לקראת הסופ"ש - מספר המלצות לאירוע תרבות ברחבי הארץ, בשביל קצת אסקפיזם מהמלחמה - 

1. "התיבה" - שבוע העיצוב, ירושלים: 

שבוע העיצוב ירושלים, אירוע הדגל של "בית הנסן", חוזר במהדורתו ה-13 ויתקיים בתאריכים 19-26 בספטמבר ברחבי העיר ירושלים.

השנה יעסוק שבוע העיצוב בנושא "התיבה", שסיפורה התנ"כי מגולל אסון. עם זאת, התיבה היא גם סיפור על יצירה, על עשייה אדריכלית ועל האחריות האנושית לאסוף, לשמר ולהפיח תקווה. התיבה היא המקום בו שורדים את המבול ומשמרים את החיים ואת החומרים מהם בונים עולם חדש.

במהלך השבוע יתמלאו חללי הפנים והחוץ של בית הנסן בעשרות מיצבים, מיצגים ומופעים, תערוכות ופרויקטים מדיספלינות העיצוב, בהם "הכספת" עם אוספים כקפסולות שליקטו מעצבים לכדי תחבירים חדשים; ה"אכסניה", תערוכה המארחת פרויקטים של עיצוב אקדמי ומחקרים בטקסטיל, אופנה, ארכיטקטורה ותקשורת חזותית שתציע חללי מסע זמניים; המותג "con" של המעצב והיזם ניל כהן עם חנות פופ-אפ לחירום; וקולקטיב הסטריט-ארט החיפאי "BROKEN FINGAZ", בעבודה הנעה בין תקווה לייאוש.

שבוע העיצוב בירושלים (צילום: דור קדמי)
שבוע העיצוב בירושלים (צילום: דור קדמי)

שבוע העיצוב מארח גם שיתופי פעולה אומנותיים. האוצר והמעצב שחר קדם יוצר שיתוף פעולה עם השירות המטאורולוגי בישראל ועם אתר התחזית הירושלמי ״ירושמיים״, במסגרתו תוקם חווה מטאורולוגית אלטרנטיבית. בלב פרויקט ״השדכן״ השנתי נמצא החיבור בין מעצבים ואמנים למוזיקאים ואנשי סאונד הפועלים בירושלים.

בנוסף, שבוע העיצוב יוצא מגבולות בית הנסן ויוצר שיתופי פעולה עם מוסדות התרבות בעיר. לצורך כך גויס האוטובוס האדום המיתולוגי של העיר, שייקח את המבקרים במסלול יומי ברחבי העיר, ויסיים באירוע הדגל בבית הנסן. 

שבוע העיצוב בירושלים (צילום: דור קדמי)
שבוע העיצוב בירושלים (צילום: דור קדמי)

על מנת לצפות בלו״ז האירועים בבית הנסן וברחבי העיר, לחצו כאן.

2. יום שפת הסימנים - מרכז "נא לגעת", נמל יפו: 

מרכז התרבות והיצירה "נא לגעת" יקיים במסגרת יום שפות הסימנים הבינלאומי ב-23.9 שורת אירועים ייחודיים לכל המשפחה, בהם: הצגות לילדים ומבוגרים בשפת הסימנים הישראלית ובהשתתפות שחקנים חירשים; יריד אמנים רב-תחומי; במה מארחת לאמנים עם מגבלה וסדנאות המציגות לציבור הרחב את עולמם של מי שמשוחחים בשפת הסימנים כדרך חיים.

מטרת אירועי יום שפת הסימנים הבינלאומי היא להעניק לקהל הרחב הזדמנות לפרוץ את מגבלות התפיסה הרווחת ולהכיר אמנים מוכשרים הפועלים בתחומים השונים.

מרכז ''נא לגעת'' (צילום: בני דויטש)
מרכז ''נא לגעת'' (צילום: בני דויטש)

להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

3. "משחק החיים" - תיאטרון בית ליסין, תל אביב-יפו:

"משחק החיים", מחזהו החדש של המחזאי, הבמאי והשחקן אלכסי מישליק, הוא סיפור הצלחה בתיאטרון הצרפתי. המחזה בתרגום לעברית של אלי ביז'אווי, עולה בבית ליסין על שם איבצ'ר החל מה-29 בספטמבר.

