אף-על-פי-כן נוע ינועו גלגלי התרבות - זאת יודעת השחקנית, המחזאית והבמאית הדס קלדרון, שלמרות הנסיבות לא ויתרה על קיום "תחת זיו כוכבי שמים", אירוע - באיחור-מה - בצוותא, בשישי, ה-12 החודש, לציון יום הולדת 110 לסבה, חתן פרס ישראל, המשורר אברהם סוצקבר. בין המשתתפים לצד המנחה נעם סמל: המחזאי יהושע סובול, הסופרת יוכי ברנדס, הבמאי אורי ברבש, מירי אלוני, ליאור אשכנזי ועוד.

"לא מפתיע שאני, כמו רבים מהדור שלי, הדור השלישי לשואה, נקשרתי כל כך לסיפורים של סבא שלי", היא אומרת. "זה הזמן שלנו, לאחר שהדור השני שבשאיפתו להיות צבר התכחש ליידיש ולא היה מוכן לשמוע מה קרה במלחמה, זאת, בעוד אנשי הדור הראשון, כמו סבא אברשה, לא התלהבו לספר על מה שקרה שם, כשמבחינתם היה יותר חשוב להתחיל חיים חדשים ולהגן על ילדיהם מסיפורי הזוועות".

לדברי קלדרון, קיום האירוע לזכר סבה איננו בבחינת מובן מאליו: "עברנו איזשהו תהליך, כולל פרס ישראל שהוענק לו ב-85', עד שהוא התקבל לתודעה כאן, בניגוד להתעלמות ממשוררי היידיש בראשית המדינה. אני עוד מקווה, שסבא אברשה יזכה למקומו הראוי  לצד משוררי העברית כמו אלתרמן ושלונסקי".

אלמלא פועלך למען הפצת מורשתו של סבך, האם היה מתקיים כעת אירוע כמו זה שייערך בצוותא?
"כנראה, צריך שליח לכל דבר, מישהו שאכפת לו. לצערי, בחייו סבא שלי לא זכה שיכירו אותו כפי שהיה ראוי. כיום, יש שמחשיבים אותו כאחד המשוררים הגדולים של המאה העשרים, לא רק כמי שתרם לשרידות השורשים שלנו".

כאב לו שההכרה בו התמהמהה להגיע?
"לא רק זה כאב לו. כמי שזכה להאריך חיים עד גיל 97 הוא נותר בודד מבני דורו וראה את דוברי היידיש הולכים ומתמעטים. אף פעם לא קראנו לו 'סבא', אלא 'אברשה' עם סגול מתחת לש', סבא שגדלנו על הסיפורים שסיפר. סיפורי הגבורה שלו על הפרטיזנים במלחמה קרבו בינינו עם היופי המרפא שהיה בהם, מה גם שהוא היה מספר סיפורים אדיר. לימים לא הסתפקתי במה שסיפר, אלא הייתי מראיינת אותו על מה שהיה ומסריטה את זה".

זה באשר לסבא אברשה. אם תשאלו אותה לאן נעלמה מהבמות קלדרון, שחקנית שכה הרשימה וריגשה בבית ליסין כסטלה ב"חשמלית ושמה תשוקה", היא תשיב "לא נעלמתי!" ותסביר שעודנה משחקת מדי פעם, אבל כעת היא בעיקר מחזאית, החתומה על שורה של הצגות (שאת רובן כתבה עם עודד אהרליך), שאותן גם ביימה ותסריטאית. לאחר חמש שנים שבהן שימשה כמנהלת אמנותית של התיאטרון הארצי לילדים ולנוער, היא עכשיו בנוסף לכל גם מפיקה עצמאית. 

ככזאת, היא חתומה על 'אבא סיפור', מופע משירי מיקי גבריאלוב, שהיא מעלה בשיתוף "התיאטרון הארצי" ותיאטרון חיפה. כמו כן, זו העונה השלישית שהיא מפיקה, יוצרת ומביימת את סדרת הפילהרמונית לכל המשפחה עם אהרליך ועם המנצח גיא פדר.