פרסום ראשון: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית פנו היום (חמישי) במכתב לשר התרבות מיקי זוהר בדרישה לבטל את הרפורמה המתוכננת בתחום הקולנוע: "לבחון מחדש את ההשלכות ההרסניות שעלולות להיות על עתיד הקולנוע הישראלי", ביקשו. לצד המכתב, יצרו סטודנטים מבצלאל סרטונים תחת הכותרת "את הקול שלי לא תשמעו", הפונים לשר זוהר וקוראים: "זו פגיעה בציבור הישראלי ובדור הבא של יוצרות ויוצרי הקולנוע בישראל".

על רקע רפורמת הקולנוע של שר התרבות והספורט מיקי זוהר, לפיה מירב תקציבי הענף יופנו בעיקר לקולנוע "מסחרי ומיינסטרימי" לדבריהם, בהתאם לנתוני רכישת כרטיסים, פנתה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית במכתב תקיף לשר התרבות. 

על המכתב חתומים יו"ר ההתאחדות אלחנן פלהיימר וסגנית היו"ר סיון קורן לצד יושבי ראש של אגודות סטודנטים ממוסדות אקדמיים ובהם אונ' ת"א, האונ' הפתוחה, מכללת ספיר, מכללת בית ברל, מכללת בצלאל ומכללת סמינר הקיבוצים, ואלו מביעים את הסתייגות ההתאחדות מהמהלך ומבקשים פגישה דחופה בנושא.

סטודנטים בבצלאל נגד הרפורמה של מיקי זוהר (צילום :דוברות בצלאל)

"הקולנוע הישראלי עומד בימים אלה בפני סכנה של ממש. כל יצירת קולנוע, כל במאי ובמאית, כל חזון אמנותי – מתחילים בחלום של צעיר או צעירה לראות את רעיונם מתממש על המסך הגדול״ נכתב. ״מסלולו של כל יוצר מתחיל מהצעד הראשון: סרט קצר, יצירה עצמאית, תעוזה ראשונית. אך הרפורמה החדשה במבחני חלוקת כספי התמיכות עלולה לגדוע את החלום הזה באיבו", טענו.

המכתב מפרט את הסיבות להסתייגות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, המייצגת את 370,000 הסטודנטיות והסטודנטים בישראל ובהם אלפי סטודנטים לקולנוע, מהרפורמה המתגבשת. בין השאר, צוין במכתב כי לדבריהם "השינויים המוצעים יפגעו ביצירה הישראלית כי הם יעודדו את ההצלחה המסחרית על פני טיפוח יצירות קולנועיות מגוונות וחדשניות. בכך יפגעו יצירות רבות שערכן התרבותי, האמנותי והחברתי עולה על ערכן המסחרי". 

בנוסף, מעלה ההתאחדות חשש מחסימת דרכם של יוצרים חדשים עקב הקריטריונים החדשים שיקשו על סטודנטים ויוצרים בראשית דרכם לקבל את ההזדמנות הראויה להם ויביאו להיעלמותם של סרטים קצרים מהמפה. 

סטודנטים בבצלאל נגד הרפורמה של מיקי זוהר (צילום :דוברות בצלאל)

בהתאחדות מונים גם את העמקת הפערים החברתיים בין סטודנטים בעלי קשרים ומשאבים שיכולים להתקדם גם ללא תמיכת הקרנות, לבין אלה שזקוקים לכל סיוע אפשרי כדי לפרוץ את דרכם בעולם הקולנוע וכך שסעיפי הרפורמה מנוגדים לחוק הקולנוע שקובע את הצורך בעידוד יצירות קולנועיות מכל הסוגים ושמירה על המגוון התרבותי. 

המכתב נחתם בדרישה של התאחדות הסטודנטים לקיים פגישה דחופה בנושא וכי: ״אנו מבקשים לשמר את ערכי החוק ולהמשיך להבטיח יצירה ישראלית מגוונת, רעננה ומרגשת. לאור הסכנות המוחשיות שמציבה הרפורמה, אנו קוראים לכם לבטל את השינויים המתוכננים ולבחון מחדש את ההשלכות ההרסניות שעלולות להיות להם על עתיד הקולנוע הישראלי״.

בתוך כך, יצרו סטודנטים מבצלאל סרטונים הפונים לשר זוהר שקוראים: "פגיעה בציבור הישראלי ובדור הבא של יוצרות ויוצרי הקולנוע בישראל". תחת הכותרת "את הקול שלי לא תשמעו", משתתפי הסרטונים העוסקים ביצירה, בימוי, צילום, אנימציה ועוד, מצולמים כאשר פיהם מכוסה בסרט הדבקה.  הם פונים לשר התרבות ומתריעים כי תמיכה בקולנוע מסחרי על חשבון קולנוע קצר, פריפריאלי, סטודנטיאלי ותיעודי, הוא פוגע בציבור הישראלי ובדור הבא של יוצרות ויוצרי הקולנוע בישראל. 

יוצרים צעירים נגד רפורמת מיקי זוהר (צילום :דוברות בצלאל)

הסרטונים הופקו ונוצרו בהתנדבות מלאה מצד כל המשתתפים בהם והעושים במלאכה. בימוי: יעל ענבר, עמרי שחר. צילום: נגה שירצקי, תם גיאת. תאורה: אריאלה הרצוג, תם גיאת. עריכה: תם גיאת, איתמר קלנר, נגה שירצקי. ע. הפקה: יובל שלום, מאיה לביא. כתיבה ותוכן: נעם גיחון. קריינות: גילי ורד שלו.

בסרטונים השתתפו: תם גיאת, יובל שלום, עמרי שחר, נגה שירצקי, יעל ענבר, מאיה לביא, נטע גולדמן, גאיה ברודי ואוריה אל עמי.

הפורום הדוקומנטרי בישראל המוביל מאבק נגד הרפורמה שמוביל השר זוהר מסר: "הרפורמה של השר זוהר פוגעת בראש ובראשונה ביוצרים צעירים, ביצירה תיעודית וביצירה קולנועית מהפריפריה. יצירה דוקומנטרית היא הכרחית בחברה פלורליסטית מתוקנת. הכחדתה היא סכנה לחופש היצירה וחופש הביטוי ועל אחת כמה וכמה בשעת מלחמה. מדובר בשימוש לרעה בכספי ציבור, שילכו למי שלא זקוק להם ולא יגיעו למקומות בהם הם חיוניים. אנחנו קוראים לשר זוהר לשקול מחדש ולבצע שינויים תוך התייעצות איתנו".