ביום הנורא בו מובאים לקבורה ילדי מג'דל שמס והארץ כואבת, הלוואי ונוכל למצוא נחמה באירועי התרבות. הפעם בלקט ההמלצות: סיפורים במונו עם יואב קוטנר על שיתופי הפעולה המוסיקליים של אריק איינשטיין, תערוכת בוגרות של בית הספר לאמנות המכללה האקדמית ספיר, רוני סומק ורונית שחר במופע מחווה למשורר יהודה עמיחי, על גבריות במבחן בתיאטרון עוטף הנגב, וסיפורי אהבה ברחבי תל אביב לקראת ט"ו באב.

מוזיאון ארץ־ישראל מציג: תערוכה חדשה המוקדשת למורשת האופנתית של משכית
אפרים סידון: "למה אין סאטירה? הטיעון שאנחנו במלחמה מרתיע יוצרים ומפיקים"

1. אני ואתה: החברים של אריק איינשטיין
לאריק איינשטיין היו כמה מערכות יחסים ארוכות-טווח, שהולידו קלאסיקות נצחיות: המפגש עם שלום חנוך יצר את צליל הרוק הישראלי, הגיטרה של מיקי גבריאלוב הלחינה את "אוהב להיות בבית" ו"התוכי יוסי", יוני רכטר יצר איתו את אחד מאלבומי הילדים הטובים בהיסטוריה.

במסגרת הסדרה "סיפורים במונו" של בית אבי חי, יואב קוטנר יקדיש תוכנית מיוחדת "אני ואתה: החברים של אריק איינשטיין". התוכנית תשודר בזום בשידור חי מביתו של קוטנר ותעסוק בשיתופי פעולה בולטים של אריק איינשטיין ביניהם יצחק קלפטר שם טוב לוי ואחרים.

יום שלישי | 30.7 | 21:00  | בזום

אריק איינשטיין (צילום: באדיבות ''פונוקול''. עיצוב: הילית שפר)
אריק איינשטיין (צילום: באדיבות ''פונוקול''. עיצוב: הילית שפר)

2. תערוכת בוגרות של בית הספר לאמנות. המכללה האקדמית ספיר
בשל טבח ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה, ביה"ס לאמנות, חברה ותרבות של המכללה האקדמית ספיר שבעוטף עזה, מתארח עם תערוכת הבוגרות בגלריית המדרשה בתל אביב-יפו. בתערוכה מוצגות עבודותיהן של  שבע סטודנטיות שמשקפות התמודדות אישית ומלאכת אמנות שאפשרה קירבה גופנית וקרבה רגשית בעשייתן. עקב כך האמניות ויתרו על גימור מהוקצע והן שומרות על גולמיות. 

יש מי שסגרה את שקרס ומוללה בידה חימר בספירתה את המאות שנעלמו ואינם. אחרת רשמה שוב ושוב רגעי דאגה, חרדה והתכלות, יש מי שצילמה מקרוב זרות של קרובים; זו שניסחה שפת משיכות מכחול אילמת של אובדן ואבל פרטי; ועוד.

הסטודנטיות המציגות הן: שרה אבו כף, מרים אלכמלאת, אפרת גל-נור, אנואר ז'ור, נירית קינן כהן, טלי ריאבוי

אוצרת: סמדר לוי

התערוכה תוצג מה-29.7 ועד 10.8

גלריית המדרשה, הירקון 19, תל אביב-יפו

טלי ריאבוי - האחיות לבוב (צילום: באדיבות המצלם)
טלי ריאבוי - האחיות לבוב (צילום: באדיבות המצלם)

3. מופע מחווה למשורר יהודה עמיחי במלאת 100 שנים להולדתו. יד בן צבי
מופע מחווה מיוחד למשורר יהודה עמיחי במלאות 100 שנה להולדתו יתקיים ביד יצחק בן צבי, ירושלים. הזמרת רונית שחר תבצע עיבודים וביצועים מיוחדים לשיריו המולחנים של עמיחי, בהם גם שיר חדש של עמיחי שהולחן עבור אלבומה האחרון. 

