אחרי שכל אחד מהם היה במשך שנים במאות דייטים שלא הובילו לחתונה החליטו ליאת צרפתי וצביאור שרייבר להשתתף ב"ווארט", תוכנית דוקו־ריאליטי חדשה המשודרת ברשת 13 וחושפת את עולם השידוכים במגזר החרדי בדרך לחתונה המיוחלת. במסגרת התוכנית מנסה מועצת השדכנים תחת ידם של יקי רייסנר ושרה פכטר, שתי דמויות מובילות במגזר החרדי, להביא את הרווקים והרווקות המככבים בסדרה לווארט, דהיינו אירוסים וחתונה.

'אטלס': ג'ניפר לופז פשוט לא לומדת מטעויות | ביקורת נטפליקס 
בא על שכרו: הבשורה המשמחת שקיבל רביב דרוקר לאחר שידור התחקיר

רגע לפני עליית התוכנית, שבה נוטלים חלק שישה זוגות, פורסמו טענות לפיהן אחד משמונת השדכנים שמשתתפים בה הטריד והשפיל לכאורה נשים שנמצאות במאגר שלו ומיועדות לשידוך. בעקבות כך, כתגובת רשת 13, "רשת החליטה לצמצם משמעותית וככל שניתן את תפקידו בתוכנית".

צרפתי (40, מירושלים, עורכת דין, חוזרת בתשובה) ושרייבר (38, מרמת השרון, בעל חברה לניקוי חלונות וגם זמר) מייחלים כאמור למצוא בזכות התוכנית את המיוחל והמיוחלת. צרפתי כבר נחשפה בתוכנית ויצאה לדייטים עם גיל גורביץ (41), ואילו שרייבר ייחשף הערב (שלישי), כשהדייט שלו יתקיים עם נשמה לוסטיג (36). בסיום התוכנית נוכל לדעת מי מהם אכן בדרך להחליף את הסטטוס מרווק לנשוי.

"לי יש חלום להתחתן, אבל עם מישהו טוב, ושזה באמת יצליח", מספרת צרפתי. "עשיתי הכל בשביל שידוכים, אפילו נסעתי לארצות הברית, לרומניה, לצרפת כדי להתחתן. שמתי גם בפייסבוק פוסט, רשמתי שמחפשת חתן. יצאתי ל־60 דייטים בשלושה חודשים. עשיתי הכל".

ואז החלטת שאולי התוכנית תעזור?
"הייתי בסעודת שבת אצל חברים בירושלים, פתאום הגיעה מישהי ואמרה לי שהיא אמורה להשתתף בתוכנית טלוויזיה כזו ושהיא חושבת שזה פחות מתאים לה, ושתמליץ למפיקה עליי. דיברתי עם המפיקה והחלטתי להשתתף, כדי בסופו של דבר להקים בית".

"כמובן גם החלום הכי גדול שלי הוא להתחתן, להקים בית, להכיר את האחת ולהביא ילדים לעולם, בעזרת השם בקדושה ובטהרה. לבנות משפחה שמחה ומאושרת", מספר שרייבר. "יום אחד הגעתי לחבר לארוחת שישי, הלכנו לבית הכנסת ואחרי התפילה אלעד קופרמן, הבעלים של חברת ההפקה, ניגש אליי, שאל אם אני רווק והסביר לי הכל. זה מאוד התאים לי, ואמרתי שעל הדרך אפשר להראות לצופים גם את הדרך היפה של הדת".

זה כרוך בחשיפה לא פשוטה.
"שיתפתי בכך את אמא שלי. היא ממש אשת סוד שלי. היא כמובן אמרה 'למה לא, בשמחה'. חוץ מזה, אני איש במה, עוסק גם במוזיקה. תמיד ידעתי שאהיה סוג של בן אדם מפורסם, רק חיכיתי לרגע הזה. אני איחשף בתוכנית רק הערב, אבל היו כבר אנשים שזיהו אותי בפרומו של מאית השנייה. כמובן כולם מפרגנים ברוך השם, אומרים 'שיהיה לך בהצלחה'".

"המשפחה שלי תמיד מפרגנת לי, אבל מפני שלא ידעתי איך הם יגיבו לזה, עדכנתי אותם רק חודש וחצי לפני תחילת שידור התוכנית", מספרת צרפתי. "גם בעבודה לא ידעו. רק שתי אחיות שלי ידעו, אז לרוב האנשים זו הייתה הפתעה. הם מאוד שמחו ופרגנו לי ומקווים שזה יצליח. קיבלתי מלא פרגון, באמת חיבוק מהעם שלנו. ראו אותי ברחוב, בשוק, פרגנו לי, חיבקו אותי. זה פשוט מחמם לי את הלב".

צרפתי ציינה בתוכנית כי היא מחפשת בחור טוב, ירא שמיים, שמחובר לקדוש ברוך הוא, שיש לו מידות טובות, ו"שארגיש בבית איתו, שארגיש נוח". את שרייבר תשמעו מספר שהוא מחפש בחורה טובה, יראת שמיים, בעלת מידות טובות, שתהיה קצת פלפלית, ו"שתהיה בינינו כימיה, תקשורת, הבנה ואהבה. תקשורת זה הדבר הכי חשוב", הוא מציין.

