שנות ה־70 נחשבות לתור הזהב של הקולנוע האמריקאי. לכן, לומר על סרט שהוא מזכיר את התקופה ההיא זו המחמאה הכי יפה שיש, כמו להגיד על כדורגלן שהוא מזכיר את פלה. “נשארים לחג" (“The Holdovers"), שעולה לארץ בסוף השבוע, ראוי לסופרלטיב האולטימטיבי. הוא מתרחש בין 1970 ל־1971, ונראה כאילו שגם צילמו אותו באותן שנים.
חוגגים אהבה מהסרטים במתחמי ה-VIP של רשת פלאנט
"המנצחים": סרט יוצא דופן בנוף העכשווי של התעשייה המקומית
את הסרט ביים אלכסנדר פיין, מי שפרץ לפני כחצי יובל עם סרטים כמו “אודות שמידט", שהפכו אותו לאחד היוצרים המוערכים בקולנוע האמריקאי העצמאי. בעשור האחרון הוא קצת דעך וגם לקח הפסקה ארוכה, אבל כאן הוא חוזר בגדול, ומאחד כוחות עם פול ג'יאמטי, שכיכב בסרטו הטוב ביותר עד כה, “דרכים צדדיות" מ־2004.
ג'יאמטי מגלם דמות שגם השם הפרטי שלה הוא פול. מדובר במורה ב־Prep School, מוסד אמריקאי ייחודי וספציפי, מעין שילוב של מכינה ופנימייה לבנים בלבד, שנועד להכשיר נערים פריבילגים לקראת לימודים בקולג' יוקרתי בחוף המזרחי, ומשם החיים שלהם יהיו סלולים.
הציפייה ממנו היא שלא יפריע. הרבה מהבנים הם “בנים של", והוא אמור לתת להם A+ יהיה מה שיהיה. אך פול הינו עוף מוזר, שמתעקש לחנך את התלמידים שלו ולתת את הציון שמגיע להם. כתוצאה מכך, ולמרות הידע שלו וחוכמתו, גם ההנהלה וגם החניכים מתעבים אותו.
החיכוך מגיע לשיאו לקראת חג המולד. הרוב המוחלט של התלמידים נוסעים לחופשה עם המשפחה, אבל יש כמה שאין להם עם מי להיות ולכן נשארים בקמפוס. ההנהלה מחפשת מורה שיישאר במקום על תקן מבוגר אחראי, וכיוון שפול הוא לוזר בלי ילדים, קל להפיל את זה עליו. כך הוא מוצא את עצמו משגיח על אנגוס, אחד מהתלמידים הכי עוינים ומנוכרים שלו.
כמשתמע משם הסרט, השניים נדרשים לבלות יחדיו במקום השומם, והם פוגשים בו דמויות נוספות שהחג שלהן לא שמח. למשל, את הטבחית של המוסד, אישה שחורה שבנה מת בצבא, שאליו התגייס כדי לממן את שכר הלימוד, כי כך עושים אמריקאים שאין להם הורים עשירים. הם מתרועעים גם עם מלצרית שעושה משמרות הן בחג ההודיה והן בחג המולד כדי לגמור את החודש.
דרך המפגשים האלה הסרט ממחיש את המתח הבלתי נסבל לאורך ההיסטוריה של ארצות הברית - המתח בין האחוז שיש לו הכל וה־99% שאין להם כלום, בין מי שנולדו עם כפית של זהב בפה ומי שמגישים להם את הסכו"ם, בין מי שירשו מהוריהם כיסא במוסדות הכי יוקרתיים ובין מי שנמצאים ממש קרוב אליהם, אבל אי־שם למטה, במטבח של מגדל השן.
פול ואנגוס הם הדמויות האידיאליות להמחיש את המתח שבין שני צדי המתרס, כי שניהם חלק מהמערכת - אבל גם אאוטסיידרים בה. המורה הוא לכאורה בשר מבשרה של העילית האינטלקטואלית של אמריקה, אבל בז לה ולאופן שבו היא מתנהלת. אנגוס לכאורה חלק מהשמנה והסולתה, אלא שהוריו ממש לא משפחה למופת - משפחתו לא מתפקדת, מסיבות שנגלה בהמשך.
