לקט המלצות תרבות לימים הבאים: אירוע האדריכלות "בתים מבפנים" בתל אביב יפו, חנן יובל מארח במופע את אהוד בנאי, להקת המחול קמע שבה עם המופע המצליח "כרמינה בורנה", יד בן צבי במרתון סיורים לקראת יום ירושלים וכנס לספרות ילדים.

תערוכת הדפס ואודיו ביוגרפיה חדשה על בן גוריון: שואבים עידוד מעולם התרבות
גלריית בארי נחנכת מחדש ופעילויות לאביב: אירועי התרבות שאסור להחמיץ

1. "בתים מבפנים" – אירוע האדריכלות, תל אביב יפו
בצל המלחמה, החליטו עיריית תל-אביב-יפו ויוזמי האירוע  לקיים זו השנה ה-17 את אירוע האדריכלות הגדול "בתים מבפנים" בסוף השבוע.

במוקד האירועים 180 סיורים בהם סיורים היסטוריים (עשר טחנות, בית המכס המנדטורי, בתי הבאר בפרדסי יפו ועוד) המספרים את סיפור בנייתה של העיר העברית הראשונה, סיורים במוסדות החינוך החדשים ופורצי דרך (מוזות, בית הספר משה שרת ועוד), היכרות עם מבני ציבור שתוכננו לשלב אוכלוסיות מגוונות בחיים העירוניים (המרכז לתרבות מונגשת, בית שניאור מרכז אתגרים,  בית ספר גיל ועוד) וסיורים בבתים פרטיים. השנה יתקיימו גם פעילויות לילדים בהן, מסע תיאטרלי בפארק התחנה ופעילויות נוספות.

בית הספר לחינוך מיוחד שושנה דמארי (צילום: נמרוד לוי)
בית הספר לחינוך מיוחד שושנה דמארי (צילום: נמרוד לוי)

חמישי-שבת 23-25 במאי

https://bit.ly/4alA0pZ

2. יובל וחצי. חנן יובל מארח את אהוד בנאי. זאפה הרצליה
במופע מיוחד בליווי נגנים, מביא חנן יובל, שרבים משיריו שהלחין לעצמו ולאחרים הפכו לנכסי צאן ברזל במוסיקה הישראלית, מבחר עשיר מעשייתו לאורך חמישה עשורים - "אתם זוכרים את השירים", "פגישה חצי פגישה", "ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר", "שהשמש תעבור עלי", "אני וסימון ומואיז הקטן", "הלילה הוא שירים", לצד ביצועיו ל"ליל חניה", "שיר המעלות", "ימי בנימינה" וכן שיריו החדשים יותר "ערב קיץ חם", "כל מילה" ועוד, כל אלה מרכיבים את הרפרטואר הענק שחנן יובל מביא אל הבמה ואל הקהל.

חנן יובל, חתן פרס אקו"ם למפעל חיים, וזוכה פרס שר התרבות ע"ש אריק אינשטיין לשנת 2021, מזמין למופע שלו את הזמר והיוצר אהוד בנאי.

יום שלישי 28.5 | 21:30

זאפה הרצליה

עמוד המופע

3. להקת המחול "קמע" חוזרת לבמה עם היצירה "כרמינה בורנה"
להקת המחול "קמע" מחזירה לבמה לחמש הופעות בלבד את היצירה "כרמינה בורנה" שנוצרה בשנת 2007 על ידי המנהל האמנותי וכוריאוגרף הבית תמיר גינץ.

"כרמינה בורנה" הפכה לסיפור הצלחה בינלאומי והועלתה ברחבי העולם, ובכלל זה באירועי התרבות של האולימפיאדה בביג'ינג (2008). 

כרמינה בורנה היא קנטטה עלילתית מאת קרל אורף משנת 1935-6,  המבוססת על 24 שירים מתוך קובץ של דברי שירה מימי הביניים בשם זה. הפירוש המילולי של השם הוא "שירי בוירן", המתייחס למנזר בנדיקטבויירן, שם נמצא כתב העת המקורי. הליברית, בלטינית וגרמנית, עוסקת בקשת רחבה של נושאים: הפכפכות הגורל והעושר, טבעם החמקמק, המתעתע של החיים, השמחה על שוב האביב ותענוגות השתייה, הזלילה, ההימורים והתאווה.

