לפני כעשור יצא הזמר ונגן הקלרינט גל תמיר למסע גיאוגרפי, לשוני ומוסיקלי. בתחילה ולא מעט בגלל השפה הוא נחת בברזיל. "יש לי עניין בשפות. הצליל של השפה הפורטוגזית משך אותי ואיתה נחשפתי לתרבות ולמוסיקה הברזילאית". בהמשך, שוב בעקבות השפה הפורטוגזית הוא הגיע לפורטוגל נדלק ונשאר. "רציתי להיות בארץ שבה התרבות האירופית יותר מוכרת לי" הוא מגלה.
עם התארכות שהותו בפורטוגל נחשף תמיר למוסיקת הפאדו. "עד אז היכרותי עם הפאדו היתה ברמה ידידותית, לא יותר. ואז תוך כדי עבודה, מחקר וגיבוש חומרים נכנסתי לעובי הקורה ומצאתי את החיבור של הפאדו והלאדינו. שתי שפות המגיעות מהלטינית, מקורן בחצי האי האיברי, ושתיהן שימרו אלמנטים ארכאיים בצורת ההגיה. התכנים בהם הן עוסקות קשורים לנוף הגיאוגרפי, הקרבה לים התיכון והאוקינוס האטלנטי, כשהקשר אל הים, המסעות אל המרחקים והגעגועים, נוכח בשירת הפאדו והלאדינו" הוא מסביר.
מוסיקת הפאדו מזוהה עם מלנכוליה?
"אכן אנשים נוטים לזהות את סגנון הפאדו עם מלנכוליה, עצבות ותוגה. זה נכון, אבל רק בחלקו. מוסיקת הפאדו מדבררת את חייו של עם שאינו עשיר מהבחינה הכלכלית, חי חיים פשוטים וצנועים ומתמודד יום יום עם קשיים, מצוקות והישרדות. אבל בפאדו יש גם שמחה ואלמנטים של אהבה. הפאדו הליסבונאי קשור בעיר ובנופיה, יש בו אהבה ואף כתיבה אירוטית".
במהלך "תקופת החיזור" שלו אחר פורטוגל, גל תמיר יצר חיבורים עם מוסיקאים מקומיים וישראלים בהם נגן הבס אבישי בק שנשוי לפורטוגלית ומתגורר בפורטוגל ומתוך הקשר הזה קם האנסמבל הישראלי פורטוגלי אל'פאדו" - המורכב משני הישראלים הסולן ונגן הקלרינט גל תמיר, נגן הבס אבישי בק ושני הנגנים פורטוגלים הגיטריסט ג'ואו רוק, ונגן המלודיקה וכלי ההקשה דיוגו מלו דה קרבליו.
"כשנעניתי להזמנה של אבישי בק ידעתי שהאנסמבל חייב להתייחס למוסיקת הפאדו שהיא הגחל המוסיקלי של הפורטוגלים, ויחד עם זאת חשבתי שעלינו להוסיף את הלאדינו מעין סוכריה של משהו מוכר".
אנסמבל אל'פאדו הוקם ב-2016 אבל חלפו כמה שנים עד שהוא עמד יציב על הבמות. הפעילות האקטיבית שלו החלה ב-2018 וב-2019 הוקלט האלבום הראשון שלו. וכמו אצל רבים בפורטוגל ובכל העולם, הכל נעצר בגלל הקורונה. "במהלך הקורונה היה לנו זמן לערוך ולעבד את החומרים לאלבום" הוא אומר. החזרה לפעילות מלאה נרשמה מאמצע 2022 וכבר נותנת את אותותיה. בסוף השבוע נחתו חברי האנסמבל להופעות בישראל.
מחר יום רביעי 17.5 (20:30) יופיע אנסמבל אל'פאדו בבית הקונפדרציה בירושלים, בניהולו של אפי בניה. מה בתוכנית?
"ננגן ונשיר קטעים קיימים (קאבר זו מילה מרדדת) שאנחנו עושים בהם עבודת עומק ונותנים פרשנות ותוספות משלנו לשתי הזרועות במוסיקה הפאדו והלאדינו. בסגנון הפאדו נשיר וננגן חומרים של עמליה רודריגז שהתפרסמו על ידי זמרת הפאדו הפורטוגלית מריזה. אני מושפע גם מזמרת הפאדו כרמיניו ואחרות. מסגנון הלאדינו נבצע האנסמבל חומרים של זמרים פחות מוכרים".
לדברי תמיר אף שהוא חבר באנסמבל גברי, יש לו משיכה למוסיקה ושירה שמבצעות נשים, וכזאת העוסקת בהוויה נשית. באלבום הראשון של ההרכב נוצר שיתוף פעולה עם החלילנית הדר נויברג, שאף הצטרפה לאחד משירי הפאדו באלבום. בסוף 2022 עם השקת האלבום הם ארחו נגנית קונצטרינה פורטוגלית וכתמיד הם משתפים פעולה עם הקולגה והחברה של האנסמבל הזמרת והיוצרת הישראלית מור קרבסי.
אנסמבל אל'פאדו מופיע ברחבי אירופה. בין היתר בפסטיבל הבינלאומי למוסיקה יהודית ספרדית בקורדובה, ספרד. לצד הופעתם בבית הקונפדרציה, יקיים האנסמבל עוד שלוש הופעות בישראל. בימי המוסיקה באוניברסיטת בר אילן, בפסטיבל פליציה בלומנטל בסטודיו אנט (18.5) בו תתארח הפסנתרנית דריה מוסינזון.
ההופעה החותמת את הטור תתקיים בעמק המעניינות בקרבת ניר דוד קיבוצו של תמיר. גל תמיר, 42, נולד וגדל בקיבוץ ניר דוד, אחד מארבעה ילדים למשפחה מוסיקלית. "החיבור המוסיקלי שלי הוא מינקות. לא נמלטתי מזה. ניגנתי על חלילית צד, קלרינט גיטרה ולמדתי פיתוח קול קלאסי. כך גם האחים שלי. וכעת מגיע תורם של האחיינים המוסיקליים".
לאחר הצבא עזב את הקיבוץ אל חייו הבוגרים ללימודים באקדמיה למוסיקה בירושלים. "אולי קשה ומאתגר בקיבוץ אבל בתרבות ובמוסיקה הקיבוץ הוא כר פורה".
מה צופן לך העתיד המוסיקלי?
"אין לדעת מה יהיה בעתיד. לכאורה, עכשיו לא חסר לי כלום, יש לי הכל. אבל בדרך כלל כשנוח לי מדי במקום מסויים, זוהי נורת אזהרה שקוראת לי לזקוף אוזן ולבדוק מה הדבר הבא הנכון לנפש שלי, כדי להוסיף ולהתפתח".