היום מלאו 25 שנה לפטירת גדול פזמונאינו, מאיר אריאל. 25 שנה וכל אוהביו שרק מרים משתהים כאילו זה היה אתמול. מי שמובילה את התחושה הזו היא שירז אריאל, בתו של מאיר אריאל שאמונה גם על תיחזוק מורשתו.

שירז, בת 56, אם לשלושה בנים, הצעיר חייל בסדיר בצפון. עבדה בחינוך והריון ולידה ובעשור האחרון היא מנהלת את המשרד המשפחתי לשימור מורשתו. עכשיו היא מדברת על אב ומודל לחיקוי.

איך הוא עדיין אקטואלי?
מותו היה כל כך מיותר וטרגי שזה גרם לרבים להתחיל לשמוע אותו. בשנים הראשונות אימי הקדישה את חייה להנצחתו וזה גרם לכך שעד היום הוא מושמע, מדובר ונצפה.

איזה מין אבא הוא היה?
הכי טוב שאפשר לבקש. היתה לו דרך חינוכית ליברלית שדגלה בחופש הניסוי והטעייה, לאפשר לילד חופש פעולה מלא עם דגש על זה שהוא שם ליתר ביטחון. הוא היה מצחיק אותנו עד מצב שאנחנו על הרצפה בוכים מצחוק ופיפי בורח למכנסיים...

למה את הכי מתגעגעת?
למפגשים הקצרים שלנו בהם כמעט לא נזקקנו למילים. היינו מדברים בהבעות פנים וקולות נלווים. אפשר להעביר ככה שיחה שלמה...

איזה מורשת הותיר אחריו?
פעם הוא התראיין וסיפר שהוא לא כותב הרבה ושיש לו בקושי 100 שירים. לאחר שנפטר ככה התחלנו לשבת על שולחן העבודה שלו ושם מצאנו כמויות מטורפות של ניירות שהוא שמר. שירים, מאמרים, רישומים, פתקים ועוד. מאז כבר יצאו כמה ספרים ויש לנו חומרים לעוד לפחות שלושה, ארבעה ספרים.

היום יש לנו חזון ורצון להקים את בית מאיר אריאל שבו יוכל ציבור אוהביו לשבת לעיין בחומרים, לראות קטעי וידאו, תערוכה מתחלפת, הופעה אינטימית. מקום של תרבות על ערכיו. ערכיו הם דרך ארץ, אהבת הארץ ודו קיום על בסיס הכרה הדדית. כמובן שהיום זה נשמע רחוק מאוד מהמציאות המדממת שלנו.

האם את יוצרת?
כן. אבל לא שירים. אני אמנית ואני כותבת להנאתי סיפורים קצרים. בשנים האחרונות אני גם מפיקה ויועצת ליזמים לפני גיוס מימון.

מה מאיר היה כותב היום?
קשה לדעת. משערת שהיו נוספים בתים רבים לשיר עברנו את פרעה.

האם הוא היה קצת נביא?
לא. כן היתה לו יכולת לראות מציאות ולאן היא עשויה להתפתח. הוא תאר זאת על בסיס מה שחווה בשנותיו כצעיר וכבוגר שחווה טכנולוגיה הולכת ומתפתחת והוא קצת נבהל מזה. יש לו מאמרים שנשארו אקטואלים עד היום לכן זה עושה רושם של נביא.

שירז אריאל (צילום: נעמה קינן)
שירז אריאל (צילום: נעמה קינן)

מה אתם כמשפחה עושים לשימור זכרו?
מוציאים ספרים, מקיימים מופע כמעט כל שנה, משתדלים לשחרר חומרים חדשים עם יוצרים שונים. החזון כאמור זה הקמת מרכז על שמו שיכלול את הארכיון המרתק שהשאיר.

יש אמן שדומה לו?
אין. אבל יש יוצרים שנמצאים במעגל הקרוב: אהוד בנאי, שולי רנד, שלומי שבן.

איזה שיר את הכי אוהבת?
שאלה מכשילה. החמישייה שלי בזמן הזה היא: הולך בטל, מה חדש במדע, אצל ציון, ארול, חבית הדגים.