גינץ מעניק ליצירה המוסיקלית פרשנות תוססת ועכשווית, מניע את רקדניו הווירטואוזיים בהתאם להתפתחות המוסיקלית להתהוללות במשחקי חיזור, תשוקה וארוטיקה.

היכל אמנויות הבמה, הרצליה

22-25 במאי

https://did.li/x2Caa

4. לקראת יום ירושלים. מרתון הסיורים של יד בן צבי
לקראת יום ירושלים, תקיים יד בן צבי זו השנה ה-27, מרתון סיורים מסורתי בירושלים הכולל חמישים סיורים, שיספרו את סיפורה של בירת ישראל ויכללו בין היתר הצצה לשכונות החרדיות ומפגש עם משפחות חרדיות, מסע בזמן אל האופנה הירושלמית מימי המנדט ועד שנות ה-70', סיור בקטמון הישנה בעקבות הסדרה "סרוגים" בליווי יוצר הסדרה, ביקור נדיר ברובע הארמני המסוגר, חוות העלמות - המקום שהיווה בית לנערות מסוריה ולבנון, ניצולות מאירופה וצבריות, סיור בתלת מימד דרך הסטריאוסקופ, ביקור חד פעמי בבית החולים כפר שאול ודיר יאסין , סיור במסתרי הקוסטודיה טרה סנטה ברובע הנוצרי עם האב אלברטו פארי,  סיור בעקבות מפלצות חבויות בשכונת קריית יובל ועוד.

מוזיאון ארמני (צילום: נטע אביטל)
מוזיאון ארמני (צילום: נטע אביטל)

סיור בתלת מימד (צילום: טל יוסף)
סיור בתלת מימד (צילום: טל יוסף)

במרתון ייחשפו לציבור לראשונה חפצים מאוסף מתנות הנשיא יצחק בן -צבי. וכן יתקיים סיור ושיח גלריה בתערוכה 'תלם-צריף-נקודה. תערוכת נופי הנגב המערבי לפני ואחרי 7.10. בתערוכה יוצג גם יומן ציורים בהשפעת השבעה באוקטובר של האמן, חבר קיבוץ בארי, יוחנן דרוקר, כמו גם עבודות קרמיקה שחילצה האמנית מיכל מרום מביתה בקיבוץ רעים.

חמישי-שבת ורביעי| 30.5-1.6, 5.6 

https://ybz.org.il/%D7%9E%D7%A8%D7%AA%D7%95%D7%9F-%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/

5. כנס "הפנקס" לספרות ילדים ונוער. ספריית בית אריאלה

כנס "הפנקס" העשירי לספרות ואיור לילדים ולנוער נערך בשיתוף ספריית בית אריאלה וכתב העת "הפנקס" והוא כולל הרצאות, שיחות מיצבים ויזואלים שיחשפו את תמונת המצב הנוכחית של תחום ספרות הילדים שהושפע ממאורעות המלחמה.

במשתתפים: רחלי רוטנר על ספרות של חבורות כראי לחברה הישראלית; ד"ר אמיר חרש על תעלומות ואימה במציאות של אי וודאות וערעור ;אביגיל קנטרוביץ' על תנופת הקריאה של ספרות רומנטית ואירוטית בקרב נערות; הענקת עיטור "הפנקס" לתרומה משמעותית לסופר והמאייר יוסי אבולעפיה; פאנל עם עורכות ספרות ילדים העוסק בהשפעת אירועי ה-7.10 על המו"לות לילדים ולנוער, וחשיפה של תהליכי עבודה של המאיירות ג'ני מייליכוב, ענת ורשבסקי ורותם טפלו. 

באירוע יתקיים הפנינג מכירה של הוצאות ספרים עצמאיות לספרות ילדים ונוער.

יום חמישי 30.5 | בשעות 9:00-14:00 

מרכז קהילתי מגיד, תל אביב-יפו