האופרה הישראלית פותחת עונה חדשה עם האופרה האהובה "שיקוי האהבה" מאת גאטנו דוניצטי. את ההפקה מביימת שירית לי וייס ("חנוך לוין – האופרה", "אמהות") כמחווה וברוח ההפקה הבלתי נשכחת של הבמאי עומרי ניצן ז"ל משנת 1997, ובעיצובה של רות דר.

"שיקוי האהבה" תעלה בתאריכים 7-18 בנובמבר בבית האופרה בתל אביב. המנצח האיטלקי אלסנדרו דה מרקי, שהוביל הפקות רבות בבתי אופרה חשובים באירופה (וינה, ברלין, פירנצה, אמסטרדם, דרזדן ועוד), שב לאופרה הישראלית כדי לנצח על הפקה זו.

ענת עצמון בראיון למעריב: "התפקיד שלנו כאמנים זה להביע את דעתנו"
"100 גברים" - הדס נוימן מחפשת את אביה ובדרך פוגשת 99 סוגים של אבהות

העלילה מגוללת את סיפור אהבתו של נמורינו, צעיר כפרי ותמים, לאדינה, צעירה דעתנית ועצמאית, שמסרבת בתוקף להתמסר לו. העלילה מסתבכת כשלכפר המבודד מגיעים הסמל הרברבן בלקורה, שמבקש את ידה של אדינה, ודולקמרה השרלטן, שמוכר שיקוי פלאים. נמורינו התמים והנואש קונה ממנו את שיקוי האהבה (שאינו אלא יין זול) ולאחר שלל אכזבות, תלאות ותהפוכות הוא זוכה בליבה של אהובתו.

"שיקוי האהבה" הייתה עבודתו הראשונה באופרה של הבמאי עמרי ניצן ז"ל ובין ההפקות הראשונות שהועלו במשכנה החדש של האופרה הישראלית, הפקה שזכתה לשבחי המבקרים ואהדת הקהל ואף הוזמנה להופיע בפסטיבל סבונלינה בפינלנד ובדויטש אופרה בברלין.

ייחודה של ההפקה המקורית טמון בפרשנותו הייחודית של ניצן, שהעביר את העלילה, שמתרחשת במקור בכפר פרובינציאלי באגן הים התיכון, אל שדות העמק הכפריים של ארץ ישראל בשנות ה-30 וה-40. ניצן הסביר שבמקביל לסיפור אהבתם של אדינה ונמורינו, קיים באופרה רובד נוסף, עם דמויות המושפעות מעולם הקומדיה דל'ארטה. את התהליך הכואב שחווים אדינה ונמורינו במשך 24 שעות ללא שינה, הוא תיאר כמעין "חלום ליל קיץ שבו אין פיות המשחקות בגורלות, אלא דמויות הלומדות להינתק מן הכבלים הרגשיים שלהם ולהתחבר לעצמן".

"כיוצרת שמחפשת את הקשר בין הז'אנר האוניברסלי המרוחק כביכול ליצירה המחוברת למקום, התחברתי לקשר שיצר עמרי ניצן בין אופרה איטלקית פופולרית ואהובה כל כך לנופי ילדותנו, נופי ארץ ישראל. כשעוצמים עיניים ונזכרים בהפקה, עולות קודם כל החמניות. אני חוזרת אל הקיבוץ, אל השמש ומתרפקת על הנוסטלגיה האישית והאופראית. זוהי מחווה שכולה אהבה", אומרת הבמאית שירית לי וייס.

בין סולני ההפקה נמנים סולני האופרה הישראלית וסולנים בינלאומיים, בהם: זמרות הסופרן יעל לויטה ושירה פטשורניק בתפקיד אדינה, זמרי הטנור מריו רוחס וגרניט מוסליו בתפקיד נמורינו, זמרי הבריטון עודד רייך ומיכאל שוורץ בתפקיד בלקורה, זמרי הבס-בריטון מרסל בקוני וכריסטיאן זן בתפקיד דולקמרה, זמרות המצו סופרן ענת צ'רני ותמרה נבות (גאנטה) וזמרת הסופרן שקד סטרול (גברת דולקמרה), ובהשתתפות מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ' ותזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון.

"שיקוי האהבה" 7-18 בנובמבר
בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ), בתל אביב

kמידע נוסף: https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6025