בימים אלה, כשמחלקות משאבי אנוש בחברות השונות עמלות על ארגון מסיבות הפורים לעובדים, שחקניות התיאטרון רעות ברבי וטל שלאכטמן מציעות פעילות קצת שונה: במקום עוד הופעה של די־ג'יי, סטנדאפיסט או זמר, השתיים, בעלות "שמש", עסק המתמחה בפעילויות אימפרוביזציה, מציעות דווקא סדנאות אלתור.

"אחד המאפיינים של פורים הוא ההשתטות ותחושת ה'שמח ומבדח', ומופע או סדנת אימפרוביזציה הם חוויה שמורגשת בגוף - גם לאלה שרק צופים בזה", אומרת ברבי. "זה מייצר ערימות של אדרנלין והתרגשות. זו חוויה כיפית שלא דומה לכלום".

מה זה בעצם אימפרוביזציה?
שלאכטמן: "אימפרוביזציה היא כידוע המילה הלועזית לאלתור, והמילה אלתור מגיעה במקור מארמית ופירושה: 'על־אתר', זאת אומרת על המקום. כלומר, להמציא משהו כאן ועכשיו. זה מתכתב לא רע עם 'עד לא ידע' של פורים. במהלך הסדנה למשתתפים אין מושג מה הצעד הבא, הם צוללים אל הלא נודע הזה. יש בזה משהו משחרר ומצחיק מאוד".

ברבי ושלאכטמן הכירו בלימודי המשחק. יחד, מתוך ניסיונן לאורך השנים על הבמה ובעבודה עם בני נוער, הן פיתחו כלים ויצרו את מה שהפך בית לסדנאות ומופעים, שבמסגרתו הן יכולות לשחק ולהדריך.

למה חברות וארגונים בוחרים בפעילות שלכן?
ברבי: "אני מאמינה שזה בגלל שהפעילות קצת שונה, היא האלטרנטיבה לפעילויות הפופולריות שכולנו מכירים. היא יכולה להתאים את עצמה בדיוק לאירוע, היא מאתגרת ושוברת שגרה. זה עונה בדיוק על הצורך החברתי המגבש. מבחינתנו, זה היתרון הבולט של הסדנאות או מופעי האימפרוביזציה שלנו. יש לנו את היכולת להתאים את הפעילות לקהל, לסגנון ולהווי המקומי".

רעות ברבי וטל שלאכטמן (צילום: יחצ)
רעות ברבי וטל שלאכטמן (צילום: יחצ)

שובר שגרה

לדבריהן, עולם האלתור משלב אלמנטים של גישה חיובית, ראש פתוח והקשבה, ועבודת צוות. כך הן גם צלחו את הקורונה - בדומה לאימפרוביזציה, הן השתדלו לאמץ גישה חיובית בתקופה לא פשוטה. בנוסף לפעילויות האימפרוביזציה המוקדשות לפורים, ב"שמש" ישנן הרצאות, סימולציות לשיפור מיומנויות תקשורת במקומות עבודה, מגוון פעילויות חינוכיות לנוער, סדנאות תהליכיות ומופעים לבתי ספר על בריונות ברשת, סמים ואלכוהול, מיניות, מגדר ועוד.

איך אתן מכינות את הצוות שלכן למופע אלתור?
שלאכטמן: "המופעים והסדנאות של 'שמש' הם דינמיים. אף מופע לא דומה לזה שקדם לו בגלל שהכל מאולתר. בפורים הקרוב, למשל, אנחנו ושאר השחקנים אמורים להופיע בפני כמה חברות, ויהיו מולנו קהלים של מאות עובדים ועובדות. האתגר בכל פעם מחדש יהיה לגלות את ההווי המקומי והלך הרוח החברתי - לא משנה אם זה לעמותות, חברות וכמובן לקבוצות חברים באירועים פרטיים המתקיימים לכבוד החג. התפקיד שלנו יהיה להוציא מהם את האנרגיה הנכונה וההומור, זה יהיה 'ממש כיף". 

פרטים באתר: שמש - מופעים וסדנאות בהזמנה אישית