בעיצומה של מערכת בחירות סוערת בארה"ב, מגיע כעת לאקרנים, ובעיתוי די בוטה, סרט מבריק אודות הרפובליקני בעל העור הכתום והשיער הצהוב, שפוקד את הפוליטיקה האמריקאית בעשור האחרון. "המתמחה", בבימויו של עלי עבאסי, מציג את סיפור עלייתו של דונלד טראמפ מיזם נדל"ן שאפתן לאיש עסקים רב השפעה. הסרט מתמקד בשנות ה-70 וה-80, תקופה מכרעת בעיצוב אישיותו ודרכו העסקית של טראמפ, ומציע נקודת מבט ייחודית על האיש שעתיד לטרלל את העולם.

סבסטיאן סטן מגלם את טראמפ הצעיר, ומדייק את מיקס הכריזמה והשאפתנות של הדמות לבין חולשותיה. הסרט מתחיל כשטראמפ, בשנות ה-20 לחייו, עובד בעסקי הנדל"ן המשפחתיים בקווינס ושואף להגיע לפסגת עולם הנדל"ן במנהטן. אנו עדים לתהליך שבו הוא הופך מצעיר נמרץ, אך חסר ניסיון לטייקון ערמומי ובעל קשרים.

אחד הקווים המנחים המרכזיים, שמציתים את ההתפתחות הזו, היא מערכת היחסים בין הנשיא העתידי לבין עורך הדין רוי כהן, המגולם באופן מופתי (שכבר די טבעי לצופים) ע“י ג'רמי סטרונג, שמעניק לנו שאריות אנרגיה מפלצתיות מהסדרה ”היורשים“, שהסתיימה בשנה שעברה.

סבסטיאן סטן וג'רמי סטרונג. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)
סבסטיאן סטן וג'רמי סטרונג. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)

כהן, דמות שנויה במחלוקת בהיסטוריה האמריקאית, מוצג כמנטור של טראמפ הצעיר ומלמד אותו את "כללי המשחק" בעולם העסקים והפוליטיקה של ניו יורק, כולל טקטיקות אגרסיביות ושנויות במחלוקת, שמרפררות לכהונת טראמפ כנשיא. לדוגמא, שלושת הכללים שכהן מנחיל לטראמפ: הראשון ”לתקוף לתקוף לתקוף“, השני "להכחיש כאשר מגיעים בטענות“ והשלישי ”לעולם לא להודות בתבוסה“ - גזלייטינג חמור לכל הדעות ורפרנס ברור להפסד לג‘ו ביידן.

עבאסי משלב בין הומור שחור לבין רגעים דרמטיים (קריצה נוספת ליורשים), ויוצר פרופיל של טראמפ והסביבה שבה צמח. הסרט מציג את ניו יורק של שנות ה-70 כעיר תוססת ושבורה, ומראה כיצד טראמפ ראה בכך הזדמנות. הפרויקט הראשון שלו, שיפוץ מלון הקומודור, מוצג כנקודת מפנה בקריירה שלו וגם בחייו האישיים כשפגש את איוונה טראמפ.

מריה בקלובה מגלמת את איוונה, ומביאה לתפקיד עומק רב כאשר היא מספקת קונטרה לא פראיירית כלל לטראמפ בכל סצנה בה הם יחד. הסרט מציג את מערכת היחסים ביניהם עם רגעי אהבה לצד מתחים וקונפליקטים אלימים. התיאור של חיי הנישואין שלהם מספק תובנות מעניינות על אישיותו של טראמפ ועל יחסו למשפחה ולנשים בפרט.

סבסטיאן סטן, מריה בקלובה. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)
סבסטיאן סטן, מריה בקלובה. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)

למרות שהסרט אינו חושף פרטים חדשים על טראמפ, הוא מצליח ליצור נרטיב קולנועי מספיק מסקרן סביב הכימיה המחשמלת של טראמפ וכהן. סטן וסטרונג מעולים יחד על המסך ואולי אפילו יקטפו מועמדויות לאוסקר. עבאסי שומר על קצב מתוח במחצית הראשונה של הסרט, אך בחלקו השני מעט נופל לפיתוי המלכודת של לעג זול על מראהו של טראמפ: הקרחה, כרס בטן ודומיהם.

נקודה שנויה במחלוקת בסרט, וזאת שטראמפ סביר להניח חרד ממנה עקב התבטאויותיו האחרונות, היא סצנה המתארת אונס, אשר עוררה ביקורת רבה. טראמפ עצמו כבר איים בתביעה משפטית בעקבות הכללת הסצנה בסרט.

עם זאת, "המתמחה" אינו סרט חד-ממדי שבא רק להחמיר עם טראמפ. הוא מציג את הנשיא לשעבר באור מורכב, עם רגעים של פגיעות ואנושיות לצד התנהגויות בעייתיות, כמעט כמו תבנית “Origin story” של דמות קומיקס שמאורעות החיים עיצבו אותה להפוך למה שהיא - לטובה ולרעה. 

סבסטיאן סטן וג'רמי סטרונג. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)
סבסטיאן סטן וג'רמי סטרונג. ''המתמחה'', 2024 (צילום: Briarcliff Entertainment)

היחס בין הון לשלטון משחק כאן תפקיד מפתח. הסרט מראה כיצד טראמפ למד לנצל קשרים פוליטיים לטובתו העסקית, ומציג את המערכת הפוליטית והעסקית של ניו יורק, כמרחב שבו הכל אפשרי למי שיודע לשחק את המשחק המושחת.

קיים פה ניסיון להבין את המניעים והכוחות שעיצבו את האיש שעתיד להפוך למנהיג העולם החופשי. לקראת סיום הסרט, אנו עדים לתחילת גיבוש הדימוי הציבורי של טראמפ, שיהפוך אותו לאייקון תרבותי. הסצנות האחרונות מרמזות על העתיד לבוא, כאשר טראמפ מתחיל לדבר על שאיפות פוליטיות ברקע כהונת הנשיא הרפובליקני, רונלד רייגן.

"המתמחה" הוא סרט מרתק ומעורר מחשבה על אחת הדמויות המשפיעות ביותר בפוליטיקה האמריקאית העכשווית ואולי גם בכל הזמנים. הצופים מוזמנים להרהר על הדרך שבה אדם כמו טראמפ יכול לעלות לגדולה, ועל המשמעויות הרחבות יותר של נסיקה זו עבור החברה האמריקאית והדמוקרטיה. בין אם אתם תומכי טראמפ או מתנגדיו, "המתמחה" מספק התמודדות עם סוגיות מוסריות וחברתיות חשובות. מדובר בסרט שבהחלט שווה את הזמן והכסף שלכם, ואף עלול להטות בוחרים מתנדנדים בארה“ב.