כשהגעתי בצהרי יום שישי אל הסינמטק בתל אביב, הייתי קצת סקפטי. סרט-אלבום-קומיקס של טיפקס ואורי פינק (גילוי נאות: קריקטוריסט הבית של מעריב)? מצד אחד, טיפקס היא אולי הלהקה הישראלית האהובה עליי - ויעיד על כך פרויקט הענק שהקדשנו לה לפני כשנתיים לרגל 30 שנות פעילות. מצד שני, מאז שהתאחדה מחדש ב-2014 החומרים שהוציאה לא ממש היו בסטנדרט של אלו מתקופת והפעילות המקורית, ובכלל, מי מוציא אלבומים ב-2024?

בערך שתי דקות לתוך ההקרנה של "שווארמה ביץ'" (במסגרת פסטיבל "סאונדטראק"), היצירה החדשה של קובי אוז וחבורתו, הסקפטיות נעלמה. מדובר במקבץ שירים מרהיב, שכהרגלה של טיפקס בועט לכל הכיוונים תוך כדי צעדי ריקוד. אוז אמר שלדעתו מדובר באלבום הטוב ביותר בתולדות הלהקה. אני לא בטוח שהוא מתעלה על "דיסקו מנאייק" וחבריו משנות ה-90, אבל עצם קיומו של הדיון הוא תעודת כבוד לפרויקט.

אז על מה אנחנו מדברים? "שווארמה ביץ'" הוא פרויקט שהגה אוז בימי השעמום והבדידות של הקורונה. הוא הסתגר באולפן, שיחק קצת עם סמפולים מתקליטים ישנים, ויצר אלבום קונספט שכמעט כבר אין כמוהו כיום.

התמה המרכזית של האלבום היא השיח הישראלי העכשווי סביב כסף, עבודה ומעמד. שירים כמו "שן אחת" על החנופה הישראלית ליהודי העשיר מחו"ל והפניית העורף כשהוא יורד מנכסיו, "הייטק דבקה" על ההשתעבדות לעבודה, "כשאני אביא ת'מכה" שבו אוז משרטט את הדברים המופרכים שיעשה כשיתעשר, ו"מבצעים וחיסולים" שעוסק בהתמכרותנו ל...ובכן, מבצעים וחיסולים, מהווים את הציר הסאטירי והתוכני של האלבום. אליהם מצטרפים "פאנלים" שנכנס בגזענות ההפוך-על-הפוך - אלו שמחפשים עלי תאנה כדי לכסות על ערוות הפאנלים ההגמוניים, והרצועה הסוגרת והמבריקה "אהרון אהרון" - טייק על סיפור עגל הזהב התנכ"י, כשההתמקדות הפעם היא באהרון - אחיו הפופוליסט של משה רבנו, שמוצג כדמוי דודו טופז, ונותן לעם את הפתרון הקל והזול.

בין השירים האחרים שווה לציין את שלוש הופעות האורח הנשיות באלבום - שני יצהרי בשיר הנושא, מגי אזרזר בשיר אהבה טיפקסי אופייני שמרפרר ל"פרח השכונות" - הפעם הקודמת בה חברה הלהקה לשחקנית אהובה (עלמה זק), ובעיקר האחיות כרקוקלי שמתארחות בשיר מקסים על התקופה שבין האירוסין לחתונה. סוגרים את הרשימה "טר"ש" ו"ברוס לי" - שירי הווי-שכונתי אופייניים ללהקה, ו"קרוק מדאם", החוליה החלשה באלבום.

טיפקס (צילום: רגב גל)
טיפקס (צילום: רגב גל)

ומה באשר לסרט? ובכן, השם "סרט" מעט מטעה - אין כאן עלילה. למעשה מדובר באוסף קליפים באנימציה לכל שירי האלבום עם מעט מעברונים קצרצרים. לפעמים מדובר ברובד חדש שמתווסף לשירים (כמו ההקבלה בין אהרון וטופז), ולעיתים בתוספת אסתטית בלבד, אבל התוצאה מרשימה, וממצבת מחדש את טיפקס במעמדה כלהקה הפעילה הטובה ביותר בישראל.