הזוכה השוודית משנה שעברה, לורין, אמרה כי היא מסרבת להעניק את הגביע לנציגת ישראל במידה והיא תזכה באירוויזיון. לפי החוק היא מחויבת להופיע ולהגיש את הגביע, כיוון שזכתה בתחרות בשנה שעברה. כך דווח הערב (שבת) ב"סאן" הבריטי.

הערב גמר האירוויזיון: עדן גולן בין הפייבוריטיות, כוננות שיא במאלמו 

לוריין, שזכתה בפרס פעמיים, אמרה למפיקים שהיא תפר את פרוטוקול האירוויזיון ולא תמסור את הגביע אם עדן גולן תזכה - וזאת בעקבות המלחמה בעזה. מקור אמר ל"סאן" הבריטי: "היא מתכוונת להבהיר את עמדתה לגבי ישראל, סביב מסירת הגביע 'הכוריאוגרפית והחיננית' שלה, שתראה לעולם באיזה צד של ההיסטוריה היא באמת עומדת".

עדן גולן בחזרה על הבמה לקראת גמר האירוויזיון (צילום: רויטרס)
עדן גולן בחזרה על הבמה לקראת גמר האירוויזיון (צילום: רויטרס)

"ישנה תוכנית שלורין תעלה על הבמה, תשאיר את הגביע על הבמה ותצא לפני שיקראו לישראל לבמה, אם יזכו בתואר הנכסף". עוד אמרו לסאן מקורות המקורבים לתחרות גם ממשיכים ואומרים כי בחוזה שלה מצוין בבירור שאסור לה לומר שום דבר משמיץ על איגוד השידור האירופי, שמנהל את התחרות.

נציגת ישראל לאירוויזון 2024, עדן גולן, כתבה בחשבון האינסטגרם שלה היום (שבת): "‎הערב אני הולכת לעמוד על הבמה עם תחושת גאווה ענקית. גאה בשיר שלנו ובעבודה הקשה שהשקענו לאורך הדרך. אני מרגישה את האהבה והתמיכה שלכם מקילומטרים! שום דבר או אף אחד לא יכול לשבור אותי. הערב אני חולקת את הקול שלנו ומתכוונת לתת את הביצוע הטוב ביותר שאני יכולה. אני אוהבת את המדינה שלי ואת האנשים בה - אני אוהבת אתכם!".

זאת לאחר מספר תקריות אנטי-ישראליות במהלך התחרות. המשתתפת האירלנדית, במבי ת'אג, ביקשה להדיח את ישראל מהתחרות לאחר שטרם הביצוע שלה בחמישי התבדחו עליה פרשני ישראל לאירוויזיון, עקיבא נוביק ואסף ליברמן, ו"הזהירו מפניה" לאחר שאמרו כי כדאי להרחיק ילדים מהמסך - כי מדובר בשיר מפחיד. בתגובה, דיווחו בתקשורת האירלנדית באתר RTÉ, כי המתמודדת מחתה על כך ודרשה להדיח את ישראל מהתחרות.

"יהיו הרבה לחשים וקסמים שחורים ובגדים כהים, סמלים שטניים ובובות וודו, כמו שאנחנו נמצאים בכיכר החתולים בירושלים באמצע שנות ה-90", אמרו בשידור הישראלי, "זה הזמן להרחיק את ילדיכם ממסכי הטלוויזיה". עוד הזכירו כי ישנה "מחלוקת מסוימת" באירלנד לגבי השיר, כשהתייחסו התייחס לעצומה הקוראת ל-RTÉ, חברת רדיו אירלנדית, לפסול את השיר Doomsday Blue. עוד ציינו כי הזמרת "אוהבת לדבר בצורה שלילית על ישראל", והוסיפו: "נוכל לדבר על זה אחר כך, אבל תכין את הקללות שלך".

לטענתה, הפרשנות שלהם מפרה את חוקי האירוויזיון ועל כן אין לתת לנציגת ישראל להמשיך ולהשתתף בתחרות. "אני כועסת על קבוצות אחרות שמפרות את חוקי ה-EBU שלהן, ועדיין מותר להן להיכנס לגמר", אמרה. "אז בהחלט אלחם בהופעה אפילו יותר ממה שעשיתי בעבר. אני מקווה שתאגיד השידור האירופי יתייחס לזה בצורה הנכונה".

