הכל הודות, או בגלל, המורה הראשונה שלו לפסנתר, מעיד דוד קריבושי. בקפדנותה כי רבה זו הייתה מכה את תלמידה הצעיר על קצות האצבעות כל אימת שטעה, ובכך גרמה לו לברוח מהמוזיקה הקלאסית. אמנם הוא לא נהיה רובינשטיין חדש, אולי בניגוד לציפיות של הוריו, אך במקום זאת הוא הפך לאחת הדמויות המרכזיות במוזיקה הקלה במדינה. מי שהגיע לשיא הקריירה שלו בגיל 26, בזכייה בפסטיבל טוקיו, יחגוג בשני הקרוב 80 קיצים - סיבה טובה למסע בין תחנות חייו.

דוד גיבור

קריבושי (ב' לא דגושה בחולם. כינויו הנפוץ - קריבו), אחיינו של מרדכי טננבוים, שהיה בשואה מפקד המרד בגטו ביאליסטוק, גדל בדירת שני חדרים בתל-אביב כבנו של קצב ("בתקופת הצנע עזרתי באטליז בהדבקת התלושים"). בביתו שמעו הרבה חזנות, בעיקר בביצוע משפחת מלבסקי, לצד שירי סאן רמו ופרנק סינטרה, גם שירים עבריים בקעו מהרדיו.

"ליבה ימשיך לפעום": סלין דיון חושפת תיעוד קשה מהתמודדותה עם המחלה   
ההתכתבות הסוערת בקבוצת הווצאפ של חדשות 13 בעקבות מינוי חדש

דוד קריבושי (צילום: ראובן קסטרו)
דוד קריבושי (צילום: ראובן קסטרו)

הילד עם כינור הפלסטיק

שיא הבידור במשפחת קריבושי היה יציאה לקפה "גינתי ים" בטיילת, "לשם הביאו אותי הוריי, כשאני לבוש בחליפה ובעניבה, כשבידיי כינור מפלסטיק, שבו כאילו ניגנתי את השירים ששרו יפה ירקוני, מרסל ריקרדו ואחרים".

אריך טייך

"למעשה, הייתי אמור להתגייס לקורס מכונאי סילון בבית הספר הטכני של חיל האוויר וזאת לאחר שיצאתי מהמקצועי כטכנאי מיזוג אוויר מוסמך. אבל אריך טייך שמע עלי והביא אותי לתזמורת חיל האוויר שעליה ניצח. תוך כדי השירות הצבאי שלנו הוא היה שולח אותנו, נגני התזמורת, לחלטורות פרטיות וגוזר עלינו קופון", סיפר. 

אריק והאיינשטיינים

"השתחררתי להרכב שליווה את אריק איינשטיין. אריק היה תופעה, טיפוס סגור ומופנם, שלא הסתדר עם גילויי ההערצה סביבו. הוא כמעט לא ראה כלום. כשהיה חושך על הבמה, הוא היה מגשש את דרכו, מפיל קוליסות, מה שגרם לרעשים נורמליים", אמר. 

"בתי את בוכה או צוחקת"

הלהיט הראשון של קריבו. "חוחים וחיוכים" הייתה אחת התוכניות שניהל מוזיקלית ואת השיר כתב לה יובב כץ, אז קצין שריון, בעקבות שירותו הצבאי בגדות לפני מלחמת ששת הימים. עליזה רוזן ודבורה דותן, יוצאות "התרנגולים" ו"החמציצים", שרו לראשונה את השיר באולם הקולנוע בקונייטרה.

הגשש

"פשנל, המפיק שלנו, שהיה מלך הקומבינות, סידר לגשש החיוור ולי הפלגה לנאפולי תמורת הופעה לצוות שלא הבין מילה ממה ששרנו. בדרך הוא תרגם ליידיש מערכונים של הגשש לקראת הופעות בקהילות היהודיות. ה'שוס' היה המערכון על המכונית המגויסת והכי מצחיק היה מערכון  פילפלו על הזמר הערבי. בכל פעם שפולי היה נושף בחוט שהשתלשל לו מהתרבוש, הייתי מתפוצץ מצחוק ומדביק בכך את הגששים", סיפר.

"אני חולם על נעמי"

"השיר נולד במקרה ב-70' מאחת הפרסומות שהלחנתי לרדיו, כשהמילים היו של תרצה אתר. כמנהג הימים ההם לקחתי מהאולפן את סליל ההקלטה ובעודי רכוב איתו על הווספה בדרך לרדיו, עצר אותי על הדרך אמרגן אחד, שסיפר כי למחרת היום האחרון לשליחת שיר לפסטיבל 'ימאהה' בטוקיו - ואין לו. בו ברגע שלפתי את סליל ההקלטה ומסרתי לו. 'קח!', אמרתי לו וכל השאר היסטוריה", אמר.

