היוצר התיעודי הישראלי, אסף גלאי, סימן שלשום (שלישי) הישג מרשים לאחר שקטף את הפרס הגדול במסגרת התחרות היוקרתית לסרטי תעודה בוושינגטון, ספריית הקונגרס של לבין / קן ברנס לקולנוע.

סרטו החדש ״לצייר את אמריקה״ (Cartooning America), שהפרס שהוענק לו עומד על סך 200,000 דולר, למעשה משרטט דיוקן של עלייתם ונפילתם של המתחרים הגדולים של דיסני, האחים פליישר, חמישה אחים יהודים שהגיעו לארה״ב בסוף המאה ה-19 ושינו את עולם האנימציה. בין הדמויות שבראו האחים פליישר: בטי בופ, פופאי וסופרמן.

סוגרים מעגל: היחידה הסודית של צה״ל שפירקה את חיזבאללה
פיצוץ הביפרים - מהלך מכריע או מבצע "שופוני" שנועד להרשים את העולם?

בראיון מיוחד ל״מעריב״ סיפר גלאי על ארבע השנים המורכבות בהן יצר את הסרט בהן חלה והספיק להבריא, האנלוגיה המעניינת בין התפוררות האולפן לבין החברה הישראלית, והרגעים המרגשים בקבלת הפרס. 

״היצירה כוללת ראיונות עם האנימטורים הגדולים בעולם. והמורכבות בתהליך היצירה שנפרשה על פני ארבע שנים כללה בין היתר התמודדות שלי עם מחלת הסרטן, כמובן מגפת הקורונה, ובעיקר עיכובים כאלה ואחרים״, אמר גלאי.

״הסרט מתמקד בעיקר בסיפור של המשפחה הזו. לכל אחד מהאחים יש תפקיד משלו, אחד מביים האחר מפיק. והם עובדים יחד במעין הרמוניה מדהימה ובה כל אחד מביא איתו את נקודת המבט שלו. אבל מתעוררים ביניהם וויכוחים ובסופו של החברה הזו מתפרקת ואני חושבת שנוצרה כאן מעין אנלוגיה לחברה הישראלית״, הוסיף.

אסף גלאי על רקע כרזת הסרט בטקס (צילום: רות פולין גלאי)
אסף גלאי על רקע כרזת הסרט בטקס (צילום: רות פולין גלאי)

למעשה, אותה אנלוגיה נוצרה בזמן תהליך היצירה של הסרט? או שהמחשבה הזו הגיעה בשלבים מוקדמים יותר?
״חשבתי בהתחלה שזה יהיה סיפור על אחים שמתפקדים יחד באופן חלומי. כמו נניח החברה הישראלית המגוונת ואותה אחדות שנובעת מתוך הרבה גוניות. וכשאני אומר אחדות אני מתכוון באמת למגוון שבתוכה ולא לאיזה לכידות הומוגנית. אותו דבר התקיים אצל חמשת האחים הללו, והתקשורת החזקה ביניהם באה לידי ביטוי. אבל אז התחילו ריבים על אגו, והיררכיה, והשאלה מי ישלוט ומי יותר חשוב בין כולם, הובילה לפירוק. ובסוף האחים פליישר נעלמו והשאירה את המרחב הזה לדיסני. זו ממש עלייתם ונפילתם של האחים היהודים שבסופו של דבר האנטישמי לוקח את כל הקופה״. 

שתף אותי ברגע הזכייה. 
״היה מאוד מרגש להיות על הבמה המכובדת הזו. במיוחד שזה סרט שנבחר מתוך מאות סרטים דוקומנטרים היסטוריים״.

אסף גלאי ברגע הזכייה בתחרות היוקרתית (צילום :רות פולין גלאי)

אתה יוצר דוקומנטרי, תחום שטוענים כי עומד בסכנה גדולה בארץ אל מול הרפורמה שמקדם שר התרבות מיקי זוהר. 
״זה איום ונורא, מדובר בפגיעה אנושה ביצירה התיעודית ובכלל ביצירה הקולנועית. אני חושב שזה יהרוס את עתיד הקולנוע הישראלי״.