לראשונה בישראל ובזכות טכנולוגיית הבינה המלאכותית זוהר ארגוב, מלך המוזיקה הים תיכונית חוזר לבמה בזכות הטכנולוגיה חדשנית ויופיע לצד חברי הפרויקט של רביבו כהולוגרמה לסדרת הופעות "חיות" בהאנגר 11 בתל אביב. 

בהצצה הבוקר למופע שעדיין לא נראה בישראל נדהמו הצופים למראה דמותו של זוהר ארגוב המופיע על הבמה לצד הפרויקט של רביבו, נראה ונשמע כמוהו ואף מתקשר בלייב עם הקהל ועם יהודה קיסר, הגיטריסט המיתולוגי שתמיד לצידו.

לפרויקט השאפתני הזה אחראי זהר רבינוביץ, סמנכ"ל b.y הפקות שהתנדב להיות הראשון שישקיע בטכנולוגיית AI להפקה מוזיקלית חיה המשלבת גם מציאות רבודה שבמקרה של זוהר היא הגימיק העיקרי. הרעיון להחזיר לחיים דווקא את זהר נולד משימוש קודם בבינה מלאכותית ששילב בין עופרה חזה וזוהר ארגוב.

זוהר ארגוב ב-AI (צילום: באדיבות ראובני מוזיקה ומשפחת ארגוב)
זוהר ארגוב ב-AI (צילום: באדיבות ראובני מוזיקה ומשפחת ארגוב)

למשימה שלקחה שנתיים של פיתוח, גויס גם המפיק המוזיקלי טל פורר שגם בחר את השירים שיהיו במופע וגילה כי זוהר יבצע לא רק את הלהיטים הגדולים שלו כמו "הפרח בגני", "בדד" ועוד אלא גם ביצועים שעשה לשירים של אמנים אחרים,  לראשונה על הבמה. 
 
הופעות הולגרמה מטסיקליות אינן דבר חדש. בעולם כולו שימוש במערכות מולטימדיה מתקדמות ליצירת דור חדש של מופעים המבוססים על מציאות רבודה בימתית כמו ההופעה ההולגרמית של להקת אבבא בלונדון הם שם דבר. בארץ, לדברי רבינוביץ, לקחו את זה אפילו צעד קדימה ויצרו  מציאות רבודה של אנשים ואובייקטים אמיתיים יחד על הבמה עם אוואטר מה שיצר אתגרים חדשים וגם שאלות מוסריות אודות הרלוונטיות של מוסיקאים חיים בעידן של AI. לכך משיב פורר כי הבשורה התחתונה המטרה היא לעשות טוב. "אין תחליף לזמרים חיים אבל אם יש אפשרות להחזיר לבמה את אחד הקולות הגדולים שהשפיעו ועדיין משפיעים על המוזיקה ועל התרבות בישראל, ולרגש המוני ישראלים עשינו את שלנו". 

ארגוב, מגדולי הזמרים בתולדות המוזיקה הישראלית, השפיע עמוקות על המוסיקה הישראלית ומשפחתו נתנה את הזכויות המלאות על שיריו לפרויקט שיחזיר אותו לחיים. ואמנם, חייו של "מלך המוסיקה המזרחית" ידעו עליות ומורדות עד למותו הטראגי בכלא בשנת 1987. זהר סבל מהתמכרויות לסמים שהשפיעו על הופעותיו. אל זה לא פגע בהערצה אליו ולאחר מותו הטראגי ב-1987 בבית הכלא, ההערצה אליו התפשטה וקולו נכנס לכל בית בישראל, מעבר לעדות ולהעדפות מוזיקליות. 

הפרויקט להפוך אותו לאוואטר שיראה אמיתי נולד בכלל בחתונתו של המפיק והכותב רון ביטון ("כמו בית משוגעים") שבמסגרתה, דמותו של זוהר ארגוב מבוססת AI עלתה על הבמה לצד יהודה קיסר וביצעה שירים בפני רבים מתעשיית המוזיקה בישראל שנכחו באירוע. הצלחת הפיילוט באירוע והבאזז שיצרו בעולם המוזיקה, הובילו את היזמים להוציא לפועל את הרעיון באופן מלא. כך, בשיתוף פעולה עם "הפרויקט של רביבו", נוצר מופע ייחודי המשלב לראשונה אמנים חיים עם אמן וירטואלי על במה אחת שאינו מתעייף ואינו מזיע". ואני הוספתי "וגם אין לו בעיות שתייה או סמים לא עלינו". 

זוהר ארגוב ב-AI עם הפרויקט של רביבו (צילום: דנה קופל)
זוהר ארגוב ב-AI עם הפרויקט של רביבו (צילום: דנה קופל)

כך או כך, הפרויקט צפוי להשפיע משמעותית על תעשיית המוזיקה והבידור בישראל והוא פותח הזדמנויות חדשות להחייאת אמנים מהעבר שכבר לא נמצאים איתנו. זהר רבינוביץ המפיק מיהר להרגיע:  "בשורה התחתונה באנו לעשות טוב. לעולם לא נחליף את האמנים האמתיים. אף אחד לא יכול להחליף אדם חי אבל שמעתי שההופעות הראשונות כבר סולד אאוט וזה אומר הכל. השמיים הם הגבול".

המופע הראשון ייערך ב27.10. את הכרטיסים ניתן כבר עכשיו לרכוש ב"לאן"