משטרת ישראל מתכוונת למנוע את הקרנת הסרט "ג'אנין, ג'נין" (מוחמד בכרי) שתוכננה להיום (רביעי), בתיאטרון אלסרייא ביפו, וחקרה אתמול את מנכ"ל התיאטרון, מחמוד אבו ערישה, בחשד להפרת שלום הציבור והפרת צו חוקי. כך, כפי דיווח לראשונה עיתונאי וואלה, יואב איתיאל. 

אבו ערישה, בחקירתו, ציין כי מניעת הקרנת הסרט היא "הפרה בוטה של חופש הביטוי המייצגת רדיפה פוליטית נגד יוצריו ומארחיו". מדובר בסרט שיצא לאחרונה (2024) לאקרנים כהמשך של הסרט "ג'נין, ג'נין" (2002), שנאסר להקרנה בהחלטת ביהמ"ש העליון. אבו ערישה שוחרר בתנאים מגבילים.

נזכיר כי סרטו משנת 2002 ״ג'נין ג'נין״ (בערבית: جنين، جنين) הוכן בעקבות הקרב שניהל צה"ל במחנה הפליטים ג'נין במסגרת מבצע "חומת מגן". הסרט מומן על ידי יאסר עבד רבו ואנשי הרשות הפלסטינית. הסרט מביא טענות של פלסטינים על פשעי מלחמה לכאורה שביצעו חיילי צה"ל ובפרט טענה של קשיש פלסטיני שחייל גנב ממנו חפץ. בתי המשפט קבעו במספר ערכאות שהסרט שקרי ומוציא את דיבת חיילי צה"ל רעה.

אתמול דווח כי מפלגת חד"ש החליטה לקיים ב-9 לספטמבר את ההקרנה בסניף המפלגה לאחר שאמש היא בוטלה מאחר והמשטרה סגרה בצו את המקום. במכתב ששיגר ארגון עדאלה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, הוא ביקש להנחות את תחנת חיפה של משטרת ישראל לחדול מהמשך פגיעה בחופש הביטוי וחופש ההתארגנות הפוליטית של אזרחים ותושבים בתחומה.

מטעם התיאטרון היפואי נמסר לוואלה: "גינוי כל רדיפה פוליטית של תרבות, בין אם על ידי המשטרה, מפלגת שלטון או פעילי ימין קיצון" וכי "החלטת המשטרה היא שמנוגדת לחוק ואנו ננקוט בצעדים הנדרשים להפוך את ההחלטה ולאפשר הקרנה של הסרט בעתיד הקרוב".

"זו בושה וחרפה שאדם כזה כמו בן גביר הוא השולט בעניינים ויכול למנוע הקרנת סרט שהוא לא ראה אותו והמשטרה שלו לא ראתה אותו", אמר לוואלה מוחמד בכרי. "בן גביר שולט במשטרת ישראל ובעצם במדינת ישראל ושולט בדמוקרטיה. אז בעידן הזה של בן גביר אין דמוקרטיה בארץ הזאת".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "מברך את משטרת ישראל ואת צוות המאבק בהסתה שהקמתי, על נחישות ויישום המדיניות: הסרט האנטישמי ג'נין ג'נין של מוחמד בכרי לא אמור להיות מוקרן, לא בחיפה, לא ביפו ולא בשום מקום במדינת ישראל. נגמרו הימים בהם מסיתים ותומכי טרור עושים ככל העולה על רוחם. משילות!"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: ״מקומם לראות כי גם בימים אלו יש מי שרוצה להתסיס את החברה הישראלית מבפנים, להוציא את דיבתם של חיילינו הגיבורים ולהקרין סרטים ותכנים מסיתים נגדם. אנו בוחנים טיפול בתיאטרון בו תוכננה ההקרנה ותיבחן האפשרות להפסקת מימונו על ידי המדינה ולהביא לסגירתו. אני מודה למשטרת ישראל על האכיפה ומגבה אותם בחקר המקרה״. 

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, מסר: "אני מברך על החלטת משטרת ישראל. מוחמד בכרי מסית ונלחם במדינת ישראל וחיילי צה"ל אין שום סיבה חוקית בעולם שיקרין סרט אנטישמי בישראל. אני קורא לשר התרבות מיקי זוהר להפסיק את המימון למקום ולהבהיר שכל גוף ציבורי שינסה לארח אירוע דומה לא יקבל אגורה מכספי משלם המיסים הישראלי".