RTÉ סירבה להתייחס לשאלה האם היא הגישה תלונה ל-EBU על הפרשנות של כאן, והם לא קראו להסיר את ישראל מהתחרות.

ה-EBU מסר: "שוחחנו עם רשות השידור הישראלית "כאן" בעניין הזה וחזרנו בפניהן על החשיבות של כל הפרשנים לכבד את כל האמנים המשתתפים בתחרות ולציית לכללי האירוע והתקנות".

מאשימים את ישראל

טרם לכן הנציגים של אירלנד, יוון ושוויץ ("נמו") לא עלו לחזרה של מצעד הדגלים לקראת הגמר הערב. כעת, לפי הדיווחים, הם מנסים להפיל את האשמה על המשלחת הישראלית - לאחר שלטענתם, הסטייליסט של הנציגה הישראלית, איתי בצלאלי, צילם אותם ללא רשות טרם העלייה לבמה.

איתי בצלאלי בחשבון האינסטגרם שלו (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בצלאלי טען בחשבון אינסטגרם שלו שנציגת יוון באירוויזיון, מרינה סאטי, ביצעה בפניו תנועה מגונה וצרחה עליו: "צילמתי אותה עם הנציגים של שוויץ ואירלנד. היווניה צרחה עלי אל תצלם והניפה כלפי אצבע משולשת למרות שאני לא היחידי שצילמתי. היא ממש התנפלה עלי. אישה מטורפת". אחר מכן, האירוע התפתח והשלושה לא עלו לבמה לחזרה הגנרלית לקראת הגמר הערב. עוד דווח כי השלושה התלוננו בפני איגוד השידור האירופי על המשלחת הישראלית וכעת העניין בבירור.

לאחר התלונה, איגוד השידור האירופי, ה-EBU, ביקש מהמשלחת הישראלית לעבור לחדר אחר במתחם המשלחות. מכאן 11 נמסר: "עדן גולן נציגת ישראל ואיתה חברי המשלחת כולם, ממוקדים אך ורק בהופעה הערב ועושים כל מאמץ כדי שזו תהיה מקצועית ותייצג את ישראל באופן המכובד ביותר".

נזכיר, כי גם לפני כן שמה של נציגת יוון עלה לכותרות. הזמרת, שלפי הדיווחים עלתה לבמת חצי הגמר ביום חמישי עם כ-40 מעלות חום, פיהקה במהלך הריאיון של עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון ונמנמה. לאחר שהסרטון התפשט ברשת, היא הגיבה לנושא ואמרה: "לא הבנתי איך זה גדל לממדים האלה. לא התכוונתי לפגוע באף אחד". כמו כן, גם נציג הולנד נהג בצורה דומה - ושם על פניו סווצ'ר כאשר עדן ענתה לשאלות העיתונאים. הוא טרם התנצל או הכחיש.

נציג הולנד לאירוויזיון בזמן תשובותיה של עדן גולן לעיתונאים (צילום: News Agency/Jessica Gow via REUTERS)
נציג הולנד לאירוויזיון בזמן תשובותיה של עדן גולן לעיתונאים (צילום: News Agency/Jessica Gow via REUTERS)

מוקדם יותר היום נציגת אירלנד לאירוויזיון במבי ת'אג, נשאלה בריאיון איך היא הגיבה לאחר שישראל העפילה לגמר. היא השיבה כי בכתה יחד עם המשלחת שלה. בעת הריאיון, על צווארה, הונחה כאפייה - המזוהה עם המאבק הפרו-פלסטיני.

כמו כן, לאחר שהגישה את התלונה, סיפרה על המקרה מנקודת מבטה: "הייתה סיטואציה שחיכינו לעלות לבמה בטקס הדגלים, שלדעתי, הייתה צריכה הסתכלות מיוחדת מטעם איגוד השידור האירופי. האיגוד לקח את זה ברצינות והיו שיחות על פעולות אפשריות שצריכות להילקח. זה אומר שפספסתי את הטקס, ואני מאוד מצטערת בפני המעריצים שלי שבאו לראות אותי. מקווה שאראה אתכם על הבמה".

