סערה פרצה היום (שני) בעולם התרבות סביב כוונת ראש עיריית חולון שי קינן למנות את מנכ"לית הבימה לשעבר אודליה פרידמן לממלאת מקום מנכ"ל החברה לפיתוח התרבות בחולון - שתחתיה פועלים תיאטרון חולון, מוזיאון הילדים ותיאטרון המדיטק. השחקן נתן דטנר, בעברו מנהל תיאטרון באר שבע, שוחח עמנו בנושא.

"הכרתי את אודליה עוד כשהייתה חשבת התיאטרון בתקופה של אגמון, וכשהוא עזב מונו אודליה ובני צרפתי כמנהלים זמנים של התיאטרון וכמו כל דבר זמני בארץ המינוי הופך לקבוע", מספר נתן דטנר על היכרותו והלקח שלימדה אותו פרידמן, שהביאה את התיאטרון הלאומי לפשיטת רגל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נתן דטנר (צילום: אריאל בשור)
נתן דטנר (צילום: אריאל בשור)

מה היה טיב היחסים ביניכם? איך התרשמת ממנה כמנכ"לית?
"יחסים לבביים מאוד. היא אישה נחמדה בעלת חוש הומור ועם רצון לעזור. הייתה מנכ"לית מאוד מעורבת ורוצה שהכל יעבור דרכה, צנטרליסטית, מצד שני תמיד הדלת פתוחה ואוזן קשבת".

אילו תפקידים קיבלת בתקופתה?
"הייתי שחקן ובמאי בתיאטרון וחתום כפרילנסר על החוזים ההוגנים ביותר. עם הזמן התחלנו לשמוע על שינויים תכופים ברפרטואר והבטחות שניתנו לי לא קוימו, ואז גם התחילו לבקש דחיה בתשלום הצ'קים באמתלה של בעיית תזרים מזומנים וכך מדחייה לדחייה אני מתחיל לצבור צ'קים שלא ניתנים להפקדה... השיא היה כשביקשו להחליף את הצ'קים כי התיאטרון החליף בנק... העניין הוא שכשחקן אתה מרגיש מחויב לקהל שלך אז המשכתי להציג תוך ידיעה שהסיכוי שאראה את הכסף הולך ופוחת... אבל אתה עדיין מאמין שהתיאטרון הלאומי, אין מצב שלא עומד בהתחייבויות שלו... כמה טעיתי. רק בישראל עשית, נכשלת, עשית, נכשלת, עשית, נכשלת, וזה נחשב לך כניסיון".

איך אתה מסביר את מינויה למנכ"לית המדיטק אחרי כישלונה בהבימה? 
"ראש עירית חולון מרגיש שהוא צריך לפצות את אודליה כי היא עזרה לו בבחירות, סבבה.. תן לה מה שאתה רוצה, רק לא דברים הקשורים בתרבות כי אתה יורה לעצמך ברגל, מה עוד שהוא מחליף ראש עיר קודם שתרבות הייתה נר לרגליו בחולון. אין מצב בעולם שאודליה תנהל מקום תרבות מכיוון שהיא תתקל באותם אנשים יוצרים שהיא השאירה בחובות והם לא יעזו להתקרב אליה שוב וכך המדיטק ישבות מכל פעילות
שלא לדבר על המשפטים שעומדים כנגדה וכל איגודי המקצוע של השחקנים הבמאים היוצרים כולם פגועי ההתנהלות של אודליה ועדיין חייבים להם מלא כסף שהסיכוי שהם יראו אותן שואף לאפס. לדוגמא אודליה השאירה אותי עם חוב של 360,000 ש"ח, אין מצב שהאשה הזאת תישאר בג'וב שהיא קיבלה אלא אם כן הפכנו לרפובליקת בננות ולא הודיעו לי".