׳לנוע בלי לזוז 2024׳ – המופע הבין תחומי החדש של תזמורת המהפכה - עולה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ באופרה הישראלית ובהיכל אמנויות הבמה הרצליה, ומזמין את הקהל למסע מרתק ורבגוני הבוחן את היחסים המורכבים בין החוויה המוזיקלית והניסיון לספר אותה - היחס המגולם על הבמה בין היוצר והמספר.
המנצח (רועי אופנהיים) באמצעות התזמורת ובשילוב וידאו ארט יוצר עולמות מוזיקליים-ויזואליים מסעירים וסוחפים ללא מילים, בעוד שהמספר שבצד הבמה (עידו ברטל) המשמש כקול שבראשו, מנסה להוביל את הקהל לחוויה אחרת לגמרי. תוך כדי שהוא מנסה לספר את החוויה המוזיקלית הוא הופך אותה למסע ברכבת שדים שכולה קודש לאגו המשתולל שלו. הוא שר, מנגן, משחק, משתלט על הבמה, על הקהל שבאולם ומחפש את מקומו על הבמה וביצירה.
זוהי יצירה ב"שלוש מערכות", המערכה הראשונה היא מוזיקלית ובמרכזה עולמות שנוצרים על-ידי התזמורת, שבמרכז כל עולם - יצירה לסולן ותזמורת (צ'לו, חליל, חצוצרה) אבל אין בתוכה מקום ל"מספר", לדמות ומילים. המערכה השנייה היא תיאטרלית ובמרכזה ניסיון השתלטות של המספר על החוויה המוזיקלית, חיפוש אחר דמות מרכזית, "נושא", שיחזיק את העולמות המוזיקליים ובכך הופך ומשנה את החוויה המוזיקלית לחוויה תיאטרלית (דרמטית). במערכה השלישית (האפילוג) נשאלת השאלה האם יוכלו לחיות יחד? היוצר והמספר, החוויה המוזיקלית והניסיון לספר ולעצב אותה במילים, כאשר בתמונת הסיום לאחר ניסיון ההתנתקות של היוצר מהמספר ולאחר שהמספר נשאר ללא מילים, ורק עם הבהרות בודדות, ואף לא מצליח לשאול את השאלה: "להיות או לא לה…" החוויה המוזיקלית חסרת הטקסט חוזרת לנקודת המוצא שלה: "ליצור זה לנוע לנוע בלי לזוז - להיות כל הזמן בתנועה, יש הקוראים לו: "מפריח הדממה". (מתוך המחזה).
בפנטזיה זו, התזמורת מתחילה כגוף מוזיקלי (במערכה הראשונה), והופכת לדמות במחזה (במערכה השנייה), שחקן משנה בהצגה לא שלה. קונצרט תזמורתי עם "מספר", שהופך להצגה לשני שחקנים - שחקן ותזמורת, ומתגלגל בסופו לריקוד מוזיקלי ללא מילים. אירוע בינתחומי של מוזיקה ותיאטרון הבודק את גבולות המדיום של כל אחד מהם.
היצירה מבוססת על עבודת הדוקטורט בפילוסופיה של המנצח ד"ר רועי אופנהיים ונכתבה בשיתוף עם הבמאי והמחזאי עידו ריקלין ובכיכובו של השחקן עידו ברטל. המוזיקה המקורית למופע היא פרי יצירתו של זהר שרון, על הוידאו ארט אמון יואב כהן, על עיצוב התאורה - קרן גרנק ועל עיצוב התנועה - מירי לזר.
"לאחר הצלחת 'מצבי רוח', שעלה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ ב-2022 ולאחר מכן בחו"ל, בחרנו לחזור למופע שהוא 'אביו הרוחני', וכהרגלנו בתזמורת המהפכה – לפרק ולהרכיב מחדש, ולהציע גרסה מחודשת ורעננה של המופע המקורי ופורץ הדרך הזה. אנחנו שמחים לשתף פעולה בגרסה החדשה עם השחקן והזמר עידו ברטל שחוזר לתיאטרון ובגדול - כשהוא נושא על כתפיו את התפקיד הראשי במופע", אומרים זהר שרון ורועי אופנהיים – יוצרי המופע.