ווארט (צילום: צילום מסך רשת 13)
ווארט (צילום: צילום מסך רשת 13)

"לפעמים לא מספרים הכל"
שניהם חווים מקרוב את האתגרים שברווקות סביב גיל 40 בחברה החרדית. "אנחנו במשפחה חמש בנות, כולן נשואות ברוך השם", מספרת צרפתי. "ההורים שלי די סומכים על הבחירות שלי. הם רוצים, מתפללים עבורי, הלחץ הוא מידתי. הם רוצים לראות אותי נשואה, שיהיה לי בעל, שלא אהיה לבד. אבל הם באמת סומכים על הדעה שלי כי אני אחראית מאוד. ברגע שאת נמצאת באמונה, ומבינה שהכל מבורא עולם, את כבר לא בלחץ מהמצב וזורמת עם החיים".

"גם אצלנו כולם נשואים, ברוך השם", מספר שרייבר. "את הלחץ מרגישים גם מתוך הבית וגם מחוץ לבית. חברים קרובים, חברים מבית כנסת, אנשים רוצים מאוד לשדך לי, מתפללים עליי כל הזמן. אמא אומרת 'מתי כבר תתחתן, מתי תביא ילדים ולי נכדים?'. גם הרב שלי כל הזמן אומר 'אני רוצה כלה, חתונה אני רוצה'".

נשמע מלחיץ.
"הלחץ הזה וההרגשה הזאת לא יכולים להשפיע על קבלת ההחלטות. להתחתן זה דבר שאני הכי רוצה בעולם. הסביבה אולי נותנת כל הזמן תזכורות, כי יש לפעמים רגעים שאתה רוצה לעצור. כל הדייטים זה הרי נורא מעייף, מתסכל, ולכן לפעמים אתה מרגיש צורך בפסק זמן. אבל אז אתה נכנס שוב למוד הזה, למסע הזה מחדש, לריצה הזו לחפש. אני מבין שאני עושה את ההשתדלות, אבל זה לא אני אלא בורא עולם. הוא המחליט".

"זה באמת לא פשוט", מודה צרפתי. "אנשים שומעים שאני לא נשואה, אומרים ישר 'אבל את מקסימה, יפה, מה הבעיה שלך?'. לכי תסבירי להם שאני מנסה, משתדלת, אבל זה לא מצליח. יצאתי בעבר קרוב ל־400 דייטים, הייתי בקברי צדיקים".

מה עונים?
"אני מכבדת את האנשים שמדברים איתי, אומרת להם שאני עושה השתדלות, יודעת שהשם מכין לי משהו טוב וכל דבר בזמנו. למדתי לקבל את השאלות האלה, אני מבינה שהם רוצים רק בטובתי. יש גם כאלה שאומרים 'בזבזת את החיים על חו"ל, טיילת יותר מדי, למדת יותר מדי'. אני לא כועסת, אומרת: 'אתם הראשונים שתקבלו הזמנה'".

"אני לא בדיוק ספרתי כמה דייטים היו לי עד התוכנית, אבל היו מאות", משתף שרייבר. "הייתה השתדלות עצומה. חלק מהדייטים היו דרך שדכנים, אבל לא רק. כשמגיעים לגיל כזה, אתה יורה לכל הכיוונים. ניסיתי בזמנו גם כל מיני אתרי היכרויות, גם לא דתיים, אבל עניין של שמירת שבת היה מאוד חשוב לי. אתה מנסה הכל כדי להגיע לאחת שלך, ליהלום שלך, ורוצה לקלוע למטרה בצורה הכי מדויקת שאפשר. מובן שאין 100%, אבל להתחתן מבחינתי זה פעם אחת בחיים".

"גם אני לפני התוכנית יצאתי לדייטים לא רק דרך שדכנים, אלא גם דרך אנשים שמכירים לי, דרך אתרים וכדומה. זה שוחק, אבל אני מבינה שזו הדרך", מספרת צרפתי.

אני משערת שהיו לכם גם לא מעט דייטים מתסכלים.
צרפתי: "אנשים שאני מכירה המליצו לי להיפגש עם איזשהו בחור, פרגנו לו. רק מהשיחה איתו גיליתי שיש לו איזושהי בעיה שקשה להתמודד איתה. זה אכזב אותי מאוד. אני יודעת שאנשים רוצים את טובתי, אבל לפעמים לא מספרים הכל".

שרייבר: "היו מקרים שבקושי הצלחתי לעבור דייט אחד או שניים. היו שנמשכו כמה חודשים, ושם הייתי צריך להגיע להחלטה אם זה חתונה או לא חתונה. היו גם כמובן מקרים הפוכים, שאני לא הייתי מה שהן חיפשו. זו דרך העולם, דרך החיים, לכל אחד הטעם, הסגנון שלו, מה שמצויר לו בראש".

