מאז מתקפת 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, הכתבים והפרשנים הצבאיים של ערוצי הטלוויזיה עובדים סביב השעון - אך קשה שלא להרגיש בחסרונו של רוני דניאל, מי שהיה הפרשן הבכיר של ערוץ 12 (ולפני כן ערוץ 2) במשך כשלושה עשורים, עד שנפטר ב-2021. שוחחנו היום (ראשון) עם המגיש הבכיר של ערוץ 12, דני קושמרו, שהכיר היטב את דניאל, ושמענו ממנו מה, לדעתו, הפרשן המנוח היה אומר על המצב.

״פעם היית הגיבור שלי״: דני קושמרו סוגר חשבון עם אריק קלפטון

״כולנו הרגשנו מושפלים ומבוישים בשבעה באוקטובר, אז אני בטוח שאצלו (רוני דניאל) התחושה הזאת הייתה עוד יותר קשה מכולנו. לפעמים אני מת לשמוע מה הוא היה אומר על דבר כזה, ולפעמים אני גם שמח בשבילו שהוא לא ראה שהגענו למצב הזה. שצה״ל הגדול והחזק שממש היה חלק ממנו פישל בגדול כל כך. אבל אני בטוח שהוא היה מרוצה מהתפקוד הנוכחי. אני חושב שאחרי ההלם, העצב, הבושה וההשפלה של השבעה באוקטובר הצבא התעשת אחר כך בסופו של דבר. אז אני בטוח שתחושת הזעם והתסכול שהיה חווה היה כלפי תפקוד קבינט המלחמה, ובעיקר הצעקות והשיח הלא מכבד והלא הגיוני שקורא שם. את זוכרת את הנאום המפורסם שלו 'אני ציפור זקנה'? אז אני לא רוצה לחשוב איך הנאום הזה היה היום״, פתח קושמרו את דבריו. 

רוני דניאל (צילום: משה מילנר, לע''מ)
רוני דניאל (צילום: משה מילנר, לע''מ)

יש את הקטע המפורסם שלכם ממבצע עופרת יצוקה, כשבמהלך שידור חי נשמעה אזעקה והוא סירב להתפנות לממ"ד ולהמשיך לשדר. אתה חושב שהמצב היה מרכך אותו?
״האמת שלא זכרתי את הקטע הזה – אבל הזכירו לי אותו. רוני היה טיפוס יותר של דור מקימי המדינה. כלומר, יותר קשוח, אז כן יורים עלינו קצת – לא קרה כלום. אני לאורך הדרך לא קיבלתי את התחושה הזו  - ושאלתי לא פעם למה אנחנו מעבירים את המיליונים האלה לחמאס? יש לי פוסט שהעלתי לחשבון הפייסבוק שלי משנת 2014 בו שאלתי למה מעבירים את כל המיליונים האלה לחמאס? אני תושב הדרום המקור ולא פעם זה תיסכל אותי שלא מתייחסים לדרום כמו שצריך כמו שמתייחסים למרכז. ״הטפטופים״ האלה לאורך השנים הוציאו אותי מדעתי. אז רוני להבדיל ממני קצת יותר נקט בגישה הממסדית של משרד הביטחון, צה״ל והממשלה״. 

@oldnewsisrael

מה קורה כשאזעקה בשידור חי מפריעה לדיווח של רוני דניאל בשדרות? מתוך שידורי מבצע עופרת יצוקה - 28.12.2008

♬ צליל מקורי - החדשות הישנות

איך הוא היה מגיב לקונפליקטים בין הממשלה לצבא ולניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להטיל את האשמה על המערכת הצבאית?
״תראי, אין ספק שלצבא יש אחראיות למה שקרה, ואנשי הצבא כבר לקחו אחריות. באותו רגע שהם לקחו אחריות הם הבהירו שהם הולכים הביתה. אבל האחריות היא גם למי שנותן את ההוראות לצבא, ומהפוליטיקאים לא ראיתי שהם לקחו אחריות על המחדל. לפי דעתי, יש המון פוליטיקאים שצריכים לתת הרבה מאוד תשובות – ולא ראיתי אותם עושים את זה״. 

״בכל מקרה, רוני מאוד חסר לי – הקול שלו מאוד חסר. כמו שאמרתי, אני מצד אחד מצטער שהוא לא כאן אבל מצד שני אני שמח בשבילו שהוא לא כאן לראות את מה שקורה״, סיים קושמרו.