80 קיצים יציין קובי אשרת בעוד שבועיים, ב-15 ביולי. לכבוד ציון הדרך הזה - זרקור על אחדים מלהיטיו.

"אין לך מה לדאוג" (מילים תלמה אליגון, ביצוע עוזי פוקס): "חייבים להציל את המורל של המדינה!", אמר אשרת לתלמה אליגון, אז עובדת "סי.בי.אס", כשקפץ לחופשה משירות המילואים בסיני במלחמת יום כיפור. היא התאימה את הלחן שהשאיר אצלה בקלטת לדברי אחיה, גיורא, בגלויה ששלח למשפחה מהחזית. השיר מכונה בפי העם "תחתונים וגופיות".

נועה ארגמני מדברת לראשונה: "מה שהעסיק אותי בשבי זה הדאגה להורים"  
ההחמצה הגדולה של הבידור הישראלי: הכוכב הענק שנפל במלחמה

@romi.geyor

שלחי לי תחתונים וגופיות בהול

♬ original sound - Omer

"בדרך אל האור" (מילים חיים חפר, ביצוע הדודאים): שיר שחובר לקראת העצרת שנערכה בפברואר 84' במלאת שנה לרצח אמיל גרינצווייג בעצרת שלום עכשיו.

"בת שישים" (מילים דידי מנוסי, ביצוע הגבעטרון/ גבי ברלין): שיר שכתב מנוסי, בן קיבוץ גבע, לחגיגות ה-60 של קיבוצו ב-81'. 

"גלי" (מילים אהוד מנור, ביצוע רבקה זוהר ונעם קניאל): את השיר, המוקדש לבתו גלי, כתב מנור לפסטיבל שירי הילדים 71'  ובו התגלה בענק נעם קניאל בן התשע. ביו שירי הילדים שהלחין אשרת - "ילד פלא", "היפו היפי", "ידידי טינטן", "גוליבר" ו"אמת או חובה".

"גשם בעיתו" (מילים תלמה אליגון, ביצוע רותי נבון): נכתב בעיצומה של מלחמת יום כיפור כשיר אהבה של נערה תל-אביבית לחייל בגולן. השיר מספר על גשם שאמנם הגיע בעיתו, אך הקשה על החיילים בשטח.

"דרך ארוכה" (מילים תלמה אליגון, ביצוע גלי עטרי): מלהיטי "דיזנגוף 99", סרטו של אבי נשר.

גלי עטרי וחלב ודבש באירוויזיון (צילום: משה מילנר, לע''מ)
גלי עטרי וחלב ודבש באירוויזיון (צילום: משה מילנר, לע''מ)

"הללויה" (מילים שמרית אור, ביצוע חלב ודבש וגלי עטרי): הפנינה בכתר של שמרית אור וקובי אשרת; שיר הזכייה שלהם באירוויזיון 79, בירושלים. רבות נכתב וסופר על גלגוליו, שבמהלכם כמעט הושלך אל מתחת לגלגלי ההיסטוריה. זכיית "הללויה" באה מיד לאחר ש"נסיך החלומות" בגלל לועזיות השם המקורי של השיר - "ולנטינו". שמוליק בילו, עליו השלום, ראובן גבירץ ויהודה תמיר יחד עם גלי עטרי נבחרו לביצוע השיר במקום אנשי "הכל עובר חביבי", שוויתרו; אשרת גם הגיע לאירוויזיון עם השירים "עולה עולה" (מילים חמוטל בן-זאב, ביצוע יזהר כהן) ו"זה רק ספורט" (מילים אהוד מנור, ביצוע דפנה דקל. 

"יחד" (מילים שמרית אור, ביצוע "חלב ודבש"): שיר שקיבל משמעות אקטואלית במלחמת "חרבות ברזל". עם "אולי עוד קיץ" ו"העולם גלגל ענק" - מהלהיטים הגדולים שכתב צמד הכותבים אור-אשרת ללהקת "חלב ודבש, שבה החליפה לאה לופטין את גלי עטרי. 

"לך איתה" (מילים ולחן קובי אשרת וקובי רכט, ביצוע אילנה רובינא): "היה זה ביום שישי גשום מאוד, ב-71',  כשישבתי לי בקפה 'פינתי', בדיזנגוף, כשנכנסה אשה יפהפייה עם עיניים כחולות ועל ראשה - בארט ירוק. זאת הייתה אילנה רובינא, שסיפרה ששבה מפריז וחיפשה שירים לתקליט. מסרתי לה את השיר שכתבתי עם קובי רכט, חברי בצמד "הקוביות" - ונהיה להיט אדיר". 

קובי אשרת (צילום: אריאל בשור)
קובי אשרת (צילום: אריאל בשור)

"נר בחלונך" (מילים דידי מנוסי; ביצוע דני בן-ישראל): השיר הראשון שאשרת היה מעורב בהלחנתו - "גידי פייפר, חצוצרן להקת פיקוד הצפון, הלחין את השיר ואני, נגן הגיטרה החשמלית של הלהקה, התבקשתי להצטרף אליו בהלחנה. אז לא הקפידו על קרדיט ולא עשיתי מזה עניין".

"קופסת הצבעים" (מילים טלי שורק, ביצוע עפרה חזה): "כשרבין ופרס עמדו לצאת לטקס הנובל באוסלו, ב-94', התבקשתי ממשרד החוץ להלחין שיר למאורע. מבין השירים שנשלחו אלי, כבש אותי מיד השיר שאותו כתבה ילדה בת 13 בעקבות מלחמת יום כיפור".