1. "ימי הולגאב" – ליצירה ישראלית אתיופית

בית הקונפדרציה ע"ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוסיקה ייחודית בשם "ימי הולגאב". הסדרה מחליפה את פסטיבל הולגאב הבינלאומי המסורתי, שנדחה השנה בשל המלחמה והיא כוללת ארבעה ימים של יצירה ישראלית-אתיופית מקורית, בתחום המוסיקה, המחול והתיאטרון, בהשתתפות מיטב האמנים, ותתקיים ב-23-26 בדצמבר.

מופע הפתיחה "יאיר דלאל ואבטה בריהון רוחות מדרום" – יתקיים ב-23.12 (21:00) בצוללת צהובה. נגן העוד והכינור יאיר דלאל,  ואבטה בריהון, הסקסופוניסט והזמר מובילים הרכב מוסיקאים בדואים מהנגב ומוסיקאים ממוצא אתיופי. המופע מציג חיבורים רבי דמיון ורגש של מוסיקה בדואית ומוסיקה אתיופית.

עוד בתוכנית: אבי ווסה עם נכסי צאן ברזל של המוסיקה האתיופית; הכוריאוגרפית והרקדנית המוערכת דגה פדר שתעלה שני מופעים בערב אחד; גודאי ארז-ביטואלין תציג יצירת תיאטרון-מחול לרקדנית סולו בליווי מוסיקה חיה;  אושי מסלה, ישראל בר-און ודניאל עצטה במופע טרי "עכשיו | אהון"; קבוצת תיאטרון הולגאב תציג את "בּוֹאוּ לבּוּנָה": סיפור על קפה" אודות סיפורה המיוחד של קהילת ביתא ישראל; ולהקת מרקנה תארח את הזמר תומבולה אבבאו במופע של נחמה לנשמה". 

אושי מסלה (צילום: שחר פאר)
אושי מסלה (צילום: שחר פאר)

"פסטיבל הולגאב, המוקדש מדי שנה ליצירה ישראלית-אתיופית, מתקיים השנה במתכונת מותאמת למצב וממשיך לתת במה מרכזית למיטב היצירה האתיופית הנעשית בישראל ולשיתופי פעולה מקוריים" אומר אפי בניה המנהל האמנותי של "ימי הולגאב".

למפונים מהדרום והצפון  כרטיסים בעלות סמלית של 10 שקלים. .http://www.confederationhouse.org

2. פסטיבל מעגלים – תיאטרון פסיק

פסטיבל "מעגלים" 2023 שנדחה מאוקטובר, יקיים חלק מהתוכנית המקורית ויעלה עשר הצגות חדשות ומקוריות בעלות מסרים חברתיים שיוצגו בירושלים ובתל אביב. בהצגות הפסטיבל: 

המחזמר "הווא ז'ה – סיפור חייו של הבאבא סאלי"  עם מוסיקה מקורית של שלמה בר מ"הברירה הטבעית" בחגיגות ה 80 שלו!

"איבדנו את זה" - מחזה העוסק בשאלה כיצד מדברים על התאבדות במשפחה?

איבדנו את זה (צילום: עמית ארז)
איבדנו את זה (צילום: עמית ארז)

שלמה בר (צילום: זהבה בר)
שלמה בר (צילום: זהבה בר)

"השוטרת אז- אולי"- במופע ייחודי לתושבי הדרום והצפון המתארחים במלונות בירושלים. השוטרת אז-אולי, דמות שנולדה בירושלים בשלהי הקורונה, בקיץ 2020 כשוטרת ליצנית יחידה המחלקת מדבקות של לבבות בירושלים. כעת היא חוזרת לאולמות התיאטרון עם 'קורס צוערים 23' - מופע אינטראקטיבי ומשתפת סיפורים ממסעותיה בירושלים.

פסטיבל "מעגלים" (מבית תיאטרון פסיק) ע"ש שרה נורמן, יתקיים בבית מזי"א לתיאטרון בירושלים ובמלונות בהם שוהים מפוני העוטף ב-18-21 בדצמבר. מנהל אמנותי אסי שמעוני.

אתר תיאטרון פסיק  

3. קיפוד הזהב

עמותת קיפוד הזהב, חותמת את דצמבר, החודש האחרון בשנה עם שלל אירועים בהם: מופעי תיאטרון רחוב, קרקס ופרפורמנס בפני מפונים מהצפון והדרום והקהל הרחב, בירושלים ובגבעת חביבה.

הרצאה מאת משה פרלשטיין על קבוצת התיאטרון "גוב סקווד"

שיחה בין נועה שכטר לארי טפרברג אודות קבוצת התיאטרון הבריטית-גרמנית גוב סקווד, שיצירותיה מתאפיינות בשימוש נרחב בווידיאו בעריכה בזמן אמת.

נועה שכטר (צילום: תמר קינן)
נועה שכטר (צילום: תמר קינן)

מִשְפּוּחֶה-  דיון תיאטרלי בנושא משפחות כפי שבאות  לידי ביטוי בהצגות ודרכי ייצוג המשפחתיות על הבמה. 

מופעי תיאטרון וקרקס  שיציגו בירושלים (1.12) ובגבעת חביבה (8.12)

מצ"ב וידאו מתוך אירוע שהתקיים בטבריה בפני מפונים  מהצפון
https://www.youtube.com/watch?v=ezHpbfOtNKI

 4. חיזיון אורקולי במערת צדקיהו 

"סודות מתחת לחומות" – הוא חזיון אורקולי מהפנט הלוקח את הצופים  למסע בזמן, אל תקופת בית ראשון, האגדות והמיתוסים של תקופת בית שני ואל סודות רבים נוספים הקשורים במערה המסתורית.

מערה צדקיהו הענקית והייחודית נחפרה מהעת העתיקה בידי אדם לאורך כ-250 מטר עמוק מתחת לסמטאות השוקקות של העיר העתיקה בירושלים. בחפירות המערה התגלו גם מטבעות מהתקופה החשמונאית, וההערכה כי המערה-מחצבה היתה בשימוש בתקופה החשמונאית.

המופע יתקיים ב-7. 10, 11, 12, 13, 14 בדצמבר, 2023 בכל שעה עגולה

בשעות 12:00-15:00. 

אתר Pami.co.il

5. חיים בסרט. קולנוע לב

 בתי הקולנוע נפתחים לאיטם, ואיתם גם רשת בתי קולנוע לב. בלב מקרינים על מסך הכסף סרטים חדשים שעלו השבוע ובהם:

"הצצה ליחסים" של טוד היינס ("קרול") בכיכובן של ג'וליאן מור ונטלי פורטמן; ו"הכול בסדר עם ג'ורג'י"  שמגיע הישר מפסטיבל חיפה. 

בשבועות הקרובים יעלו סרטים נוספים בהם "המאסטרו" הסרט המדובר של בראדלי קופר על חייו של המלחין הנודע לאונרד ברנשטיין; 

סרטו החדש של מרטין סקורסזה; סרט ההופעה המלהיב של ביונסה, סרטי ילדים בחג חנוכה, ועוד...