את הטקסט הזה אני כותבת כעת מכובע נוסף, מלבד היותי כתבת התרבות של מעריב, אני כותבת כעת מתוך העמדה של סטודנטית לקולנוע בשנה רביעית בחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. מורכב לסקר את הרפורמה שמקדם שר התרבות מיקי זוהר ביודעין, כי אני בימים אלה מגישה את סרט הגמר שלי לקרנות שייתנו עדיפות בעתיד, לפי הרפורמה אותה הוא מקדם, סרטים ״מסחריים״. וכפי שכל אדם שעוסק בקולנוע מבין כי בהחלט אי אפשר לצפות איזה סרט עתיד להצליח.

שרה פון שוורצה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
שרה פון שוורצה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

הרפורמה של זוהר מבקשת לתת עדיפות בתקציבים אותם מעניקות קרנות הקולנוע לסרטים בכלי פוטנציאל הצלחה מסחרי, על פני סרטים נישתיים יותר, שלעיתים זוכים להצלחה ביקורתית ולפרסים ברחבי העולם אך לא לשגשוג בקופות. מה זה אומר? זה אומר שאותה רפורמה מתפקדת כהפיכה קולנועית שמשמעותה דריסה של הקולנוע הישראלי. כפי שנטען בעבר כי במסווה של תיעדוף הצלחה מסחרית, שר התרבות מאיים להשתלט על תוכן היצירה ועל קרנות הקולנוע. ההפיכה הזו מוחקת את כל סוגי הקולנוע, מעלילתי ודוקומנטרי וכלה בסרטים קצרים, סרטי סטודנטים, סרטי אנימציה ומועדי פיתוח.

״מאז השבעה באוקטובר לא הלכתי לסרטים״

בתדרוך עיתונאים שהעניק לפני כחודשיים נשאל השר זוהר איך לעזאזל השיטה תעבוד? בהתייחס לעובדה שבלתי אפשרי לנבא אילו סרטים יצליחו. "ראשית כל, דרך תסריט שהמרכיב שלו ידבר לקהל רחב ככל הניתן והוא לא נישתי אלא יכול לדבר להרבה ציבורים. שנית, גודל ותקציב ההפקה. זה מעלה מאוד את רמת הסרט. ושלישית, הבמאי. מה לעשות, אם זה במאי באיכות גבוהה יש יותר סיכוי שהסרט יצליח״, ענה וציטט עיתונאי וואלה תרבות, שגיא בן נון.

"קראת לי חצוף"; "אולי הגיע לך?": עימות בכנסת בין מיקי זוהר לשחקנית

בנוסף לזה, טען זוהר עצמו כי ״מאז שבעה באוקטובר לא הלכתי לאף גמר גביע, לא הלכתי לאירועים, לא הלכתי לסרטים״. איך ניתן להיות שר תרבות ולקדם רפורמה מסוג זה מבלי לצפות ביצירה ישראלית שמביאה תהודה כל כך גדולה בארץ ובעולם? מאין אני, כיוצרת קולנוע בתחילת דרכה אמורה לשאוב את האנרגיות ליצור במדינה בה עסוקים בלהכשיל את דור העתיד של הקולנוע? ויותר מכך, מתעסקים ברפורמה שמשמעותה הפיכה קולנועית בזמן שבלב עזה קמלים 115 חטופים? 

המפיק לירן עצמור הוצא בכוח מהדיון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
המפיק לירן עצמור הוצא בכוח מהדיון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

במהלך הדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת בנושא רפורמת הקולנוע אמר זוהר: ״לגבי הטענה שהרפורמה תמחק את הסרטים הקצרים וסרטי הסטודנטים - הנושא ייבדק״. במילים אחרות, השר זוהר מחליט לשחק באבן הפינה של התרבות בארץ מבלי לבדוק קודם לכן? 

הרפורמה של השר זוהר, כוללת תיקון למבחני התמיכה לפיהם מחולק תקציב הקולנוע. למעשה, שר התרבות מכשיל את הקולנוע הישראלי האיכותי, האמנותי והחדשני, שמעז לבחון את המציאות, עליה הוא מתבסס, מנקודת מבט ביקורתית שתעניק קול לאנשים שאין ביכולתם. כפי שמתבקש שאמנות תעשה. אנא ממך השר זוהר, תשמע את זעקתנו ותצפה בפירות המדהימים שאתה מרקיב במו ידייך.