ההצגה חייבת להימשך: פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-41 ייערך השנה כמתוכנן... בערך. למרות משבר הקורונה, עיריית עכו והנהלת הפסטיבל החליטו לקיימו על פי מתווה פתיחת אירועי התרבות המאפשר קיום הצגות באתרים השונים תחת כיפת השמיים. הפסטיבל בניהולו של המנכ"ל מאור בנזינו שזו שנתו הראשונה בתפקיד ובניהולו האומנותי של שלום שמואלוב, יציג השנה במסגרת התחרות הצגות אורחות המוצגות בשפה הערבית.
השנה הוחלט לוותר על קיום אירועי החוצות מתוך הבנה כי האחריות הציבורית מחייבת נקיטת משנה זהירות, ובתקווה כי בשנה הבאה יתקיים הפסטיבל במתכונתו המלאה. במידה והנחיות הבריאות לא יאפשרו את קיום הפסטיבל במועדו, לרוכשי הכרטיסים תהיה האפשרות לקבל עבורם זיכוי מלא- הפקת הפסטיבל עוקבת בדריכות אחר ההנחיות של משרד הבריאות ותקיים את הפסטיבל על פיהן.
השנה, במסגרת התחרות יעלו בפסטיבל 7 הצגות שנבחרו ע"י הוועדה האומנותית מתוך מעל 180 הצעות שהתקבלו. הצגות התחרות מעלות שאלות בנושאים המהותיים לחיינו בארץ, שאלות שישובו ויעסיקו אותנו גם ביום שאחרי הקורונה. היוצרים השנה, רובם ככולם, מבקשים לדון בסוגיית הציונות, הנרטיב הציוני, המטרות והיעדים של הציונות ובאתוס הישראלי. נושאים כבדי משקל שמטופלים לעתים בצורה ישירה ולפעמים בצורה קלילה, מצחיקה ומשחררת. מכירת הכרטיסים לפסטיבל תהיה זמינה מתחילת חודש ספטמבר.
"הג'וינט הישראלי" - מאת ערן טובול, מציג את גדולי המנהיגים של מדינת ישראל כאילו היו צעירים בתקופתנו, שלא יכולים לקנות דירה וחוברים כדי לבנות מודל כלכלי קיבוצי. כשהקופה המשותפת שלהם נגנבת, הם מתפתים לעסקה מפוקפקת עם יאסי, סוחר הסמים. העסקה מסתבכת וכעת חייהם בסכנה. הם פותחים במלחמת הישרדות ומגלים שלניצחון יש טעם של הפסד ובכל רגע הקומדיה יכולה להפוך לאסון.
"פינטה" - יוצרת ובמאית: רוני טוביאס גדעון - היצירה "פינטה" נעה בין טקסט, תנועה, דימוי ואור, ושואבת השראה מיומניו של קולומבוס, מראיונות עם אילון מאסק, משידורי ספייסאקס, משידורי נאסא ועוד, על מנת לבחון את אותם אנשים שיוצאים למסע, המניעים שלהם והמחיר שהמסע שלהם גובה.
"1948" - יצירה ובימוי: אפרת שטינלאוף – אתם/ן המורים/ות להיסטוריה, מעצבי הזהות העכשווית בראי העבר מוזמנים/ות ללמוד איך ללמד את אירועי 1948. ביחד נתבונן על העבר ונשאל שאלות על אמת היסטורית, על זיכרון קולקטיבי, על נרטיבים, על קורבנות ועל מנצחים.
"art attack" - מאת ניב שיינפלד ואורן לאור, מופע שבמסגרתו מוזמן הקהל לחגיגה של מוסיקה ומניפסטים מעוררי השראה. מוסיקת הפאנק וה-new wave של תחילת שנות ה-80, זעקו את זעקתו של הדור הצעיר בעיצומה של טלטלה חברתית וכלכלית רבת עוצמה. המניפסטים - שגם הם לרוב נכתבו ע"י אומנים צעירים וחדורי תשוקה, ביקשו להציג אלטרנטיבה למבנה החברתי והפוליטי הקיימים, והופיעו לאורך ההיסטוריה בתקופות של אי יציבות ומשברים חברתיים.
"אלאים الأيام Alayam" - כתיבה ובימוי של אלעד משה, אירוע פרפורמטיבי העוסק בנזילותה של הזהות בחברה רב תרבותית באמצעות משחק, סאונד, וידאו וטכנולוגיות בינה מלאכותית.
"על אדמה מוזרת" - במאית ויוצרת סיון שלצר. הקהל נכנס לחלל מוזיאלי בו מוצגת תערוכה היסטורית שמתעדת את מבצע ״מן השורש״ שהתרחש בשנת 2042. זהו מבצע עקירות מאסיבי של כל העצים הלא מקומיים שנטעו בארץ בעקבות רעיון ״הפרחת השממה״. הקהל מסתובב בין המוצגים והפרפורמריות, בסיור בין שבילי כאוס הנרטיבים שבו אנו חיים.