המשורר רוני סומק יספר על המפגש עם עמיחי מזווית אישית וכאמן. בנוסף, תתקיים הרצאה של פרופ' ניצה בן דב מאוניברסיטת חיפה- "עיר יום יום על שפת הנצח ירושלים" ביצירת יהודה עמיחי. 

המופע מתקיים במסגרת כנס ימי ירושלים של יד יצחק בן צבי.

יום שלישי 30.7 | 17:00 | מופע: מחווה ליהודה עמיחי - יד יצחק בן־צבי (ybz.org.il)

רוני סומק (צילום: ליאורה סומק)
רוני סומק (צילום: ליאורה סומק)

רונית שחר  (צילום: שרון שפירא)
רונית שחר (צילום: שרון שפירא)

4. גבריות במבחן. תיאטרון עוטף הנגב
תיאטרון עוטף הנגב יקיים פאנל מיוחד הנושא את הכותרת "גבריות במבחן – בין החזית לבית", שיעסוק בהתמודדויות מאתגרות של גברים ישראלים בימים טרופים אלה.

מטרת הפאנל לקדם שיח על מצבם של גברים שיצטרכו לעבור תהליך ארוך ומורכב של ריפוי ואיך אנחנו כחברה יכולים לעזור להם לשתף ולתת ביטוי לפגיעותם. 

הפאנל ייערך  לאחר הצגת היחיד "גבר" מאת אמיתי יעיש בן אוזוליו ביחד עם יוסי צברי, שנכתבה לפני ה-7 באוקטובר.

ההצגה מעלה את התמודדותו של הגבר הישראלי בסביבה מחוספסת. ההצגה זכתה בפרס חביבת הקהל ע"ש תרין שלפי וציון לשבח בפסטיבל תיאטרונטו 2023.

במשתתפי הפאנל: תמיר אשמן, מנהל אקדמי של התוכנית להנחיית מעגלי גברים, בית הספר לעבודה סוציאלית שבאוניברסיטת תל אביב. השחקן והמוזיקאי צחי הלוי, שני נתיב בר ממייסדות פורום נשות המילואימניקים, דני סטרין -החווה הטיפולית וניסן קלדרון מתיאטרון עוטף הנגב, אחיו של החטוף עופר קלדרון.

האירוע יוקדש לזכרו של ד"ר גבריאל בוקובזה  שפעל רבות בנושא.

יום שלישי 6.8 |20:00 | תיאטרון תמונע תל אביב

5. לרגל ט"ו באב, פרויקט סיפורי אהבה של עיריית תל אביב-יפו בכיכר ביאליק

בט"ו באב הנחגג השנה בתאריכים 19-18 באוגוסט יוצגו על גבי כרזות בתחנות אוטובוס ברחבי תל אביב סיפורי אהבה נבחרים הקשורים לכיכר ביאליק. אוסף הסיפורים הוא מכלול המעשים, החוויות והחלומות של תושבי העיר, אוהביה, מתכנניה ויוצריה.

הזוגות המשתתפים בפרויקט הכירו בכיכר ביאליק או שסיפור היכרותם קשור לכיכר. 

בין הזוגות שסיפורם ייחשף, רוני אדר ותכלת פלד שחרטו את שמותיהם "רוני + תכול" על הספסל היחיד בכיכר. קרן ארקין וסיון שמא שעבדו יחד והפכו חברות טובות עד שהתאהבו כששירו של ביאליק" "אַיֵּךְ"  מנסח את אהבתן:  "וַאֲנִי עוֹד לֹא יָדַעְתִּי מִי וָמָה אַתְּ – וּשְׁמֵךְ עַל-שְׂפָתַי רָעַד, וּכְרִצְפַּת אֵשׁ בַּלֵּילוֹת עַל-מִשְׁכָּבִי בָּעַרְתְּ בִּלְבָבִי;

קרן ארקין וסיון שמע (צילום: דין אהרוני רולנד)
קרן ארקין וסיון שמע (צילום: דין אהרוני רולנד)

טל גולני ושיר סופר הכירו בטינדר חודש לפני הסגר הראשון של הקורונה ונהגו להיפגש בכיכר ביאליק עם טיקאווי ממסעדה אסיאתית. "היינו יושבים ומסתכלים על בית העיר הסגור מבלי לדעת שיום אחד אציג עבודת אמנות במוזיאון העיר" אומר טל.