השחקנית המוכרת דיים מגי סמית׳ נפטרה היום (שישי) בגיל 89, כך לפי משפחתה. סמית׳ ידועה בעיקר בזכות סרטי ״הארי פוטר״, שם גילמה את דמותה של פרופסור מינרווה מקגונגל, המפורסמת בכובע המחודד שלה ובהתנהגותה הנוקשה כלפי הקוסמים הצעירים בהוגוורטס; והסדרה ״דאונטון אבי״, בה היא שיחקה את ויולט קרולי, הרוזנת האלמנה מגרנת'ם, הסבתא הגדולה שהצטיינה באמירות חדות לאורך שש העונות של הסדרה.

היום פורסמה הצהרתם של בניה, טובי סטיבנס וכריס לארקין: "בצער רב עלינו להודיע על מותה של דיים מגי סמית'. היא נפטרה בשלווה בבית החולים מוקדם הבוקר, יום שישי ה-27 בספטמבר. כאדם פרטי מאוד, היא הייתה עם חברים ומשפחה בסוף. היא מותירה אחריה שני בנים וחמישה נכדים אוהבים המזועזעים מאובדן אמם וסבתם יוצאת הדופן״.

"אפ, סימבה": כשטראמפ אפילו לא היה אפשרות אמיתית
הדוקו על קיבוץ בארי של ״עובדה״ שובר לנו את הלב ומצביע על הפקרות

מרגרט נטלי סמית נולדה באילפורד, אסקס, ב-28 בדצמבר 1934, בתו של פתולוג. את הופעת הבכורה שלה היא עשתה ב-1952, והיא המשיכה לעבוד שישה עשורים לאחר מכן. היא התחילה את דרכה בתיאטרון כשחקנית מחליפה ועוזרת במחלקת ההשמעה ברפרטואר של אוקספורד. היא טענה פעם שמעולם לא עלתה על הבמה בזמן שהייתה שם כי אף אחד בלהקה מעולם לא חלה.

הלהקה שלה עברה לתיאטרון קטן בלונדון ב-1955, שם משכה את תשומת לבו של מפיק אמריקאי, לאונרד סטילמן, שליהק אותה ב"פנים חדשות", מופע שעלה בברודווי ביוני 1956.

מגי סמית׳ ורופרט גרינט, אשר שיחק את רון בסרטי ״הארי פוטר״ (צילום: לוק מקגרגור, רויטרס)
מגי סמית׳ ורופרט גרינט, אשר שיחק את רון בסרטי ״הארי פוטר״ (צילום: לוק מקגרגור, רויטרס)

שנתיים אחר כך היא כבר קיבלה את המועמדות הראשונה שלה לבאפט"א (British Academy of Film and Television Awards) במלודרמה "שום מקום ללכת אליו" משנת 1958. ב-1963, הוצע לה תפקיד דסדמונה על ידי לורנס אוליבייה, לככב לצד אותלו שלו, בתיאטרון הלאומי, ושנתיים לאחר מכן, הוא הפך לסרט עם הצוות המקורי, כאשר סמית' הייתה מועמדת לאוסקר.

בין היתר, נאמר עליה שמעולם לא התייחסה לאף תפקיד בקלות ראש, ולעתים קרובות הייתה מסתובבת בחזרות ועוברת על הטקסטים שלה בזמן ששאר הצוות היה בהפסקה.

מגי סמית׳ זוכה בפרס הבאפט״א, שנת 2000 (צילום: רויטרס)
מגי סמית׳ זוכה בפרס הבאפט״א, שנת 2000 (צילום: רויטרס)

יו בונוויל, ששיחק לצידה של סמית׳ ב"דאונטון אבי", אמר עליה כי "כל מי שאי פעם חלק סצנה עם מגי יעיד על עינה החדה, חוש ההומור החד והכישרון המרשים שלה. היא הייתה אגדה אמיתית, ולמרבה המזל תמשיך לחיות בכל כך הרבה הופעות מסך מפוארות. תנחומיי לבניה ולמשפחתה הרחבה".

אחד מתפקידיה הזכורים ביותר של סמית׳ הוא בסרט "חדר עם נוף" משנת 1985 של מרצ'נט אייבורי, בו שיחקה את שרלוט ברלט, המלווה את לוסי האניצ'רץ' של הלן בונהם קרטר לאיטליה. התפקיד זיכה אותה במועמדויות לאוסקר ולגלובוס הזהב.