שוב מגיע חג הפסח וכמדי שנה יהדהדו בו צלילי פסטיבל ימי זמר בתיאטרון חולון (מה-9 באפריל) ואני שואל את המנהלת האמנותית שלו, נעמי אטיאס, אם יש בו מעין אסקפיזם, או בריחה מלהבות השנאה, השוטפות את הארץ. "אכן, יש כאן אסקפיזם בניתוק מהמתרחש ויחד עם זאת מימוש מטרת הפסטיבל, להנציח את הזמר העברי, שהוא גורם מאחד בעם ולמעשה - תפילת החילונים", היא משיבה. "זאת, אגב הצדעה לכמה מהדמויות הבולטות  בשדה הזמר שלנו ובסימן "ארץ ישראל יפה".

הפתיחה הרשמית של הפסטיבל תהיה ביום א', 9.4, ב"100 שושנים", מחווה לשושנה דמארי, במלאת 100 שנה להולדתה, בהשתתפות שלומית אהרון, אסתר ראדא, קרן הדר, עדי כהן, תום כהן ו-ואלרי חמאתי עם תזמורת סימפונט רעננה, בניצוחו של דוד זבה, שגם ינחה.

שעה קלה קודם לכן יתקיים באולם מס' 2 מופע "שירים לאורך החוף", לציון מלאת 100 שנה למשורר נתן יונתן. משתתפים: חני דינור, חני ליבנה ולירון לב. מנהל מוזיקלי: רמי הראל. מנחה: נעם גילאור. למחרת - "כל הכבוד!", הצדעה לדן אלמגור, מענקי הזמר העברי, בהשתתפות מיקי קם, טוביה צפיר, דביר בנדק וזמרות האופרה דניאלה סקורקה ויעל לויטה, בליווי תזמורת סימפונט רעננה, בניצוח דוד זבה, עם איציק כהן כמנחה מזמר.

שעה קלה קודם ייערך באולם מס' 2 מופע "סתם של חול", שבו יוחג יום הולדת ה-90 של אבי תוכניות היחיד, שמעון ישראלי, בהשתתפות חבורת "חמישה ואחת", בניצוח בתו, אירית ישראלי ואיתה ששי קשת, אלי גורנשטיין, מיקה קרני ומשה בקר, שגם ינחה. ניהול מוזיקלי: רוני וייס.

באולם מס' 3 תבצע גילה חסיד משירי לאה גולדברג כשעמה זמרת האופרה טל גנור. בשלישי, 11.4, ייערך מופע "ארץ ישראל יפה", משירי שייקה פייקוב, שתוענק לו תעודת מפעל חיים. ישירו: אילנית, ששי קשת, אביבה אבידן, דודו זכאי, מיטל טרבלסי וחני נחמיאס, שגם תנחה. ניהול מוזיקלי: ורד פיקר.

קודם לכן תחגוג דורית ראובני באולם מס' 2 יום הולדת 70, שבה ישירו איתה בני משפחתה המזמרת לצד חנן יובל ודודו זכאי. ניהול מוזיקלי: גלעד שפירא. במקביל תחגוג שרה'לה שרון באולם מס' 3 45 שנות במה, בערב שבו תוענק לה תעודת מפעל חיים. עוד באותו ערב, באולם מס' 2 - "ארבעתנו שרות קלפטר", מופע משירי יצחק קלפטר, שהלך השנה לעולמו, בהשתתפות רעות יהודאי, ענבל אבנעים, נעה וקס ועדי לביא, שגם על הניהול המוזיקלי. אורח: יובל כספין.

ביום ד', ה-12.4, יינעל הפסטיבל עם "ערב בא", מופע לציון מלאת 90 שנה לאריה לבנון, בהשתתפות זמרות האופרה טל גנור, דניאלה סקורקה והדר עטרי. ניהול מוזיקלי והנחיה: דוד זבה. באותו ערב יופיע שלומי שבן עם מופעו "בית פתוח" עם נינט טייב כאורחת. הפקה מוזיקלית: תמיר מוסקט ואסף תלמודי. וגם - מופע לרגל השקת ספרו החדש של יואב גינאי, "גרסת כיסוי לאהבה", בהשתתפות גילה אלמגור, אהד חיטמן ומקהלת הסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין.

