי רוצה לגמור אותנו ויס והוט עוברים לסטרימרים, אז מי עכשיו ישדר אותנו?״.

זוהר בתגובה: ״תוכן טוב ישודר״. היוצרים בתגובה: ״אבל מה זה תוכן טוב?״.

זוהר: קולנוע ישראליים יכול להתקיים ללא כסף ציבורי, אבל בשום שלב הוא לא צריך לממן קולנוע לר מצליח, שהישראלים משלמי המסים לא יהיו ממנו.

יו"ר מועצת הקולנוע עליזה לביא אמרה בדיון בכנסת על תיקון מבחן הקולנוע: "מבחני הקולנוע כפי שהם היום הם לא טובים! יש צורך לתקנם! אני מגיעה לפסטיבלים אני נוסעת... אין גיוון בפסטיבלים!״.

המפיק אסף אמיר: "אחוז ההצלחה שלנו עצום לעומת הוליווד או הקולנוע הצרפתי. מי היה מכיר בכלל בארץ ובכל העולם את רמה בורנשטיין החרדית אם הייתה תקפה הרפורמה הזאת. מי היה מאשר סרט כמו "נודל" על ילד מהגרים סיני, שהביא המונים לקולנוע? הרפורמה הזאת רק מחזקת את הפריבילגים".

יו"ר מועצת הקולנוע עליזה לביא אמרה בדיון בכנסת על תיקון מבחן הקולנוע: "מבחני הקולנוע כפי שהם היום הם לא טובים! יש צורך לתקנם! אני מגיעה לפסטיבלים אני נוסעת... אין גיוון בפסטיבלים!״.

דורית ענבר, מנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה: "לא הגיוני שלהשקיע מיליון וחצי שקל ביצירה על אנשים עם מוגבלויות, חרדים או בני הקהילה האתיופית יביאו 15 נקודות בלבד בשיטת הניקוד החדשה שברפורמה, ואילו סרט מסחרי-בידורי באותו התקציב יביא 40 נקודות".