בשנים האחרונות עולם הקולנוע מוצף בשלל רימייקים וסיקוולים שאיש לא ביקש לסרטים שזכו לתהילה וכבר תרמו את שלהם. לכאורה, קל לחשוב שכזה הוא הסרט האמריקאי "אל תוציא מילה", בבימויו של ג'יימס ווטקינס, אשר יצא לאקרנים ברחבי העולם לפני פחות מחודש, ומהווה עיבוד מחודש לסרט הדני בעל השם הזהה משנת 2022. בניגוד למקור, הרימייק מכיל טוויסט לא צפוי ונחוץ יותר מאי פעם.

הסרט נפתח בחופשה באיטליה, כאשר משפחת דלטון האמריקאית, לואיז (מקנזי דייוויס), בן (סקוט מק‘ניירי) ובתם הצעירה אגנס (אליקס וסט לפלר) מתיידדת עם זוג בריטי תוסס, פאדי (ג'יימס מק‘אבוי) וקיארה (אשלין פרנסיוסי), ובנם אנט (דן הו).

"ג'וקר: טירוף בשניים", הבדיחה המרה הפעם על חשבוננו
"רבל רידג'": סרט האקשן החדש שיצית לכם את המסך | נטפליקס

עם שובם ללונדון, מתגלים קשיים במערכת היחסים של בן ולואיז, הנובעים מהיותו מובטל ומבגידתה של לואיז. ברגע מכריע, מגיע מכתב מפאדי וקיארה המזמין את משפחת דלטון לביתם הכפרי המרוחק בדבון, מחוז בדרום-מערב אנגליה. המשפחה מחליטה לקבל את ההזמנה, בתקווה ששינוי האווירה יטיב עמם ובמיוחד עם ביתם אגנס, הסובלת מחרדה ונאחזת בחוזקה בבובת ארנב.

''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

העלילה מתפתחת עם הגעתם של הדלטונים לדבון. על רקע המתיחות והציפייה לחוויה חדשה בסביבה לא מוכרת, לואיז ובן מנסים לשקם את יחסיהם. ווטקינס בונה בקפידה אווירה קלאוסטרופובית ומטרידה, כאשר רוב העלילה מתרחשת בבית החווה ובסביבתו הקרובה.

הדמויות המעטות והמרחב המצומצם מעצימים את תחושת האיום המתגבר. הרעיון של חופשה שהופכת לסיוט אינו זר לז'אנר האימה, אבל "אל תוציא מילה" מצליח לחדש ולהפתיע ואף לגרום לצופים להזדהות ולחבב את כל הדמויות, משימה לא פשוטה כלל.

בסרטים כמו "משחקי שעשוע“ (מיכאל הנקה), ”החדר" (דייוויד פינצ‘ר), ”אנחנו“ (ג‘ורדן פיל) ודומיהם, מתרחשת פלישה לבית הגיבורים. "אל תוציא מילה" לוקח את תת-ז‘אנר האימה הזה והופך אותו: במקום שהאיום מגיע אל הגיבורים, הגיבורים בעצמם נכנסים למרחב המאיים של הטורפים.

''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

הסרט מציג ביקורת על פערי מעמדות (לא בצורה בוטה כמו ב"משולש העצבות") ואת הקושי שבהצבת גבולות, זיהוי דגלים אדומים וסכנות מתוך רצון להימנע מעימותים. מדובר בנושאים מרתקים ורלוונטיים כתמיד, אך הסרט לא מצליח להגיע לשיח העמוק אליו הוא שואף ונותר שטוח.

עם זאת, בפן הבידורי "אל תוציא מילה" מצליח לשמור על מתח לאורך רוב הסרט, כשהוא מחליף את האימה הפסיכולוגית של המקור באלמנטים של מותחן. הביצועים של השחקנים טובים, מק‘ניירי קולע בצורה מדויקת לדמותו השברירית של בן שמייצגת גבריות מתפוררת ביחסיו עם אשתו ובמיוחד ביחסיו עם מק‘אבוי - הבריטי הבוטה.

''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

לא אופתע אם מק‘אבוי הובהל בדחיפות לאורתופד חירום בסיום הצילומים לאחר שסחב לבדו את כל הסרט על גבו. קשה לדמיין כיצד היה נראה "אל תוציא מילה" ללא תצוגת המשחק המהפנטת שלו. הופעתו רבת עוצמה מהרגע הראשון, כשהוא מגלם דמות המשלבת כריזמה סוחפת עם גבריות רעילה ומאיימת.

"אל תוציא מילה" עוסק בנושאים כמו נימוסים ונורמות חברתיות, אינסטינקט הישרדות ולכידות משפחתית, אך מחמיץ לצערי הזדמנות פז להעמיק על נושא הפערים התרבותיים והמנטליים בין העם האמריקאי לעם הבריטי. הסרט מצליח לשלב אלמנטים של ביקורת חברתית עם רגעי מתח אפקטיביים ומבדרים שכוללים בין היתר בדיחות על חשבונה של חברת "טסלה".

''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
''אל תוציא מילה'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

רוב הסרט מתנהל באופן כמעט זהה למקור, עם שינויים מינוריים בדמויות ובעלילה. גרסתו של ווטקינס משנה כיוון רק לקראת המערכה השלישית והשיא, אך דווקא השינויים הללו אינם מתיישבים עם הטון המטריד של הסרט ובמקום זאת הופכים אותו למותחן צפוי - לא בהכרח דבר רע.

היו כמה קשיי קצב קלים באמצע הסרט, וכנראה שהיה יכול להיות מקום ליותר עניין במחצית הראשונה, אך המתח נבנה באיטיות ובזהירות ועובד היטב. אם יוצרי ”אל תוציא מילה“ היו נצמדים לסיום הקודר של המקור, זה היה מתסכל, בהתחשב בכך שהסרט היה מתקשה להוסיף משהו חדש או שונה לרימייק, או הכי חשוב - להצדיק את הפקתו.

למרות שהגרסה החדשה פחות נועזת וחתרנית מהמקור הדני, היא מציעה חוויה מרתקת ומטרידה שתשאיר את הצופים במתח עד לרגע האחרון שבו הם יריעו בהגזמה לסצנה מאוד מספקת ונחוצה בימים אלה. בתוך ים של עיבודים הוליוודיים - מדובר ברימייק מוצלח. בנוסף, מבלי לספיילר, לאלו מכם שעדיין מצולקים מסיום הסרט המקורי - אתם מוזמנים כאן לגאולה. עבור חובבי אימה ומותחנים, "אל תוציא מילה" בהחלט שווה צפייה.