בנוסף למופיעים דלעיל, גם הפעם, כמדי שנה, צפוי להגיח לבמה ולשיר עם מי מאחיו מוטי ששון, ראש העיר שוחר התרבות של חולון. "בשבילנו, מארגני 'ימי זמר', זה תענוג לפעול כשאיתנו ראש-עיר, שהשירים העבריים הם אהבת חייו וקהל של חובבי זמר שאין רבים כמותו במקומות אחרים", אומרת אטיאס. "זה לא רק מוטי. לתיאטרון חולון יש מנכ"ל כמו גיא תלם, המאפשר לי כמנהלת אמנותית להגשים חלומות, כפי שהצלחנו לארח בשנה שעברה את אסתר עופרים, מה שהיה מבחינתי השיא".

אטיאס, גמלאית הטלוויזיה, בת 77 בקירוב, היא חיפאית במקור. את האהבה למוזיקה היא קיבלה מהוריה, שכאשר הם קנו לה גיטרה, הם בעצם סללו לה בכך את הדרך לשירות בצוות הווי פיקוד הצפון עם חוה אלברשטיין, מה גם שהיא מנגנת להנאתה עד היום. לאחר שהיא סיימה לימודי ספרות ותיאטרון, היא החלה ב-72' מסע של למעלה מ-30 שנות עבודה בערוץ הראשון, שבראשיתו שימשה כעוזרת הפקה ב"יום השישי", תוכניתו של יעקב בן-הרצל. 

בהמשך היא הייתה, בין השאר, מפיקה ב"חיים שכאלה", תוכניתו המיתולוגית של עמוס אטינגר, ש"היה המורה הכי טוב שלי ולמדתי אצלו הכי הרבה". "בשעתה התוכנית הזאת הייתה מדורת השבט", מציינת אטיאס. "הונצחו בה אישים מתחומים שונים, פניה של המדינה, שלא תועדו בדרך אחרת. לכל אחת מהתוכניות קדם תחקיר מעמיק, בלי הצהוב שנפוץ כיום".

ולא רק "חיים שכאלה". לדבריה, אי אז ב-93' התקשרה אליה יפה ירקוני, מגיבורות התוכנית דנן וסיפרה לה שבני אמדורסקי מאוד חולה. מכך צמחה תוכנית הטלוויזיה המרגשת "מסיבת גג עם בני אמדורסקי וחברים", שבהופעת הפרידה שלו, חודשיים טרם מותו, הוא השמיע בה בבכורה את "אני גיטרה". אטיאס הייתה זו ששכנעה את נעמי שמר לכתוב לו את השיר, הגם שזו חששה שהשיר ייעלם כמו הרבה שירים שנכתבו לטלוויזיה.

עם מי הכי נהנית לעבוד בטלוויזיה?
"כמובן, ב"מוצ"ש" עם ספי ריבלין, שבעיניי היה הכי מענטש מכולם".

כמו כן הייתה אטיאס עורכת ומפיקה של תוכנית "בטברנה", שבה היא התוודעה מקרוב לזמר הים תיכוני, ש"עד אז לא כל כך הכרתי אותו, כששם עברתי תקופה מאתגרת".

"כשסיימתי את עבודתי בטלוויזיה ב-2005, לא העליתי בדעתי שמצפה לי עבודה כמו זו שיש לי 'ימי זמר'", היא מספרת. "אז הגשמתי חלום ישן, כשהלכתי ללמוד את שירת המקהלה, כשבדיוק קיבלתי הצעה מתיאטרון חולון, שאי אפשר היה לסרב לה. מאז אני שם".