כלומר, שניהם אנדרדוגים שלא באמת שייכים לשום מקום, עם רגל פה ורגל שם. הם לא בני מעמד הפועלים, אבל גם בשום אופן לא נציגים של הפריבילגיה. הנכונות של השניים לחצות את הקווים מוציאה אותם ואותנו למסע, שחוצה קלות גם את גבולות הקמפוס, ומוביל בסופו של דבר לכמה שיאים רגשיים.
התסריט שכתב דיוויד המינגסון קצת מאכיל בכפית, אבל קולח, שנון, ומציג את שני העלבונות הכי עסיסיים ומצחיקים שראינו בקולנוע בשנים האחרונות. מי שמשמיע אותם הוא פול, שבשל הארסיות והעוקצנות שלו היה עלול להתגלות כדמות בלתי נסבלת, אך הודות לקסם האישי של ג'יאמטי מצליח לעורר אהדה והזדהות, ולהימנע מפתטיות למרות הלוזריות שלו.
לצדו, דומיניק ססה נפלא בדמותו של אנגוס - קשה להאמין שזה תפקידו הקולנועי הראשון. דאווין ג'וי רנדולף צפויה בצדק לזכות באוסקר על עבודת המשחק שלה.
פיין והצלם הנפלא שלו, הדני איגי בריילד, משרטטים את ההרפתקה הזו באמצעות משיחות מכחול רחבות, שלוקחות את הסיפור הקאמרי והמינורי ומשוות לו נפח אפי. השימוש בזומים ובאמצעי מבע אחרים שהיו אופיניים לקולנוע האמריקאי של שנות ה־70 נעשה בטוב טעם, ובלי נוסטלגיה מזויפת או מניירות מתאמצות.
הפסקול מציג שירים מהתקופה, למשל של קט סטיבנס, בצד מוזיקה עכשווית יותר, אך גם היא נשמעת כמו משהו שסיימון וגרפונקל כתבו בזמן אמת. כל אלה מעניקים לסרט איכות קלאסית. כמו שטועמים פרי טוב ואומרים “וואו, זה הגיע ישר מהעץ", כך גם “נשארים לחג" - התחושה היא שהוא הגיע היישר משנות ה־70, בלי צבעי מאכל וחומרים משמרים.
בראיון עמו, אלכסנדר פיין סיפר כי פגש את וולטר מארץ', העורך האגדי שעבד על סרטים כמו “אפוקליפסה עכשיו" ומכיר היטב את שנות ה־70. הוא אמר לו שיותר מכל, רוח התקופה באה לידי ביטוי בכך: כשהדמויות נפרדות, הן לא מתנשקות על הלחי, אלא לוחצות יד.
כך גם “נשארים לחג". הוא נמנע מהלקקנות, ההתחנחנות ומאמץ היתר של הנשיקה על הלחי. תחת זאת, הוא המקבילה הקולנועית של לחיצת יד - פעולה שיש בה קלאסה, איפוק, קור רוח וג'נטלמניות אמיתית.
ראינו כבר לא מעט סרטים על קשר יוצא דופן בין מנטור אקסצנטרי וחניך רגיש. אך בניגוד ל"ללכת שבי אחריו" או “וויל האנטינג", למשל, “נשארים לחג" לא הולך לכיוון של טרגדיה או של גאולה, אלא לכיוונים עדינים, מעניינים ומורכבים הרבה יותר. ברוח המאופקת של לחיצת היד, פול ואנגוס לא הופכים אחד לשני את העולם, אבל מעודדים זה את זה להיות הגרסה הכי טובה של עצמם, ומזכירים אחד לשני את הדבר החשוב בעולם - במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש.
עלילת “נשארים לחג" מתרחשת בחג המולד, על רקע השלג שכבר הפך לכל כך מזוהה איתו בתרבות הפופולרית. בתקשורת האמריקאית כבר הכריזו עליו בתור קלאסיקת כריסמס חדשה, כזו שיקרינו אותה ויצפו בה כל דצמבר. ובכל זאת, מדובר גם בסרט יהודי עד מאוד, כי דווקא בחג הנוצרי הגיבורים שלו לומדים ומלמדים אותנו את השיעור היהודי החשוב מכולם - איך להיות מענטש.