העלילה מספרת על לאון, במאי תיאטרון מובטל שזקוק נואשות לכסף, ועומד להעביר סדנת משחק בכלא. יחד עם ז׳אן, שחקנית שהיא במקרה גם אשתו לשעבר, ועם אליס, עובדת סוציאלית צעירה וחסרת ניסיון, הוא מגיע לסדנה רק כדי לגלות ששני אסירים בלבד התייצבו: קווין, צעיר חמום מוח, ומלאך, אסיר שתקן בן חמישים ומשהו. מכאן מתחיל מסע מצחיק, מטלטל ומרגש. הגורלות המצטלבים והסיפורים שנחשפים מגלים לנו שגם בין החומות הסגורות, העולם גדול ומפתיע, ולדמיון יש דרכים לא צפויות לשחרר אותנו לחופשי.

''משחק החיים''  (צילום: רדי רובינשטיין)
''משחק החיים'' (צילום: רדי רובינשטיין)

בימוי: תמר קינן. משתתפים: גיל פרנק, מולי שולמן, לימור גולדשטיין, כרמל בין, שון מונגוזה

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

4. "יצירות מופת" - המשכן לאמנות, עין חרוד:

300 עבודות של 46 אמנים ואמניות ישראלים, המבצעים חזרה ליצירות הקנוניות של המאסטרים הגדולים ביותר של תולדות האמנות, מופיעים בתערוכה החדשה והמסקרנת "יצירות מופת", שתיפתח ב-20.9 במשכן לאמנות עין חרוד.

בין היתר מופיעים בה "הסעודה האחרונה" של דה וינצ''י, "ונוס" של בוטיצ'לי, שורה של דיוקנאות עצמיים של רמברנדט, "מדוזה" של קרוואג'ו, "מוזגת החלב" של ורמיר, "החירות מובילה את העם" של דלקרואה", "זוועות המלחמה" של גויה, "מקור העולם" של קורבה, "הרקדנית" של דגה, "אולימפיה" של מאנה, "החמניות" של ואן גוך ו"העלמות מאביניון" של פיקאסו. אבל אלה מוצגים בגרסה עדכנית, ישראלית, כזו שחוקרת את תולדות האמנות המערבית יחד ובמקביל לזאת המקומית.

 אורית אקטע בעקבות דה וינצ'י (צילום: אורית אקטע)
אורית אקטע בעקבות דה וינצ'י (צילום: אורית אקטע)

300 העבודות של האמניות והאמנים מהשדה המקומי, חוזרות אל יצירות מופת מתולדות האמנות, באופן שמאפשר לאמנים לדבוק בעבר, ובאותה נשימה, ליצור יצירה חדשה לחלוטין. האמנים והאמניות המשתתפים הם מדורות ורקעים שונים, בהם אמנים בולטים בתולדות האמנות הישראלית ובהם יגאל תומרקין, זויה צ'רקסקי, יוסף קריספל, רות שלוס, פואד אגבאריה, סיגלית לנדאו, ארם גרשוני, אלי שמיר, ליליאן קלאפיש, תמיר צדוק, עדי נס ואחרים. אוצר התערוכה: אבי לובין.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

5. "כשהכריש ישן" - קומדיה מוסיקלית, תיאטרון גבעתיים:

בסרדיניה של שנות הששים ועל רק עלייתה של התנועה הפמיניסטית, הקומדיה המוזיקלית האפלה "כשהכריש ישן" מספרת את סיפור התבגרותה של נערה בת 17 שבמשפחתה קללות, בגידות ונטישות הן עניין שבשגרה.

הגיבורה מנהלת רומן חשאי עם גבר מבוגר, שגורר אותה למערכת יחסים סאדו-מזוכיסטית הנתפסת על ידה כסוג של אהבה. למרות הניצול הגלוי לעין, הגיבורה מתעצמת ממשחקי השליטה ומוכיחה כיצד החלטה חופשית זו, להיכנע ולהכניע עד הקצה, היא לעיתים שפויה יותר מהסיוט של חיי האדם ה"נורמלי".

המחזה מאת דנה קיילה וזאב קלאתי נינוה, ע"פ סיפורה של מילנה אגוס. בימוי: זאב קלאתי נינוה. ההצגה תעלה בבכורה בתיאטרון גבעתיים ביום חמישי 19.9, 20:30.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.