נתחיל מהסוף. שלושה זוגות הגיעו לגמר פקין אקספרס. שלושתם חזקים, שלושתם ראויים, אבל רק אחד זכה במקום הראשון. עד פה נשמע כמו עוד סיום עונה של ריאליטי, לא? אז זהו שלא. הפעם אנחנו מסכמים ריאליטי גדול בלי כמעט "באז" תקשורתי. אירוע די חריג בישראל. אז מה קרה כאן בעצם? כבר נגיע לזה. 

״אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו״: בפעם הראשונה הסדרה מתעלה על הספר?
עוד הסחת דעת נחמדה: בקרוב על המסך - שעשועון חדש בהנחיית רשף לוי

לפני כן, בוא נדבר רגע על הנפשות הפועלות. שלישיית הגמר, רם וטל, שירה ומאור ועילי ומיתר, פשוט שלושה ליהוקים נהדרים וחזקים. אני לא חושב שהיה למישהו ספק שהם יהיו השלושה האחרונים, וגם כשהיו זוגות אחרים וחלשים יותר, שלושתם פשוט החזיקו בעייני את התוכנית על כתפיהם וסיפקו הרבה עניין, רגעים מצחיקים, או פשוט ביצעו את רוב המשימות כמו שאומרים להם. גם כשחלק עשו קצת דרמות, זה התגמד מהדרמות של הזוגות שהודחו לפניהם, שאיימו כל משימה שלישית לפרוש מהמירוץ.

אז למי שפספס, בפרק הגמר ראינו את הזוגות מתחרים ביניהם במקצה שכולו בנוי על טהרת הדרקון. יצירת דרקון אנושי מעשרות אנשים, מפגש עם בני המשפחה של הזוגות ובכי עם נקרא לזה "דמעות דרקון" (כי איך אפשר פרק גמר בלי קצת רגשי), קבלת פסלונים בצורת דרקון והרמז האחרון שהתחבא באחד מהם. אני לא אשקר שבפרקים האחרונים עלה אצלי חשש קטן להטייה של התחרות, כמו למשל פתרון פתע של חלק מהמשימות על ידי המשתתפים, או שאחד הזוגות עולה על מונית כשאין להם כסף בלי שהנהג אמר להם שייסע בחינם.

רם וטל, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
רם וטל, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

אז בוא נניח שאנחנו "מחליקים" על המקרים האלה, ואומרים שזה סבבה. עדיין על דבר אחד חבל לי. חבל שהדרך של התוכנית הייתה עקלקלה. התזמון של העלייה לשידור, מריחת זמן המסך וההצמדה של חלק מהפרקים יום אחרי יום (כאילו שלמישהו נוח לעקוב ככה). הרבה שאלות עולות לאחר פרק הגמר, שבעיקר ישפיעו על השאלה המהותית ביותר ברשת. האם יוכלו לפתח עונה נוספת? או שמא יוותרו גם על הפורמט הזה לאחר ש"וויתרו" על המירוץ למיליון? מצפייה בפרק הגמר התשובה ברשת ברורה, אבל לא ברור האם זה בר ביצוע.

הנחת המוצא היא שברשת ניסו כמובן לכסות את ההוצאות על צילום הפרקים, אך הרצון הזה התנגש לעיתים עם הרצונות של הצופה הישראלי. לקהל פשוט נמאס מסיפורים שוברי לב בכל רבע שעה מאז כוכב נולד 5. אי אפשר להקרין כל כך הרבה ריבים חסרי משמעות או בכיינות של הזוגות כשהם מתלוננים אחד על השני, כשבבית עדיין עבור רבים מהצופים הבעיות הגדולות והמחשבות עדיין בעזה.

עוז זהבי, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
עוז זהבי, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

לא ברור מה היה "בוער" להחליט אי שם בפברואר, ארבעה חודשים לתוך המלחמה, שזה בול הזמן להקרין את הריאליטי שצולם בעשרות אלפי שקלים לפרק. רק הטיימינג חתך כמה אחוזי רייטינג, ועם עריכה שהראתה את מיטב התלונות הישראליות מהזוגות, 12% רייטינג שקיבל פרק הבכורה צנח תוך ארבעה פרקים בלבד לאזור ה-5% רייטינג. עם הזמן עלו אחוזי הרייטינג, אך לא מספיק. 

כל זה מאכזב במיוחד כי הפורמט עצמו טוב. הוא עובד. הוא מעניין. ובעיקר הוא משהו שהקהל הישראלי עדיין לא באמת ראה (כלומר, לפחות בארה"ב זה בטוח עובד מצוין). עם הזמן נראה שדאגו קצת לצמצם ולהדק את הפרקים, אך אני חושש שזה פשוט היה מעט מאוחר מדי. כל שנותר לקוות הוא שהרמזים העבים שהשאיר אחריו הקהל יעזרו להבא להסיק מסקנות.