שלום חנוך, בואו נודה ביושר, אינו השם הראשון, אם בכלל, שהיינו מחפשים ברשימת האמנים המשתתפים בפסטיבל העוד. אבל הרוקר שחיכה למשיח, יופיע גם יופיע בפסטיבל העוד ה-25, כשאיתו ולצידו שלומי שבן, ברי סחרוף, הדג נחש, נקמת הטרקטור, שם טוב לוי, מיכה שטרית ומעין ליניק. עוד ברשימה המפוארת: יאיר דלאל, שי צברי, תייסיר אליאס, אליהו דגמי, ויקטוריה חנה ורבים נוספים.

פסטיבל העוד הבינלאומי, המציין חצי יובל להיווסדו ובהפקת בית הקונפדרציה ע"ש חיים גורי, יתקיים בתאריכים 21-30 בנובמבר ויתפרש במוסדות תרבות בירושלים: בבית הקונפדרציה, תיאטרון ירושלים, הספרייה הלאומית, צוללת צהובה, ובמזקקה.

"כמי שמאמין בכוחה של המוסיקה לרפא את הלב של היחיד והחברה, החלטנו להתעקש ולקיים גם בשנה קשה זו את פסטיבל העוד הבינלאומי עם תוכנית שיש בה חזון אופטימי," אומר אפי בניה, המנהל האמנותי של פסטיבל העוד והמנהל האמנותי של בית הקונפדרציה.

בערב הפתיחה תציג להקת "הדג נחש" מופע מקורי שהוא פרשנות חדשה ועכשווית לספר "תהילים", כמיטב המסורת של הלהקה המשלבת צלילי היפ-הופ עם אלקטרו ופאנק, וגרובים עכשוויים עם אווירת אגן הים התיכון.

הדג נחש (צילום: אוהד רומנו)
הדג נחש (צילום: אוהד רומנו)

הפקה נוספת, שנוצרה עבור פסטיבל העוד 2022, שואבת גם היא את השראתה מהמקורות: "שיר השירים" בגרסתו הייחודית של שם טוב לוי, עם אנסמבל שם טוב לוי ואנסמבל קול-דודי. לוי מארח את הזמרים-יוצרים מיכה שטרית ומעין ליניק.

במופע הסיום החד-פעמי יככב שלום חנוך, מהיוצרים הגדולים והמשפיעים של ישראל בכל הזמנים. חנוך יארח את המוסיקאי והזמר שלומי שבן ואת נגן העוד, הכנר והזמר יאיר דלאל, למבחר מלהיטיו מכל השנים.

מהודו יגיע לפסטיבל ראקש צ'אורסיה, הנחשב לנגן חליל הבנסורי המוביל בדורו וממשיך דרכו של דודו ומורו, פנדיט הריפרסאד צ'אורסיה. זהו מופע הסולו הראשון של ראקש צ'אורסיה בישראל, והוא ינגן מוסיקה לשלום ואחווה יחד עם נגן הטבלה קלינאת מישרה.

עוד בפסטיבל:

האנסמבל הארמני נראש, המחבר בין הרוחניות של שירי העם הארמניים למוסיקה קלאסית ומוסיקה עכשווית פוסט-מינימליסטית, עם האנרגיה של רוק וג'אז.

"מופע חביבת הכל" מופע המוקדש לפועלה של הזמרת, היוצרת, השחקנית והמוסיקאית התוניסאית היהודייה חביבה מסיכה, שהייתה כוכבת בעולם הערבי בשנות ה-20 של המאה הקודמת. מסיכה, שניהלה חיים עצמאיים ונועזים, נודעה גם כמאהבת של המלך המצרי פואד הראשון, וסופה שנרצחה בנסיבות טרגיות. הקלטותיה המקוריות הושמדו על-ידי הנאצים. המופע של הזמרת איילת אורי בניטה, נגן העוד עמאד דלאל ונגן הסאז יובל טובי, יכלול עיבודים חדשים לשיריה של מסיכה.