"הקהל מתבקש לעמוד" - סאטירה מאת עדינה חיימיס ועידו קולטון ובבימויו - החזרה הגנרלית לטקס יום הזיכרון המרכזי של תיכון 'עלומים' בעכו, פתוחה השנה לקהל. את הטקס מביים אריק יעקובסון, במאי שחולם לביים את "תיבת נוח" ועקדת יצחק בברודווי, אך נאלץ להסתפק בתלמידי שכבת י״ב בעכו. על אף המכשולים, נרקמות תובנות משמעותיות על היום המיוחד, הטקס ועל החיים במדינה ששוכחת לקדש את החיים כפי שהיא מקדשת את המתים. בהצגה משחקת השחקנית אסתי זקהיים.
השנה יתארחו בפסטיבל שלוש הצגות בשפה הערבית:
"שתי נשים" - בהפקת התיאטרון הכפרי טמרה, מאת נביל עאזאר, סיפורן של שתי נשים אם ובתה שנקלעות אחרי מות האב לבעיה "רצינית" בהגשת תרגיל תיאטרלי למכללה בה לומדת הבת במצבה הרגיש. ההצגה זכתה בפרס ההצגה הטובה בפסטיבל מסרחיד 2019.
"מונה" - הצגת בכורה של המרכז לתיאטרון עכו בבימויו של ברק בן דוד, בריונות ברשת ובעולם האנונימי של מדיות חברתיות המאפשר לנו לומר מילים ולעשות מעשים מבלי לקחת אחריות. במרכז הסיפור עומדת חקירה של בני נוער המעורבים בהטרדה של מונה, חברתם לכיתה, ברשת החברתית.
"המופע האחרון" - הצגה בהפקת תיאטרון אלמהבאש מרהט, בבימויו של מוחמד עיד, יצירה דרמטית יוצאת דופן. הקהל משתתף פעיל ומעורב ברצף האירועים. המופע מסתמך על טכניקת הקומדיה השחורה וקומדיית המצבים. הטקסט של ההצגה הינו מתוך אוסף סיפורים מאת הסופר התורכי עזיז ניסין "מולייר הספרות הטורקית". זוכת פרס ההצגה הטובה בפסטיבל מסרחיד 2018.
במסגרת הפסטיבל יתקיים דיון מיוחד על שם ד"ר שוש אביגל בנושא "תיאטרון במשבר" בהנחיית מאיה ערד יסעור. במסגרת הכנס יתארחו יוצרים פעילים בשני פאנלים שונים ויתקיים דיון על השפעת משבר הקורונה על האומנות בכלל והתיאטרון בפרט.
שמעון לנקרי, ראש העיר עכו: "העיר עכו, כעיר של תרבות ושל מפגש תרבויות, חרטה על דגלה את קיומן בכל עת. השנה, אנו נדרשים לאתגר שטרם ידענו כמותו. המשבר הכלכלי והחברתי שנוצר כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה וההתמודדות עמו, יצרו לכולנו קשיים רבים. בעת הזו, ישנה חשיבות רבה עוד יותר בקיומה של התרבות. פסטיבל עכו לתיאטרון אחר שנכנס לעשור החמישי לקיומו, כבר ראה וחווה משברים ומכולם יצא מחוזק. אנו נפעל שכך יהיה גם הפעם".
מאור בנזינו, מנכ"ל פסטיבל עכו לתיאטרון אחר: "אנו בתחושת שליחות גדולה לקיים גם השנה את פסטיבל עכו, בפעם ה-41. עבורנו זוהי זכות גדולה להמשיך את המפעל האדיר הזה. יצירה ישראלית – זה כאן! אנחנו מחזקים השנה, יותר מבכל שנה, את היוצרים, השחקנים ואנשי הבמה שלוקחים חלק בפסטיבל ואנו שמחים מאד שיש ביכולתנו לאפשר דווקא בימים אלה פרנסה ומתן במה לאנשי תרבות. פסטיבל עכו הנו מוסד ותיק, שהיה מחלוציו של תאטרון הפרינ'ג בישראל וגם בימים קשים אלה חשוב כי ימשיך להוביל ולקיים את התיאטרון בגאווה גדולה. אני מבקש להודות למנכ"ל היוצא מר אלברט בן שלוש על תרומתו האדירה לפסטיבל עכו ועל הליווי האישי והצמוד במשך השנים".
שלום שמואלוב, המנהל האמנותי של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר: "אנו נרגשים ומלאי תחושת שליחות להציג בימים מאתגרים אלה את התכנית האמנותית של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר 2020. עצם קיום הפסטיבל השנה הוא הישג בל יתואר ואנחנו מלאי הערכה לראש העיר עכו, מר שמעון לנקרי על שהוביל החלטה לקיים את הפסטיבל, גם אם במתכונת מצומצמת. קהילת האמנים והיוצרים, כמו גם אלפי חובבי התיאטרון, נושאים עיניים לפסטיבל עכו בציפייה ועצם קיומו מעניק להם תקווה. אנחנו פועלים מתוך הכרה במשמעות העמוקה שיש בהמשך היצירה גם בעתות משבר, בתקווה ובאופטימיות שאכן יתאפשר לנו להיפגש עם הקהל הצמא למפגש לא פחות מאתנו, ובעיקר מתוך אהבה גדולה ואמונה בכוחה של האמנות שלנו ליצור מרחב של הדברות, לנחם ולעורר השראה".