את סיפורה המופלא של המוזיקה הישראלית אפשר לספר במגוון דרכים. בספר "לילה של כוכבים” מבקשים עורך המוזיקה, חוקר התרבות והאוצר ערן ליטוין וחוקר תולדות הג’ז בישראל יאיר דגן, עורכי ויוזמי הספר, לספר את הסיפור דרך מבט מחודש בכרזות הרחוב שבהן פורסמו ההופעות שהתקיימו ברחבי הארץ.

הכרזות המאוגדות בספר משקפות את עולם המוזיקה הפופולרית הישראלית על סגנונותיה השונים מסוף שנות ה־40 ועד תחילת שנות ה־90. מבט על 50 שנות כרזות העוסקות בתרבות המקומית מגלה עולם עשיר ומגוון של התרבות הפופולרית המצליחה ביותר בישראל עד ימינו אלה – המוזיקה. רוק ופופ, שירת הארץ ומוזיקה מזרחית, להקות קצב ולהקות שוליים, הפקות מוזיקליות ומחזות זמר וגם הופעות חד־פעמיות. כל אלה מרכיבים מניפה מרהיבה של צבעים וקולות, והם־הם התרבות הישראלית אשר בחלקה לא זכתה לביטוי ברדיו ובטלוויזיה בארץ, אף שהייתה אהובה מאוד על קהלים גדולים.

נקודת המוצא של השניים בספר היא סקירה כרונולוגית של הכרזות מאז קום המדינה. הכרזות נבחרו על פי כמה אמות מידה: חשיבות תוכנה המוזיקלי של הכרזה, חשיבותה העיצובית, החברתית ואפילו חשיבות האולם שבו נערכה ההופעה, שהרי קשה לנתק את המופע מהמועדון או האולם שבהם הוא התקיים. לכן יש בספר גם כרזות שלמרות עיצובן הפשוט חשיבותן ההיסטורית רבה. "בתהליך המחקר והאיסוף לקראת הוצאתו של ספר זה עשינו את מרב המאמצים לאתר את שמות יוצרי הכרזה: המעצב והצלם”, מציינים יוצרי הספר. "לצערנו, לא תמיד ניתן הקרדיט לבעלי המלאכה. אם יש בידי הקוראים מידע שלא הצלחנו להגיע אליו אנחנו נשמח אם יפנו אלינו, ונעדכן אותו במהדורות הבאות”.
לרגל הוצאת הספר ביקשנו מערן ליטוין לכתוב את הסיפורים מאחורי כמה מהכרזות הבולטות המופיעות בספר:

אריס סאן || 1967

עיצוב: א.מור

"כשישבנו לערוך את הספר, הדבר הראשון שעמד לנגד עינינו הוא היצירתיות יוצאת הדופן של מעצבי הכרזות, בעיקר בשנים המוקדמות, כשהטכנולוגיה הייתה בחיתוליה בישראל ומעצב הכרזה נדרש לגייס את מלוא כישרונו כדי שהכרזה, שהיא אמצעי פרסום, תתפוס את תשובת הלב של האיש ההולך ברחוב וחולף על פני לוח המודעות. הכרזה הזו של אריס סאן משנת 1967 היא אחת הדוגמאות הנפלאות לעיצוב ישראלי מגניב ממש”.



החלונות הגבוהים || 1967

באדיבות יוצרי הספר

"'החלונות הגבוהים' היא אולי השלישייה הטובה ביותר שפעלה כאן. בתקליט היחיד שהוציאו לאור בשנת 1967, הם הצליחו לזקק את הפופ והרוק הישראלי בצורה מדויקת כך שהשירים שלה לא התיישנו כלל. שימו לב שידו של איינשטיין מגובסת ועליה כתוב את שם השלישייה".

החלונות הגבוהים, 1967 (צילום: באדיבות יוצרי הספר)
החלונות הגבוהים, 1967 (צילום: באדיבות יוצרי הספר)


קורין אלאל || 1987

צילום: מיכל היימן

"קורין אלאל הייתה מלכת הפאנק של שנות ה־80. הדבר הכי קרוב לסצינה האפלה של לונדון. בכרזה הנפלאה הזו שעיצב שרי ארנון וצילמה מיכל היימן, עוברת אלינו, הצופים, רוח הזמן בצורה נפלאה".

קורין אלאל, 1987 (צילום: מיכל היימן)
קורין אלאל, 1987 (צילום: מיכל היימן)


להקת כוורת || 1973

צילום: יעקב אגור

"את המוזיקה המשוגעת של 'כוורת' קשה להעביר בצורה גרפית, אבל מעצב הכרזה של 'סיפורי פוגי' שיצא בשנת 1973, שאת שמו לא הצלחנו לאתר, החליט לתת לצילום של יעקב אגור גוון סגול מרענן".

להקת כוורת, 1973 (צילום: יעקב אגור)
להקת כוורת, 1973 (צילום: יעקב אגור)


אריק והאיינשטיינים ושייקה אופיר במופע "ערב של שושנים" || 1966

באדיבות יוצרי הספר

"עולם הכרזות מגלה לנו מבט רחב על עולם הבידור המקומי, גם כשמדובר במפגשים חד־פעמיים כמו בכרזה הזו, משנת 1966. מפגש פסגה בין השחקן שייקה אופיר והזמר אריק איינשטיין על במה אחת. כמה חבל שאין הקלטות מאותו מופע. חדי העין יזהו את המלחין והמנצח דוד קריבושי (עומד שני מימין) שהיה אחראי על ההפקה המוזיקלית של המופע".

שימי תבורי ולהקת שליחי הנשמה || 1978

באדיבות יוצרי הספר

"עוד דוגמה למפגש שיכול להתקיים רק על הבמה הוא מופע של שימי תבורי לצד להקת הסול והפאנק הישראלית 'שליחי הנשמה' של הכושים העבריים מדימונה משנת 1978".

להקת הנמר הנוראי || 1967

באדיבות יוצרי הספר

"להקת 'הנמר הנוראי' פעלה בסוף שנות ה־60 ולא זכתה להקליט שיר שהשאיר חותם, אבל חדי העין ישימו לב לבחור השמאלי בכרזה, שמו דני ליטני. מההפתעות הנעימות שמוצאים רק בכרזות".

הנמר הנוראי (דני ליטני הצעיר משמאל), 1967 (צילום: באדיבות יוצרי הספר)
הנמר הנוראי (דני ליטני הצעיר משמאל), 1967 (צילום: באדיבות יוצרי הספר)


אביב גפן || 1992

צילום: רלי אברהמי

"כשבחרנו את הכרזות לספר 'לילה של כוכבים' שמנו דגש גם על שמות המועדונים שבהם התקיימו המופעים השונים. זה חלק מהתיעוד החשוב של עולם המוזיקה הישראלית, ומועדון 'הפרגוד' הירושלמי היה מוסד של ממש. בכרזה, אביב גפן מופיע במועדון הקטן בשנה שבה יצא אלבומו הראשון. וכל השאר - היסטוריה".

הספר "לילה של כוכבים" (הוצאה עצמית) ניתן לרכישה ישירה דרך יוצריו:
ערן ליטוין - [email protected]
יאיר דגן - [email protected]