המוזיקאית מאיה בלזיצמן סיפרה בראיון חג ל״מעריב״ על התחושות ליצור בזמנים מורכבים אלה, על המופע המשותף שלה ושל בן זוגה, המוזיקאי מתן אפרת, יחד עם רביעיית טוסקניני בפסטיבל מיתרים שבצוותא, ועל האופן בו כל האמנים לקחו חלק פעיל בעשייה למען האנשים שנפגעו מהמלחמה. 

״מצד אחד זה לא פשוט להיות מוזיקאים בתקופה כזו. אנחנו הראשונים להיסגר והאחרונים להיפתח גם בתקופת הקורונה. אבל תמיד מצאנו את המקום להיות בו ולהוציא משהו אחר. במקום להתבאס ממה שקורה החלטנו לנצל את זה לטובה ולעשות מה שאפשר. בקורונה היה מותר להופיע מול 20 אנשים אז זה מה שעשינו. זה יצר אצלנו התייחסות אחרת לאופן בו אנחנו ניגשים לזה וגם לדינמיקה המיוחדת והמעניינת שנוצרה מול הקהל. אני חושבת שגם בתקופה הזו, אני לא מכירה שום אמן שלא יצא מהבית ועשה כל מה שהוא יכול למען האנשים שנפגעו מכל הדבר הזה. ניגנו בהלוויות, שבעות ועכשיו גם שעברה שנה באזכרות. זו זכות במידה מסוימת לעשות את הדבר הזה. יש לנו תפקיד ואנחנו בעצם סוג של צינור לנפש. זו לפחות הייתה התחושה שלי ושל הבן זוג שלי מתן, שהוא גם השותף ליצירה שלי. זו זכות גדולה ליצור מוזיקה בימים האלה בעיני״. 

איך את מצליחה לתווך לילדים את כל המצב?
״זה לא פשוט. אבל אני חושבת שדווקא הילדים הם מעין גלולת שמחה בתוך כל הדבר הזה. כי אנחנו מחויבים להם. זה לא שזה לא משפיע, זה משפיע. על הילדה הגדולה שלי בטח שהמצב משפיע. הילד הקטן שלנו נולד במלחמה בחודש דצמבר. בשבעה באוקטובר הייתי בהיריון והייתי חייבת לשמור עליו. התחושה שהוא בבטן שלי ושאני צריכה לשמור עליו הייתה חזקה יותר מהכל. בעצם זו הייתה מעין הצלה בסיטואציה הזו כי אין לנו ברירה. החיים האלה התהפכו עלינו ומי חשב שנגיע למצב הזה? אנחנו חייבים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי ליצור לילדים עתיד טוב יותר ואנחנו עושים מה שאנחנו יכולים גם באמצעות המוזיקה״. 

מאיה בלזיצמן (צילום: יואל לוי)
מאיה בלזיצמן (צילום: יואל לוי)

״אנחנו נופיע בארבעה באוקטובר בפסטיבל מיתרים בצוותא, אני ומתן מצרפים אליו גם את רביעיית טוסקניני ונשלב קטעים אינסטרומנטלים חדשים. בעיני אין משהו שאני עושה עכשיו שהוא לא קשור למצב. אני מאחלת שיהיה פה יותר טוב ושיחזירו את החטופים הביתה. כל מה שאנחנו עושים מכוון לשם. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים לעשות ומזמינים אנשים להיות איתנו. אני חושבת שמאז המלחמה כל שיר או יצירה נטענים במשמעות חדשה. זה היופי במוסיקה ובאמנות בכלל״. 

פסטיבל מיתרים יכלול גם מופע של ערן ויץ טריו שיארחו את חוה אלברשטיין, נקמת הטרקטור יארחו את רביעיית כלי מיתר,  אור אדרי, קרני פוסטל ואסף תלמודי בין ה-1-4 בנובמבר.