קריבו הוסיף: "הזוי מה שהלך בטוקיו. שקשקתי שם רצח כשבגילי הצעיר מצאתי את עצמי מול תזמורת של 80 נגנים. 'איזה זבל של עיבוד עשית!', רטן האמרגן שהביא אותי לשם. זה לא הפריע לשיר לזכות מבין עשרות שירים שהגיעו לפסטיבל מכל העולם, כשהתקליט של חדוה ודוד נמכר בשלושה מיליון עותקים. אגב, ההצלחה לא חזרה כעבור שנה כשגלי עטרי שרה שם את 'יש לך שמש'".

"גלי הייתה תגלית שלי. 'אתה חייב לשמוע את אחותי!', אמרה לי יום אחד יונה עטרי בפגישה מקרית בדיזנגוף. אכן, כששמעתי אותה שרה, אמרתי - 'וואלה, יש פה זמיר' ולקחתי אותה תחת חסותי בחברה להפקת פרסומות שהייתה לי עם יורם ארבל", סיפר. 

"חמוץ חמוץ"

"הקונטרה שלנו, חבורת 'לול', שם הייתי אאוט-סיידר בין כל המסטולים, ל'מתוק מתוק', הלהיט של יגאל בשן בלהקת פיקוד הצפון. תיקי דיין הייתה הסולנית, כשבעז דודזון וצבי שיסל חברו לאריק איינשטיין ולאורי זוהר בכתיבת המילים".

"לא יודעים"

"להיט מוקדם של אושיק לוי במילים של אסי דיין, בתקופה שהלחנתי את המוזיקה לסרט שלו 'חצי חצי'".

"לחיות עוד קיץ, לעבור עוד חורף"

"מההופעות עם להקת כרמון עברתי איתו למחזמר מאת חיים חפר ודובי זלצר, שיונתן כרמון הפיק בברודווי עם אריק לביא, אילי גורליצקי, רבקה רז ויונה עטרי. בסך הכל הייתי בארה"ב כמה שנים טובות, כולל לימודים באוניברסיטת קליפורניה וחמש שנות נישואים אזרחיים עם רותי נבון לאחר תקופת-מה שגלי עטרי ואני היינו בני-זוג. לא הצטרפתי לרותי בתהליך החזרה בתשובה שעברה, אך גם לא הייתי נגד", סיפר.

הגלאי

כמפיק מוזיקלי יש לקריבו מניות בגלויים של כוכבי בידור. אחד מהם היה אהוד בנאי, שקריבו זוכר אותו מופיע בתחילת דרכו כנגן גיטרה אילם במחזמר "כמו ציפורים". בין "תגליותיו", בהפקותיו האחרות, הוא מונה את עברי לידר, נינט טייב, מאיה בוסקילה ולירון לב ומשתתפים נוספים בתוכנית הכשרונות "כוכב נולד" בטרם הפכה למותג טלוויזיוני.

יוסי בנאי

"אין מילים, הוא היה ענק; איש-אשכולות פורה, שכל מילה שלו הייתה פנינה", קריבו מחמיא לרב-אמן בנאי, שאותו ליווה והפיק מוזיקלית במשך שנים. לאחר לכתו, צועד בראש רשימת כוכביו יהורם גאון, ש"ההופעות איתו הן תענוג צרוף".

עם אחד

בנוסף לכל חתום קריבושי עם אלון אבידר על הלהיט "מריומה יומה", בביצוע חנה לסלאו, "פצצת אנרגיה שהיא מאה אחוז צחוק" וג'קי מקייטן ועל ההפקה רבת המשתתפים של "עם אחד שיר אחד", שזכתה באחרונה לגרסה מעודכנת.

"כל החלומות"

קריבו הוא גם מלחין השיר הזה, מהיפים בזמר העברי. "לשיר היה גלגול קודם", חושף קריבו. 'בלרינה', כך קראנו, רותי נבון ואני, לשיר שחיברנו בתקופה שלנו בארצות הברית. כשחזרתי לארץ, אריק לביא שמע את השיר וכדי לבצע אותו, בהקלטה עם בתו נועה, הוא כתב את המילים של 'כל החלומות' ללחן שלי".

"החזן מ-וילנה"

ב-2006 הוענק לדוד קריבושי פרס התיאטרון על המוזיקה שהלחין להצגת "החזן מ-וילנה", שהועלתה ביידישפיל בכיכובו של ששי קשת. "כמי שגדל על חזנות, ההצגה הייתה בשבילי סגירת מעגל מרגשת", מציין קריבו.