קמיל ג'סלבה, מטפלת פיליפינית בת 31 וניצה חפץ, קשישה ישראלית בת 95, חוו יחד אירוע טראומטי שחיזק את הקשר המיוחד ביניהן. בבוקר ה-7 באוקטובר, כשמחבלים פרצו לקיבוץ נירים השתיים הסתגרו בממ"ד למשך יותר מ-10 שעות. קמיל, בתושייה ואומץ רב, הצליחה לשכנע מחבל שחדר לבית לקחת כסף ורכוש במקום לפגוע בהן ובכך הצילה את חייהן.

למרות הפחד והסכנה, המטפלת לא עזבה את ניצה, דאגה לה וחיבקה אותה. הקשר בין השתיים שנמשך כבר קרוב לחמש שנים, התחזק עוד יותר בעקבות האירוע. קמיל, שתכננה לחזור לפיליפינים, החליטה להישאר ולהמשיך לטפל בניצה, אותה היא מתארת כחברתה הטובה ביותר. ניצה, מצדה, סומכת עליה ומעריכה את מסירותה. למרות החוויה הקשה, שתיהן שרדו, ונשארו ביחד.

''פתוחה למחצה'', ציורו של מתן בן כנען (צילום: לנה גומון)
''פתוחה למחצה'', ציורו של מתן בן כנען (צילום: לנה גומון)

השבוע התקיים מפגש מיוחד במוזיאון הנגב בבאר שבע במסגרת התערוכה "כל הסימנים מראים". ניצה וקמיל נפגשו עם האמן מתן בן כנען, אשר יצר ציור בהשראת סיפורן המרגש מאירועי ה-7 באוקטובר.

הציור, הנושא את השם "פתוחה למחצה", הוא היצירה היחידה בתערוכה שנוצרה לאחר השבת השחורה. הוא מתאר את רגע האומץ, האהבה והמסירות של קמיל, אשר הצליחה להציל את חייה וחיי חברתה ניצה באמצעות שיחוד המחבל שפרץ לביתן בסכום של 1,000 שקלים. 

מפגש זה מדגיש את כוחה של האמנות בהנצחת רגעים היסטוריים ואישיים כאחד, ומציג את היכולת האנושית להתגבר על מצבים קיצוניים מתוך אהבה ונחישות. התערוכה ממשיכה להיות פתוחה לקהל הרחב ומזמינה את הציבור לחוות את הסיפור המרגש דרך עיניו של האמן ולהתרשם מעוצמת הרוח האנושית ברגעי משבר.