המהדורה ה-40 של פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה תפתח בהקרנת סרטו החדש והמדובר של הבמאי האיראני מוחמד רסולוף "זרע התאנה הקדושה", כך פרסם אתמול (שני) הפסטיבל. 

״זרע התאנה הקדושה״, שזכה בפרס מיוחד של חבר השופטים ופרס הביקורת בפסטיבל קאן היוקרתי האחרון, הוא דרמה משפחתית חברתית ופוליטית, ומותח ביקורת נוקבת על המשטר האיראני ומתייצב לצד מחאת הנשים. מאז 2010 שרוי רסולוף במאבק תמידי מול המשטר האיסלמיסטי הקיצוני השולט באיראן והוא מצא דרכים ליצור סרטים, שהפכו עם השנים יותר ויותר ביקורתיים כלפי הממשלה בטהרן. 

לאחר הכרזת פסטיבל קאן על השתתפותו של הסרט בתחרות הרשמית השנה, עשתה איראן מאמצים למנוע את הקרנת הסרט. בעקבות זאת, רסולוף נידון לשמונה שנות מאסר ולעונש מלקות, חויב לשלם קנסות, ונכסיו הוחרמו. נוסף על כך, כל אנשי צוות ההפקה זומנו לחקירות שבמהלכן הופעל עליהם לחץ לשכנע את רסולוף למשוך את סרטו מהפסטיבל. למרות כל אלו הצליחו רסולוף וכמה מאנשי הצוות לברוח מאיראן. 

הם התגנבו אל גבולות המדינה, עברו בחשאי את הגבול, וברחו אל גרמניה כפליטים. בדרך זו רסולוף הצליח להגיע אל הקרנת הבכורה של הסרט בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן, יחד עם שלוש משחקניות הסרט. את ביקורתו הפוליטית המשיך לבטא גם על השטיח האדום, שם הניף את תמונותיהם של השחקנית והשחקן בתפקידים הראשיים: סוהיילה גולסטאני ומיסאג זארה, השניים נעצרו באיראן סמוך לבכורה בקאן והיה חשש לגורלם. הוא הודה לקהל בפרסית והביע תקווה לעתיד טוב יותר באיראן.

"כל הזמן חשבתי, ובכן, אם איעצר בזמן יצירת הסרט, אבלה לפחות חמש שנים בכלא. וידעתי שהסרט הזה יוביל להאשמות אחרות נגדי", כך סיפר בראיון לתקשורת הזרה.

"זרע התאנה הקדושה": בביתו, אימאן הוא בעל ואב פטריארך במלוא מובן המילה. בחוץ הוא שופט חוקר בבית המשפט המהפכני בטהראן. הוא זכה זה עתה לקידום, ואשתו ושתי בנותיו מקבלות הנחיות מדויקות לגבי מה שנדרש מהן לאור תפקידו החדש ובעל החשיבות. אבל רוח המחאה הפוליטית שמשתוללת ברחובות העיר מחלחלת גם אל תוך ביתו של אימאן, וכאשר האקדח שלו נעלם, הוא נוקט צעדים קיצוניים שרק מוסיפים למתיחות הגוברת בבית, עד שכל בני המשפחה מגיעים לקצה - ומעבר לו.

הפסטיבל ייערך בין התאריכים ה-15-26 בחודש אוקטובר הקרוב.