אולי יש בך חשש מסוים מהמחויבות הזו?
"אני יודע בדיוק מה אני רוצה ואני לא מבולבל. הדבר שאני הכי רוצה בעולם זה להתחתן, אבל לא פחות חשוב לי עם מי אני יוצא למסע הזה. אני שואל את עצמי למשל האם אנחנו יכולים לגדל ילדים ביחד? ברגע שהתהיות האלה עולות, התשובה היא 'לא'. אני מבחינתי ממש לא מפחד, רק מחפש את ההתאמה הנכונה. הכל כבר מוכן, אפילו יש טבעת".

ווארט (צילום: צילום מסך רשת 13)
ווארט (צילום: צילום מסך רשת 13)

"מלחמה יומיומית"
בתוכנית מוצגים הדייטים הראשונים בלובי בבתי מלון ובצורה די רשמית. במציאות, מבהירה צרפתי, "זה תלוי לאיזה מגזר אתה הולך. במגזרים מסוימים יגידו לך שזה רק ככה. יש כל מיני סקאלות. זה לא חייב להיות בבית מלון בצורה רשמית, העיקר שזו תהיה דרך מכבדת".

"במגזר החרדי ההארד קור זה באמת קורה במקומות כאלה, או בבתי מלון או בבתי קפה מאוד מסוימים שבאים לשם המון משודכים, אבל אין איזה כלל מחייב", מציין גם שרייבר. "זה יכול להיות גם באיזשהו פארק, באיזשהו מקום שקט להיכרות ראשונה".

בתוכנית כאמור מלווים הרווקים והרווקות במועצת שדכנים המנסה להתאים להם בנות/בני זוג בצורה האופטימלית תוך הבנת רצונותיהם וצורכיהם, ומייעצת מה להגיד או לא להגיד, אילו תכונות להבליט. במציאות, הם מספרים, לא פעם גם התאכזבו בעברם משדכנים.

"ברוב הדייטים אני משתדל לראות תמונה, לדעת לקראת מה אני הולך", מספר שרייבר, "אחת הבחורות שהציעו שאפגוש הייתה יותר יראת שמיים ולא הייתה מוכנה לשלוח תמונה. כשנפגשתי איתה, ראיתי שמדובר בבחורה אחרת לגמרי ממה שהגדירו. כיבדתי אותה, נתתי מעל שעה לפגישה, באמת התעניינתי, כדי שלא תרגיש שאני לא מעוניין בה. בסוף הדייט פניתי לשדכנית ואמרתי שזה לא הכיוון, שהסגנון פחות מתאים. אלה דברים שאם השדכן לא מדייק בהם, זה עוד יותר מעייף ומתסכל, ממש מלחמה יומיומית".

"כשהייתי בת 38, שדכנית שכנעה אותי לצאת עם בחור בן 50", מספרת צרפתי. "בסוף אמרתי 'טוב, אולי זה בעלי', ושאני מוכנה. הגעתי לפגישה, דיברנו, ואני מבינה פתאום שהוא בן 58. אבא שלי באותו זמן היה בן 63. אם השדכנית הייתה אומרת זאת מראש, הייתי חושבת על זה, מתכוננת, רואה אם זה מתאים לי".

שרייבר: "זה מאוד קיצוני שקורה דבר כזה".

צרפתי: "לא, לא. זו לא הפעם הראשונה שקרו לי דברים כאלה".

שרייבר: "אוי ואבוי".

צרפתי: "שדכנים ושדכניות באמת עושים עבודת קודש, אבל חשוב לא לבלף כי הבן אדם כן יודע מה הוא רוצה, גם אם עבר בחייו הרבה דייטים".

ווארט ביידיש זאת "מילה", כלומר סגירת שידוך. כל צד נותן את המילה שלו ומכריזים רשמית שיש חתונה בקרוב. המשפחות מרימות לחיים, האמהות שוברות צלחת ובכך מסמנות שהווארט חתום וסגור. מועצת השדכנים כמובן משתדלת שבסוף התוכנית יתקיים ווארט בין הזוגות.

"איך אומרים, נצפה ונדע, בעזרת השם", אומר שרייבר. "אני כאמור גם זמר. בתוכנית ליוו את תהליך ההקלטה של הסינגל הראשון שלי 'בואי כלה', כשהחלום הוא כמובן לעמוד תחת החופה כשהשיר הזה ברקע". "בעזרת השם, זה יצליח. אני מקווה, מאמינה. אמונה היא חצי מהדרך", אומרת צרפתי.

מניסיונכם, נדבו טיפ ליוצאים לדייט ראשון.
"תהיו עצמכם, תהיו אמיתיים, כנים. מומלץ גם לדבר בטלפון לפני הפגישה, לבדוק אם יש לכם חברים משותפים כדי לבדוק על הבן אדם".

שרייבר: "הכי חשוב לבוא פתוח, לא לבוא סגור מראש. הייתה למשל בחורה שנפגשתי איתה, ראתה את סגנון הכיפה שלי וכבר מלכתחילה מיתגה אותי. נסו להכיר את הבן אדם, אל תבואו עם סטיגמות. תלמדו גם להקשיב לצד השני. כגבר אני יכול להגיד שברגע שאתה מקשיב לבחורה בדייט הראשון, זה כבר לבד עושה את העבודה".