נציגת אירלנד לאירוויזיון על התקרית (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)
נציגת אירלנד לאירוויזיון על התקרית (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)

גם נורבגיה וצרפת

הנציגה לשעבר באירוויזיון של נורבגיה, אלסנדרה, הייתה אמורה להציג הערב את ניקוד השופטים מטעם מדינתה - אך היא ביטלה את השתתפותה כאות מחאה נגד ישראל. נזכיר, כי בשנה שעברה כשהתחרתה מול נועה קירל הן נראו מיודדות מאחורי הקלעים, וקירל אף הזמינה אותה להופיע עמה בירקון. אלסנדרה כתבה ברשתות החברתיות: "הערב הייתי אמורה לחלק את הנקודות של נורבגיה במהלך הגמר. אני אסירת תודה שניתנה לי ההזדמנות - אבל קיבלתי החלטה לא לקחת חלק. אחדות על ידי המוזיקה זה המוטו של האירוויזיון וזו הסיבה שבגללה אני עושה מוזיקה. אבל עכשיו אלו רק מילים ריקות - רצח עם מתרחש, ואני מבקשת מכולכם ופתוח את העיניים והלב. תנו לאהבה להוביל אתכם אל האמת שנמצאת מולכם - שחררו את פלסטין".

גם הנציג הצרפתי סלימן הביע מחאה משלו. הוא ויתר על כחצי דקה מהביצוע שלו כדי להביע מסר לאחווה ושלום ואמר על הבמה: "מאז שהייתי קטן חלמתי להיות זמר. אנחנו צריכים להתאחד לפי המוזיקה לאהבה ושלום". לאחר בדיקה אם עבר על חוקי התחרות, ה-EBU דיווחו: הוא יופיע כרגיל - "הודענו על כך שהוא רצה לדבר במהלך הנאמבר שלו, רגע לני שעלה לבמה. הוא רצה לתת את קולו לשליחת מסר של אהבה".

דרמה הולנדית

עם זאת, זו אינה הדרמה הראשונה בתחרות האירופאית. מוקדם יותר היום דווח שהזמר ההולנדי יוסט קליין לא יתחרה בגמר הגדול של תחרות האירוויזיון השנה, לאחר שלפי הדיווחים הכה את אחת הצלמות בהפקה לאחר חצי הגמר שנערך ביום חמישי. "משטרת שבדיה חקרה תלונה שהגישה חברה מצוות ההפקה, לאחר תקרית בעקבות הופעתו בחצי הגמר ביום חמישי בערב. בעוד שההליך המשפטי נמצא בעיצומו, זה לא יהיה נאות שקליין ימשיך בתחרות", נכתב בהצהרה הרשמית מטעם התחרות.

ההצהרה התייחסה לחשד כי פסילתו של ההולנדי נבעה מהאופן הבזוי בו התנהג כלפי הנציגה של ישראל - עדן גולן: "ברצוננו להבהיר שבניגוד לדיווחים מסוימים בתקשורת ולספקולציות ברשתות החברתיות, אירוע זה לא כלל אף אמן או חבר של משלחת אחרת". כזכור, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת, קליין כיסה את ראשו עם דגל הולנד כמחאה נגד ישראל, בעודו יושב ליד גולן ובהמשך דרש ממנה לענות על שאלות פוליטיות מצד התקשורת.

נציג הולנד לאירוויזיון (צילום: רויטרס)
נציג הולנד לאירוויזיון (צילום: רויטרס)

לסיום, נכתב: "אנו שומרים על מדיניות של אפס סובלנות כלפי התנהגות בלתי הולמת באירוע שלנו ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה ומאובטחת לכל העובדים בתחרות. לאור זאת, התנהגותו של יוסט קליין כלפי חבר צוות נחשבת להפרה של חוקי התחרות. הגמר הגדול של האירוויזיון ה-68 ימשיך כעת עם 25 שירים משתתפים".

בתוך כך, הזוכה במקום השני בשנה שעברה, קאריה, הידוע בשירו "צ'ה צ'ה צ'ה", הודיע על פרישה מחלוקת הניקוד של המדינה שלו, ומצוות השיפוט. הוא נימק ואמר: "הרגיש לי לא נכון". קאריה הוא המנטור של נציג הולנד, וייתכן כי לאחר התקרית עם נציג הולנד - החליט כי זה המעשה הנכון עבורו.

עם זאת נזכיר כי אתמול, לאחר שצולם מאחורי הקלעים עם עדן גולן כששניהם רוקדים את הריקוד המפורסם שלו, הוא ביקש מהצוות הישראלי להסיר את הווידיאו מהרשתות, ולאחר מכן פרסם הבהרה שאינו מתכוון לקחת צעד פוליטי.