"מופע ילדי אברהם" מופע מלא חיים ועזוז של אמנית הגיטרה הקלאסית והיוצרת ליאת כהן, המארחת את נגן העוד הצרפתי פייר ביו, נגן כלי ההקשה הברזילאי אדמונדו קרנרו וזמרת הסופרן קולורטורה אפרת רותם. הם יבצעו חומרים מנכסי צאן ברזל של המסורות המוסיקליות העתיקות של אגן הים התיכון.

"אופרת יוסף", האופרה הסופית-תימנית של עופר כלף, תום פוגל ושי צברי, תביא את סיפורו של יוסף התנ"כי, האמיץ והחולם.

טריו זיריאב של המאסטרים יוצאי להקת בוסתן אברהם – נגן העוד תייסיר אליאס, הכנר נסים דקואר ונגן כלי ההקשה זוהר פרסקו – יתאחד להופעה יחידה ונדירה, ויבצעו יצירות של גדולי המלחינים הערבים: מוחמד עבד אל-והאב, ריאד אל-סונבאטי ומוחמד אל-קסבג'י, ושל גדולי המלחינים הטורקים, בהם ג'מיל ביי טנבורי, מסעוד ג'מיל ביי ועוד.

"מופע שירת אמהות" הוא מופע מקורי וייחודי בסימן תפילת האמהות על ילדיהן. במופע עבודת קול ולחן מעמיקה של הזמרת מיקה קרני ואמנית הקול ויקטוריה חנה, שיציגו טקסטים מן המקורות המנכיחים כוח אמהי ונשי. אמנית אורחת: אביבה אבידן. המופע מוקדש לעילוי נשמתה של כרמל גת ז"ל, שנחטפה מקיבוץ בארי ונרצחה בשבי חמאס.

ויקטוריה חנה (צילום: מופרפוטו)
ויקטוריה חנה (צילום: מופרפוטו)

מיקה קרני (צילום: יובל צוק)
מיקה קרני (צילום: יובל צוק)

להקת נקמת הטרקטור תחבור לאנסמבל הפיוט במופע "זכות הצעקה", מוסיקת טראנס על-זמנית המחפשת אחרי שפת תפילה משותפת. יגל הרוש והאנסמבל שלו יחד עם הזמר זיו יחזקאל, יעלו את המופע "כתר מלכות" מפסגת שירתו של שלמה אבן-גבירול.

נקמת הטרקטור (צילום: אריאל ואן סטרטן)
נקמת הטרקטור (צילום: אריאל ואן סטרטן)


כבכל שנה, המאסטר תייסיר אליאס והאנסמבל שלו יעלו מופע מחווה לגדולי המוסיקה הערבית במאה ה-20, שיוקדש לגדולי המוסיקאים במצרים – אום כלת'ום, מוחמד עבד אל-והאב, פריד אל-אטרש ועבד אל-חלים חאפז.

ברי סחרוף יארח את שי צברי, אליהו דגמי ואלעד גבאי, עם מבחר משיריו, לצד ביצוע פיוטים.

האנסמבל הנשי סהראת של האמנית אתי נאור יעלה לפסטיבל עם עיבודים עכשוויים לשירים עיראקיים פופולריים ויצירות מקוריות של נאור.
המלחין, המנצח והפסנתרן ניזאר אלכאטר מגיע לפסטיבל עם רביעייה המבצעת עיבודים של מקאמאת מסורתיים המתכתבים עם חטיבת הקצב של הפאנק והפופ. סולנית: נור דרוויש.

המלחין ומאסטר העוד ויסאם ג'ובראן יגלה אפשרויות מוסיקליות חדשות וטכניקות נגינה מקוריות. הטריו קומרדין, המנגן מוסיקה ערבית קלאסית, ישיק בפסטיבל את אלבום הבכורה. ואילו וירטואוז העוד וסים עודה ישיק את אלבומו הרביעי.

מועדון המזקקה יארח ארבע הופעות מיוחדות: להקת האסבסטונים, בהנהגת נגן העוד גיא כהן, נגן העוד והזמר גד תדהר, זמר ונגן העוד והסיטאר ניתאי קלי, הזמר ונגן העוד ירדן ארז ותלמידיו של נינו ביטון.

פסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות; עיריית ירושלים; משרד החוץ; ובחסות קבוצת ראובן אלה.

https://www.confederationhouse.org/page_18014